Annonse
Postdoktor Anne Lene Kristiansen fra Universitetet i Oslo (til høyre) og prosjektmedarbeider Andrea Warren noterer ned hva barna i Eidsfoss Barnehage spiser. (Foto: Elin Svilaas)

Skal få barn til å spise mer grønt

Med nysgjerrige forskerblikk over skulderen kaster barnehagebarna seg over maten.

Publisert

Forskning viser at:

  • Inntaket av grønnsaker er lavt i den norske befolkningen.
  • Et høyt inntak av grønnsaker er forbundet med bedre helse.
  • Det er viktig å etablere sunne vaner i tidlig barndom.

Barnehagen kan hjelpe:

  • 90 prosent av norske barn mellom 1 og 5 år er store deler av dagen i barnehagen. Det betyr at mange av ukens måltider spises der.
  • Barnehagen er en viktig arena for etableringen av gode matvaner.
  • Barnehagen er en viktig arena for å redusere sosiale forskjeller i kosthold.

(Kilde: BRA-studien, UiO)

Om prosjektet

Universitetet i Oslo gjennomfører i samarbeid med HBV «BRA-studien» for å fremme inntak av grønnsaker blant barnehagebarn.

Vestfold og Buskerud fylke er forskningsbase, og 73 barnehager er med i studien.

Høgskolen i Buskerud og Vestfold er involvert i prosjektet.

Prosjektet avsluttes i 2017 og er støttet av Norges Forskningsråd.

I Eidsfoss Barnehage i Hof kommune i Vestfold er det duket for ettermiddagsmåltidet. Det serveres knekkebrød med brunost, hvitost eller skinkeost etterfulgt av epler og pærer.

– Jeg liker knekkebrød med skinkeost, sier Remy. Han tar en eplebit.

– Du må spise opp knekkebrødet først, irettesetter Sara-Emilie og putter knekkebrødet i munnen hans.

På bordet

Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV) og Universitetet i Oslo (UiO) samarbeider om et forskningsprosjekt for å finne effektive og kunnskapsbaserte tiltak som øker inntaket av grønnsaker blant barnehagebarn.

– Det er spennende å ta pulsen på hva som står på bordet i norske barnehager. Vi ser hele spekteret fra et lite tilbud av grønnsaker til et veldig godt tilbud av grønnsaker, sier UiO-forsker Anne Lene Kristiansen.

Datainnsamlingen er i full gang hos barnehager i Vestfold og Buskerud. Forskere besøker denne våren 73 barnehager.

Mengdemål på grønnsaker

Barnehagene som er med i studien, veier hvor mye grønnsaker som tilbys på avdelingen. Det gir forskerne et mengdemål på grønnsakstilbudet.

– Vi får tilbakemelding på at det er interessant for barnehagen å være med i studien. De fleste ønsker å få mer kunnskap om hvordan de kan gjøre barnehagedagen enda sunnere, sier Kristiansen.

– For å forebygge livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft er det viktig å spise frukt og grønnsaker, sier prosjektleder Nanna Lien.

– Grunnlaget for gode spisevaner legges tidlig i livet. Derfor er barnehagen interessant for prosjektet, sier Lien, som er professor i samfunnsernæring ved UiO.

Remy koser seg med knekkebrød med skinkeost. (Foto: Elin Svilaas)

Tilfeldig kosthold

Barnehageutdanningen ved HBV er med UiO-forskerne på laget.

– Per i dag er det relativt tilfeldig hvilket kosthold som finnes i barnehagene. Vi vet at det er en generell forbedring med tanke på mindre sukker, men vi har ikke nye data på hva barn på denne alderen faktisk spiser, sier professor Thomas Moser ved HBV.

For ham er studien også spennende med tanke på å få grønnsaker inn i det pedagogiske arbeid i barnehagen.

– Grønnsakene kan for eksempel brukes til å lære barna om form og farger og utvikle sansene deres ved å kjenne på teksturen til de ulike grønnsakene, lukte, smake.

– Barnehagen kan dyrke og plukke grønnsaker og bruke dette i maten som barna kan være med på å tilberede. Da jobber barna med finmotorikken samtidig som de får forståelse for matlaging, sier Moser.

Nye rutiner

Før sommeren deles barnehagene som er med i studien inn i to grupper. Den ene gruppen serverer det de pleier. I den andre gruppen skal det settes inn tiltak.

– Det å få til nye rutiner i det daglige er vanskelig, og barnehagene har ulikt utgangspunkt med tanke på grønnsakservering. Dette gjør at vi må lage flere ulike tiltak som de kan velge fra og også følge opp med påminnelser og nye tiltak gjennom året, sier Lien.

Deretter skal det gjennomføres en ny datainnsamling for å se om barna spiser mer grønnsaker. Hvis det viser seg at flere barn spiser mer grønnsaker, vil UiO lage en digital verktøykasse som kan brukes av alle barnehager i hele landet.

– Målet er at barna får tilbud om grønnsaker oftere og at variasjon over en uke eller en måneds tid øker. Hypotesen er at de vil spise mer hvis de blir eksponert for mer og flere grønnsaker, sier Lien.

Gevinsten i andre enden er bedre folkehelse. Det vil si mindre diabetes, hjerte-karsykdommer og kreft.

Powered by Labrador CMS