Bevisste forbrukere stiller krav og gjør bevisste valg. de vil ha varer som bruker et minimum av materialer og energi, som varer lenge og som kan gjenvinnes. Faget økodesign skal lage produkter for disse forbrukerne.
Førsteamanuensis Lars Roseng og førstelektor Marius Imset arbeider ved Høgskolen i Vestfold. De to forskerne har ansvar for det nye faget økodesign som starter opp ved Høgskolen i Vestfold.
Vi er opptatt av miljøet
Roseng og Imset er usikre på om det er FNs klimarapporter, værdamer på tur eller unormalt vær som har ført til at at bevisstheten omkring klimaspørsmål er sterkt økende.
- Det vi i alle fall kan si med sikkerhet, er at den vil komme til å gi seg utslag i et endret forbruksmønster. Økonomisk utvikling kombinert med miljøhensyn vil være den største utfordringen i årene som kommer.
- Det er faktisk EU som går foran her. Her er man kommet langt med en integrert produktpolitikk der livsløpstenkning i forhold til ressursforbruk, produksjon, bruk og kassering står sentralt, sier Lars Roseng og Marius Imset.
Vi blir villige til å betale mer
En liten omvei kan være nødvendig for å sette ting i sammenheng. I dag produseres mye av det vi forbruker i land som Kina, delvis fordi kostnadene er lave, delvis fordi det er billig å transportere varene til Europa eller USA.
- Når norske bedrifter skal konkurrere i en slik situasjon, kan de enten sette bort produksjonen til et lavkostland, eller de kan velge å lage markedets beste produkter, slik at kunden er villig til å betale litt mer, sier Roseng og Imset.
- Og sammenhengen med tanken om økodesign?
- Med den økte bevisstheten omkring miljøspørsmål vil noe av det forbrukerne er villige til å betale for, være nettopp livsløpstenkningen, i tillegg til de klassiske som design, innebygde tilleggsfunksjoner, soliditet og komfort.
Immune mot billige produkter
- Men vi er jo opptatt av pris?
- Vi tror faktisk at dette er noe som er i ferd med å endre seg. Bare se på omsetningen av økologisk mat! Den øker eksplosivt, selv om den så absolutt er dyrere, sier Roseng og Imset.
- Eller se på omsetningen av dyre designvarer. Vi er villige til å betale dersom vi opplever at det vi kjøper appellerer til oss rent emosjonelt, eller om det engasjerer oss. Vi tror miljøbevisstheten vil gi seg utslag i en meget rask omstilling i tenkingen vår.
- De billige produktene som forurenser, ikke kan resirkuleres og som dermed produserer avfall, er på veg ut, i alle fall her i Vest-Europa og USA.
Offensive bedrifter har nå muligheten
Som i mange andre sammenhenger er det en fordel å være først. Bedrifter som er på offensiven her, vil kunne skaffe seg markeder de seinere kan bygge videre på.
- Vi ser også at et samspill mellom næringsliv og forskningsinstitusjoner som universitet og høgskoler er en forutsetning for å komme videre. Noe det er viktig å komme i gang med forskning og utvikling på, er nettopp produktanalyse med vinklingen ressurseffektivitet, materialbruk og livsløp, avslutter de to.