Beskyttet hode, utsatte ører

Ørene til en motorsyklist risikerer å få gjennomgå av vindsus. Forskere peker ut et problemområde i hjelmen.

(Foto: www.colourbox.com)

Det harde skallet beskytter hjerne og hode ved ulykker og velt, ørene inkludert.

Men så var det vindsuset ved kjøring, og risikoen for hørselskade, som har bekymret fagfolk og førere i over 20 år.

Under kanten, ved hakebøylen

Nå har forskere fra University of Bath og Bath Spa University i England undersøkt luftstrømmer og lydmønstre, for blant annet å øke kunnskapen om hvordan støyen skapes.

Området som pekes ut som en vesentlig trøbbelmaker for trommehinnene er foran, under hjelmkanten. Nærmere bestemt i hulrommet ved hakebøylen, rapporterer forskerne i studien.

Støynivået under testhjelmen (hvis merke ikke avsløres i studien) kan overstige anbefalte verdier også når fartsgrenser holdes, heter det i en pressemelding sendt ut av American Institute of Physics. Det er tydeligvis rom for forbedringer.

Funnene kommer som et resultat av et eksperimenter utført med dukker i vindtunnell ved University of Bath. Mikrofoner ble festet på forskjellige steder i hjelmen, og ved dukkenes ører.

- Vindsus bråker mer enn motorlyden

Tidligere studier har vist at selv om motoren på større sykler gir fra seg solide kubikkbrøl, er det nettopp vindsuset rundt føreren som er den største støykilden.

Suset er der i varierende grad, ikke minst avhengig av hastighet. Men; hvilken vinkel hjelmen treffer vindstrømmen med spiller også en rolle. En lavere vinkel reduserer støyen noe, rapporterer forskerne.

De påpeker videre at dette sammenfaller med tidligere anekdotiske rapporter, hva førere har fortalt.

Etter å ha brukt en beskyttende skjerm foran halsen, som stenger av mer av hulrommet under hakebøylen, har de meldt om mindre støy i hjelmen, skriver forskerne.

Ørepropper i påvente av stillhet?

Nå blir neste skritt å pakke ned dukkene, og benytte høyst levende sykkelførere i fart ute på veien.

Så får vi vente og se om resultatene blir tilsvarende de som nå foreligger, med forsøkspersoner av kjøtt og blod.

Forskerne uttrykker optimisme, og tror at funnene deres kan bli brukt til å utvikle hjelmer i framtida som verner enda bedre om stillheten.

Inntil videre går det an å ty til kjente grep som tradisjonelle gule/oransje ørepropper - eller mer fancy øreplugger med ulike funksjoner - når tur på tohjulingen frister.

J. Kennedy et. al., Aeroacoustic sources of motorcycle helmet noise, akseptert for publisering i Journal of the Acoustical Society of America