– Vi ville utvikle et produkt knyttet til gården vår. Men vi syns Norge har nok produsenter av spekepølse og ost, sier Elise Nesset i Sjokoladelåven. Løsningen ble konfekt med kultur.
Norgesforskningsråd
Andreas B.Johansen, Norges forskningsrådrådgiver
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Gründerne bak Sjokoladelåven, ekteparet Elise og Håkon Edvard Nesset, holder til på historiske Nordre Nesset gård ved Rondane.
– Vi visste ingenting om sjokolade eller konfekt da vi begynte. Men vi kom i kontakt med relevante personer ved Nofima (den gang Matforsk) og fikk etablererstipend fra Innovasjon Norge, forteller Nesset.
Etikett fra Sjokoladelåven med motivet Vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg.
Kompetansemeglerne Leif Estensen (SINTEF) og Arvid Landaas (Nofima) hjalp ekteparet å komme i kontakt med relevante forskere, og kompetansemeglermidler ble blant annet brukt til å sende gründerne på konfektkurs.
Maleren Harald Sohlberg oppholdt seg på Nesset gård da han malte det kjente maleriet «Vinternatt i Rondane». Maleriet er gjengitt på etiketten til konfekten, som har fått lokale navn. «Peer Gynts favoritt» er med konjakk.
«Hvite vidder» er einebær i mørk sjokolade-ganache med skall av mørk sjokolade dyppet i hvit sjokolade. «Vinternatt» er en ny variasjon over påskegodtet, nemlig marsipan dyppet i mørk sjokolade og pyntet med tørkede korn- og ringblomster.
Øker produksjonen
Nesset forteller at påsken er en sjokoladehøytid. De har forberedt seg på økt omsetning i tiden som kommer. Til jul solgte de nemlig absolutt alt de produserte!
– Foreløpig selger vi bare konfekten i lokale butikker og til bedriftsmarkedet i form av firmagaver og lignende. Men etterspørselen er økende, også fra Oslo, så vi jobber med å øke produksjonen nok til å kunne tilby våre produkter på flere utsalgssteder, forteller Nesset.
– Jeg synes det er hyggelig å se at Sjokoladelåven har fått det så godt til, og at etterspørselen øker. Fordi det er viktig for en bedrift som denne å komme opp med stadig nye ideer til produkter, er det avgjørende å ha gode relasjoner til andre i bransjen, sier Leif Estensen.
Han har blant annet har vært behjelpelig med å finne leverandører av kvalitetssjokolade i Europa.