Annonse

Nordmenn bruker nesten to timer hver dag på sosiale medier

I gjennomsnitt bruker hver nordmann 113 minutter på sosiale medier hver dag. Nesten alle unge er på Snapchat, mens Facebook er mest populært blant de voksne.

De fleste av oss bruker sosiale medier.
Publisert

Hele 80 prosent av befolkningen bruker sosiale medier i løpet av en gjennomsnittsdag, skriver Statistisk sentralbyrå om tall fra Norsk mediebarometer 2024.

Det er 16-19-åringene som trekker opp gjennomsnittstiden klart mest. Disse bruker hele 252 minutter – mer enn fire timer – på sosiale medier hver dag. Nærmest følger 20-24-åringene med 212 minutter, mens tidsbruken faller jevnt og trutt oppover i aldersgruppene.

– En større andel kvinner enn menn bruker sosiale medier daglig, og det er kvinner som bruker mest tid på sosiale medier. Menn bruker i snitt 1 time og 40 minutter, mens kvinner er pålogget sosiale medier 2 timer og 6 minutter hver dag, sier statistikkansvarlig Fam Vivian Bekkengen.

Plattformvalgene varierer også mye. 93 prosent av unge i aldersspennene 13–15 og 16–19 år bruker Snapchat daglig, og 83 prosent av 16-19-åringene bruker Tiktok på en gjennomsnittsdag.

De fleste unge er også innom Instagram på en gjennomsnittsdag. Til gjengjeld er hele 80 prosent av 45-54-åringene på Facebook på en gjennomsnittsdag, mot bare 44 prosent av 16-19-åringene.

Opptatt av teknologi?

Følg den nyeste utviklingen innen kunstig intelligens, energi, sosiale medier og roboter med nyhetsbrev fra forskning.no.

Meld meg på

Powered by Labrador CMS