Annonse
Moods of Norway-gründerne vil lage klær som gjør det kult å gå med refleks, og skal samarbeide med forskere og tekstilprodusenter for å gjøre klærne mer komfortable. Her er en variant fra høst/vinter 2013-kolleksjonen. (Foto: Moods of Norway/Farmhouse)

Slik skal de gjøre det kult å gå med refleks

– Vi skal skape refleks som ser ut som helt vanlig stoff, men som fungerer som refleks i mørket, sier Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke. 

Publisert

Fakta om refleksbruk

I 2013 lå refleks-bruken på landsbasis på rundt 48 prosent på landevei. I tettbygde strøk ligger prosentandelen på 25, et tall som har vært stabilt de siste årene. Målet til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg, er å øke denne andelen til 40 innen 2018.

I perioden 2007-2012 døde 138 fotgjengere på norske veier, mens 535 ble hardt skadet. 35 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket.

Uten refleks er man først synlig for en bilfører med kjørelys på 25 meters avstand.  Dette tilsvarer i et sekund, dersom bilen kjører i 80 km/t.

Med refleks er man synlig på 140 meters avstand dersom bilden bruker nærlys, og på 400 meters avstand dersom bilen bruker fjernlys.

Målet med forskningsprosjektet

  • Utvikle en ny reflekstråd som oppfyller motebransjens krav til både komfort, estetikk, pris og slitestyrke. Dagens reflekstråder er basert på film som skjæres til. Dette gjør fibrene grove og stive.
  • Integrere reflekstråden i moteklær, slik at den blir umerkelig i dagslys.
  • Danne grunnlag for nye retningslinjer for bruk av refleks i andre klær enn arbeidstøy.
  • Gjennomføre studier for å dokumentere tilstrekkelig reflekseffekt i moteklær.
  • Utvikle logistikk og produksjon for småserie- og kundespesifikke løsninger – såkalt masseprodusert skreddersøm.
  • Vurdere om noen prosesser f.eks. print kan tilpasses i butikk, for også å brukes på eksisterende plagg.
  • Prosjektpartnere er Moods of Norway, Sintef, Farmhouse og det svenske tekstilinstituttet Swerea IVF.

Forrige uke skrev forskning.no at Moods of Norway er blant over 75 bedrifter som får forskningsmidler for å finne veier til omstilling

Den kreative designerduoen skal forske på helt nye tekstilfibrer, for å integrere reflekser i moteklær. På motebransjens premisser.

– Vi kan for eksempel designe en klassisk dress om vil fungere helt fint i formelle jobb-møter, men som har et vilt mønster eller kanskje et humoristisk budskap som bare synes på bilder eller på dansegulvet på discoen. Hvor kult er ikke det? sier motegründer Simen Staalnacke (til høyre, sammen med Peder Børresen). (Foto: Scanpix, Audun Braastad)

Norge er jo et land med mørke store deler av året, både på dag- og kveldstid. Behovet for å bruke refleks i trafikkerte områder er derfor stort. Samtidig åpner refleks for helt nye typer klesdesign.

Standarder som ikke passer motebransjen

– Dagens refleksstandard er utformet for å gi maksimal synlighet av fritidsklær og arbeidstøy for det profesjonelle markedet. Disse standardene passer motebransjen dårlig og er kanskje den viktigste årsaken til at reflekser ikke er brukt i moteklær i dag, sier produktdesigner og forsker Tore Christian Storholmen i Sintef. Han skal lede prosjektet som har fått navnet Reflect your moods.

– Å bruke refleks reduserer risikoen for å bli skadd eller drept i fotgjengerulykker i mørket med 85 prosent. Til tross for det, bruker bare 25 prosent av fotgjengere i tettbygde strøk refleks, opplyser Storholmen. 

Refleks i vev, strikk og print

Prosjektet er slett ikke tatt ut av svarte natta. Ideen startet allerede i 2009 – og fram til 2013 har partnerne jobbet med et forprosjekt, der de blant annet har utviklet klesprototyper for å vise at ideen er realiserbar.

Prosjektet skal blant annet utvikle en ny reflekstråd som oppfyller motebransjens krav til både komfort, estetikk, pris og slitestyrke. Dagens reflekstråder er basert på film som skjæres til. Dette gjør fibrene grove og stive. (Foto: Moods of Norway/Farmhouse)

Konklusjonene er at det er store muligheter for å integrere refleks i både vev, strikk og print.

– Refleks åpner i tillegg for helt nye visuelle utrykk i bekledning, utrykk som først kommer til syne etter mørkets frembrudd og under lyssetting, sier produktdesigneren. Vi tror at mote, trafikksikkerhet og kanskje en dæsj humor er en bra kombinasjon.

Hos Sintef er flere forskningsmiljøer involvert i prosjektet. Både forskere som jobber med trafikksikkerhet og produksjonslinjer er med. I tillegg skal Sintef drive selve innovasjonsprosessen, og har derfor fått prosjektlederansvaret. Det svenske tekstilinstituttet Swerea IVF i Borås skal utvikle selve tråden som er basen i det hele.

Klassisk dress med sprøtt refleksmønster

Gründer Simen Staalnacke i Moods of Norway er svært entusiastisk over at de nå har fått støtte fra Forskningsrådet til å lage et helt nytt tekstilprodukt:

– Dette er et utrolig spennende prosjekt, og for oss er det helt nytt å jobbe med forsknings- og tekstil-miljøer. Sammen skal vi skape noe som ikke finnes i dag, nemlig vanlige klær med innebygget refleks. Det tror vi det er et marked for, sier Staalnacke.

For statistikken viser at det i dag er svært mange som ikke bruker refleks. Særlig i byene, hvor bare en av fire gjør som mora si sier. Kanskje fordi refleks ikke er ansett som kult eller stilig, og fordi refleks som er sydd på klær gjør at klærne blir stive, tjukke og klumpete.

– Nå skal vi skape refleks som ser ut som helt vanlig stoff, men som fungerer som refleks i mørket – det vil gi oss helt nye muligheter både når det gjelder funksjon og design, sier han entusiastisk.

Ideene Simen og designerne har, er mange, og som kanskje forventet – litt sprø:

– Vi kan for eksempel designe en klassisk dress om vil fungere helt fint i formelle jobb-møter, men som har et vilt mønster eller kanskje et humoristisk budskap som bare synes på bilder eller på dansegulvet på discoen. Hvor kult er ikke det? sier motegründeren.

Selv om prosjektet skal gå i tre år, har ikke gjengen i Mooods of Norway planer om å vente lenge med å prøve ut den nye teknologien:

– Vi kommer til å teste ut dette i markedet underveis. Da vil vi se hvordan forbrukerne responderer. Dette er også noe som vil fungere veldig bra i klær for barn også, for eksempel, og vi ser mange muligheter for både sko og sportstøy-kolleksjonene våre.

Dersom prosjektet lykkes i å utvikle reflekser innebygd i klær, kan dette gi større trafikksikkerhet og samtidig påvirke andre i klesbransjen til å gå i samme lysende retning, mener Staalnacke, som også har tanker om å ta ut patent på teknologien, slik at den kan bli en norsk eksportvare til andre klesprodusenter.

 

 

Powered by Labrador CMS