Trøndersk mobil for Al Jazeera

Mangel på PC-er og dårlig utbygd Internett, har fått Al Jazeera til å satse på mobilversjon av nettsiden. Den tekniske løsningen er levert av et trøndersk firma.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det arabiske TV-selskapet Al Jazeera er det største medieforetaket i Midtøsten og østover, og er også stort i Afrika.

Giganten har omtrent 50 millioner seere verden over. I tillegg til en rekke TV-kanaler drifter selskapet omfattende websider på flere språk.

I store deler av Al Jazeeras nedslagsfelt er Internett dårlig utbygd, og PC langt fra allemannseie. Men mange har mobiltelefon, og det går an å få en internettopplevelse gjennom denne.

Den enkle tanken er at man skal kunne se en mobilversjon av websiden. Raskt og effektivt. Pent og oversiktlig, med tekst, bilder og video.

Den 15. januar i år lanserte Al Jazeera en ny løsning for webinformasjon til mobil. Levert av et lite firma i Trondheim, med utspring fra NTNU.

Tekst fra venstre, tekst fra høyre…

- Alle de store innholdsleverandørene er interessert i å bruke ressurser på å få innholdet til å se penest mulig ut på alle mulige terminaler (mobiltelefoner). Her kommer vi inn i bildet, forklarer Øystein Skiri i firmaet Boost Communications.

- Vi lager løsninger som gjør at kundene får sitt innhold på web ut til flest mulig mobilbrukere på enklest mulig måte.

- Utfordringen ligger i det å skulle integrere mot andre, store systemer hos kunden. Målet er å få innholdet til å se bra ut på alle mulige terminaler på global basis, for eksempel på engelsk og arabisk hvor man publiserer både henholdsvis fra venstre til høyre og motsatt.

Ivrige mobilbrukere

Gründer Øystein Skiri i Boost Communications, som ble startet av NTNU-studenter.

For å betjene et stort, globalt mediehus, må man ha trådløs tilgang til serverparker rundt omkring i verden. Da kontaktes den nærmeste serverparken i forhold til hvor mottakeren befinner seg i verden.

Alt for at innholdet skal vises raskest mulig på mobilskjermen.

Det gjelder også å ha tett integrasjon med de beste aktørene innenfor video på mobil.

- Både pc-er og mobiler er godt utbredt i Midt-Østen, men Internett og linjehastighet er lavere enn hos oss. Folk i denne regionen er veldig bevisste på å ha det nyeste som finnes på mobilfronten.

- Dette er en fordel for oss, slik at terminalene er gode og åpne for den typen løsninger som vi jobber med.

Fornøyde arabere…

Boost Communications møtte Al Jazeera på en messe for første gang for tre år siden.

- Etter dette fortsatte vi å ha en dialog med dem. De var i begynnelsen mest interessert i våre sms-tjenester. Siden ønsket de et innspill fra oss på hvordande kunne få til en god mobilversjon av web-siden sin, sier Skiri.

På slutten av 2007 ansatte Boost en medarbeider i Dubai som skulle jobbe med salg. Etter en forhandlingsprosess på et halvt år og en integrasjonsfase mot Al Jazeeras systemer ble kontrakten signert sist høst – og løsningen altså lansert i januar.

- De første tilbakemeldingene er at de er veldig fornøyde så langt og mener dette har vært et viktig løft for dem.

… og afrikanere

I fjor signerte Boost en avtale med den største avisen i Sør-Afrika, The Times. Kommunikasjonsløsningen ble lansert nå i høst og har hatt en fin vekst siden dette.

Firmaet har videre signert avtale med den største fotballklubben i Sør Afrika, Kaiser Chiefs, som har fjorten millioner supportere. Skiri er spent på å se hvilket volumpotensial de kan få ut ved å jobbe mot en så stor brukermasse.

- Sør-Afrika er et spennende marked ettersom pc- og internettilgang er på under ti prosent. Åtti til nitti prosent av befolkningen har derimot tilgang til en mobiltelefon. Mobilnettverkene i dette området er blant de beste i verden, sier han.

Kompleks framtid

I framtida blir innhold på web mer og mer komplekst med enda mer informasjon, spår Skiri. Det er ikke gitt at det kan pakkes sammen og presenteres på samme måte på en skjerm som er en tidel av størrelsen.

- At innholdsleverandørene er villige til å tilpasse innholdet sitt til en mobil terminal, vil det alltid være behov for. Kundene ønsker at firmaet også skal være rådgivere på hvilke veier de skal gå videre.

- De vil ha en aktør som gjør at de føler seg trygge på at de ikke havner på etterskudd, sier han.

Startet av studenter

Boost Communications har eksistert i snart ni år og holdt i de fire første årene til ved Innovasjonssenteret på Gløshaugen. Firmaet ble startet av studenter og arbeidet i begynnelsen med sms- og mms-tjenester.

De siste årene har firmaet også utviklet kommunikasjonssystemer innenfor mobilt Internett. Det holder nå til på Pirsenteret i Trondheim.

Powered by Labrador CMS