Nikotin mot diabetes

Røykere løper langt mindre risiko for å få diabetes type 1, viser resultatene fra en studie utført av forskere ved NTNU.

De oppsiktsmessige resultatene går på tvers av vedtatte sannheter. Tidligere har forskerne trodd at røyking faktisk fører til økt risiko for alle former for diabetes.

Studien er utført i forbindelse med den pågående Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Den er publisert i tidsskriftet Diabetologia.

At forskerne har trodd at røyking øker risikoen for diabetes, skyldes at man tidligere ikke har skilt mellom type 1- og type 2-diabetes. Denne studien viser at nikotin har motsatt effekt på de to typene.

Autoimmun

Mens røyking øker risikoen for å pådra seg type 2 med 50 prosent, minsker den risikoen for type 1 hele fem ganger. Hvorfor er det slik?

- Forklaringen ligger sannsynligvis i at diabetes type 1 er en autoimmun sykdom, og at nikotin hemmer autoimmuniteten, forklarer professor Valdemar Grill ved NTNU i Trondheim.

Grill har arbeidet med studien sammen med Kristian Midthjell, Verdal, og Sofia Carlson, Karolinska Instiutet.

Alderdiabetes

Diabetes type 2 går også under navnet “aldersdiabetes.” Som navnet tilsier, rammer den oftest eldre. Overvekt, lite fysisk aktivitet og røyking øker også risikoen betydelig. I de senere år rammes stadig oftere unge mennesker av aldersdiabetes. Årsaken er økt sukkerinntak og økende ungdomsfedme.

Diabetes type 1 er den “klassiske” formen for diabetes, og rammer i yngre år.

Kroppen angriper seg selv

Type1 diabetes, insulinavhengig diabetes mellitus, er en autoimmun sykdom som skyldes at kroppen går til angrep på de insulinproduserende cellene, beta-cellene, i bukspyttkjertelen.

Insulin er et hormon som brukes av alle kroppens celler for å ta opp det sukkeret de trenger fra blodet. Uten insulin vil cellene sultes for energi, mens blodsukkeret stiger.

Sykdommen slår vanligvis inn i ung alder og rammer 300 nye norske barn hvert år. Omtrent tre prosent av den norske befolkning har høy genetisk disposisjon for type-1 diabetes.

Nikotin i behandling

Det er brukt nikotin i behandling mot en annen autoimmun sykdom, ulcerøs kolitt, som angriper tykktarmen og kan føre til at pasienten får utlagt tarm.

- Hva gjelder nikotin som forebygging mot type 1-diabetes, kan dette eventuelt bli bevist i framtida, i en kontrollert klinisk studie hos pasienter med særlig høy risiko for å utvikle autoimmun diabetes, sier professor Grill.

Egenmedisinering?

Men professoren vil absolutt ikke anbefale egenmedisinering, i form av røyking eller snusing.

- Tobakk har mange negative helsekonsekvenser som er meget godt dokumentert. Om vi skulle ta nikotin i bruk i behandling, vil det skje i form av nikotinplaster.