Dansk lov om genmodifiserte planter

Danmark vil som første land i Europa vedta en lov om hvordan dyrking av genmodifiserte planter skal foregå. Sameksistens er stikkordet.

Dersom ikke noe spesielt skjer vil 4. juni bli dagen da Danmark som første land i Europa vedtar en lov om dyrking av genmodifiserte planter.

Loven slår fast at det skal være mulig å la genmodifiserte planter gro side om side med økologiske og konvensjonelle planter, såkalt sameksistens.

I en pressemelding sier flere framstående danske politikere at de er godt fornøyd med loven, og at de håper at den danske veien vil bli retningsgivende for arbeidet med lovgivning på området innad i EU.

Loven vil gjelde genmodifiserte planter som er godkjent til dyrking og markedsføring av EU gjennom en vitenskapelig miljø- og sunnhetsrisikovurdering.

Sameksistens

Sameksistens er modellen danskene legger til grunn for jordbruket sitt gjennom den nye loven. Det innebærer at genetisk modifiserte planter skal kunne dyrkes side om side med konvensjonelle og økologiske planter på dansk jord.

Den danske modellen om sameksistens bygger på føre var-prinsippet, skriver politikerne i en pressemelding.

I tillegg slår den kommende danske loven fast at personen(e) som dyrker genmodifiserte planter har ansvaret for å unngå spredning av plantene og det genetiske materialet fra dem.

Den lovmessige reguleringen av landbruket i Danmark i forhold til genmodifiserte planter skal skje på faglig grunnlag, står det å lese i avtalen de politiske partiene er enige om.

GM-førerkort

I det praktiske landbruket i Danmark i en “genmodifisert framtid” vil dette si at:

• Det skal være dyrkingsavstand mellom genmodifiserte, økologiske og konvensjonelle planter. Avstanden mellom planteområdene vil komme an på artene. Genmodifiserte planter som ikke blir sett på som trygge i forhold til spredningspotensiale vil ikke bli tillatt dyrket.
  • Bønder og ansatte på bedrifter som skal håndtere genmodifiserte planter må ha et såkalt GM-førerkort som viser at de har gjennomgått en egen opplæring.
  • Bønder som dyrker økologiske og konvensjonelle planter kan søke Plantedirektoratet om kompensasjon dersom verdien av deres planter synker på grunn av spredning fra nærliggende marker med genmodifiserte planter. Utgiftene til kompensasjon skal delvis dekkes av et dyrkingsbidrag på 100 danske kroner per hektar.
  • Bedrifter som driver med genmodifiserte planter skal fysisk kontrolleres minst én gang i året.
  • Innsatsen på forskning rundt genmodifiserte organismer skal styrkes, og det samme skal informasjonen ut til forbrukerne.

I tillegg skal det legges ut opplysninger på Plantedirektoratets sider om hvor og hvem som dyrker genmodifiserte planter.

Fornøyd med avtalen

Det er regjeringspartiene i Danmark - Venstre og Kristelig Folkeparti - som sammen med Sosialdemokratene, Sosialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre som har blitt enige om den nye loven som aller mest sannsynlig blir vedtatt 4. juni.

Sosialdemokratene sier at de er fornøyd med regelverket fordi det sikrer at forurenseren betaler, samt at gemmodifiserte planter med stor risiko for spredning av gener ikke vil bli tillatt dyrket i Danmark.

Sosialistisk Folkeparti trekker på sin side fram kompensasjonsordningen, mens fødevareminister Mariann Ficher Boel er fornøyd med det brede flertallet i Folketinget bak loven.

Hun uttaler også at forbrukerne i Danmark nå kan føle seg trygge den dagen EU godkjenner den første genmodifiserte organismen til dyrking i europeisk jord.

Pressemelding fra Fødevareministeriet