Nølende kvinner velges bort

Høge prestasjonskrav og lav selvtillit gjør at kvinner er underrepresentert i media. Medietrening hjelper, men effektene er langsiktige.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvinner vegrer seg mot å opptre i media. Dette skyldes en kombinasjon av lav selvtillit og høge krav til egne prestasjoner.

Dette er noen av konklusjonene fra en evaluering av medieprogrammet Synlige kvinner i Trøndelag.

Mange kvinner har stor respekt for å delta i media, og blir forsiktige og redde for ikke å være gode nok. Dette gjør at mange kvinner nøler med å stille opp til intervjuer.

Journalistene bekrefter at kvinner oftere må overtales for å delta. I en travel hverdag kan det føre til at kvinner blir valgt bort.

Medietrening virker

Deltagerne på programmet Synlige kvinner er entydige i at kunnskap om redaksjonenes arbeidsmåte har stimulert dem til å ta kontakt med media.

- Det er interessant å se at det er den generelle forståelsen for hvordan media tenker og arbeider som har skapt størst trygghet, ikke nødvendigvis det å lære “intervjuteknikker”, forteller seniorforsker Margrete Haugum, Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU), som har utført evalueringen.

Journalistene understreket også at det er viktigere å skape forståelse for medias arbeidsmåter, enn å fokuset på medietrening hvor poenget er manipulasjonsteknikker og unnvikelsestaktikker.

Et teknikkfokus fører bare til at alle kommer dårligere ut av en medieopptreden.

Guttene dominerer i NRK

Kvinner nøler med å stille opp til intervjuer i media. (Foto: Morten Stene)

Målinger viser at guttene dominerer i NRK-nyhetene i Trøndelag. Bare 15 prosent av de som ble intervjuet på trønderradioen er kvinner, mens en av tre er kvinner i Midt-Nytt (TV). Undersøkelser av rikskanalene understreker også mennenes dominans.

- Det er oppsiktsvekkende at det er såpass store forskjeller på radio og tv, sier Haugum. Kanskje skyldes det at kvinner er mer attraktive når man ser dem, og ikke bare hører dem.

En annen forklaring kan være at radiosending har kortere tidsfrister og mindre tid til å «overtale» kvinner.

Synlige kvinner

Programmet Synlige kvinner har vært gjennomført i perioden februar til mai 2008 med 35 deltagere fra Trøndersk nærings og arbeidsliv. Næringsforeningen i Trondheim har vært prosjekteier og Hilde Sætertrø, Scanpartner, ledet prosjektet.

Målet med programmet har vært å øke andelen kvinner i mediebildet gjennom:

  • Bedre forstå medielogikken og opplevelsene av kvinners medieatferd.
  • Si noe om nytte av medietrening.

Programmet har vært evaluert av Trøndelag Forskning og Utvikling. Både kursdeltagere og journalister er intervjuet.

Referanse:

Haugum, Margrete. (2008) Synlige kvinner. Evaluering. Notat 2008:6. Trøndelag Forskning og Utvikling AS, Steinkjer.

Fixdal, Å (2006) Kvinner i nyhetene, Presentasjon for kringkastingsrådet, april 2006, NRK-forskning.

Powered by Labrador CMS