Offentlig karriere frister lite

Nordmenn er lite lystne på å jobbe i offentlige virksomheter, og ser heller ikke noen spesiell grunn til å snakke varmt om dem.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Offentlige virksomheter er blitt stadig mer opptatt hvordan de oppfattes av andre.

De er opptatt av å pleie omdømmet sitt, blant annet for å fremstå som attraktive arbeidsgivere i kampen om de beste talentene.

Apeland informasjon og Reputation Institute har i samarbeid med førsteamanuensis Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI gjennomført en omfattende undersøkelse av omdømmet til 50 norske offentlige virksomheter – “RepTrak Offentlig 2010”.

Undersøkelsen baserer seg på mer enn femten tusen vurderinger fra mer enn sju tusen nordmenn, som har vurdert sin oppfatning av seks ulike dimensjoner; samfunnsrolle, tjenester, ledelse, forvaltning, arbeidsmiljø og fornyelse.

Forbrukerrådet kommer best ut med en omdømmescore på 87,3 poeng (av 100 oppnåelige poeng), fulgt av Forbrukerombudet, Barneombudet, Riksrevisjonen og Politiet.Disse virksomhetene er fullt på høyde med de beste bedriftene i næringslivet.

Få vil jobbe der

Brønn har gjennomført en analyse av hvordan de undersøkte virksomhetene blir vurdert som mulig arbeidsgiver.

Intervjupersonene er blitt bedt om å svare på i hvilken grad de kunne tenke seg å jobbe for de 50 undersøkte offentlige virksomhetene. Her kommer Direktoratet for samfunnssikkerhet, Oljedirektoratet og Forbrukerrådet best ut.

Interessen for en offentlig karriere er langt mer beskjeden enn den totale omdømmekarakteren skulle tilsi.

Intervjupersonene er blitt bedt om å bruke en skala fra 1 (svært negativ) til 7 (svært positiv). Ser vi kun på de som svarer 6 og 7 (som er mest positive til å jobbe for organisasjonen), er Forsvaret best i klassen. Tre av ti flagger stor interesse for å jobbe i Forsvaret.

De aller fleste er i grunnen nøytrale i forhold til å jobbe for noen av de undersøkte offentlige virksomhetene, og benytter seg av midten av skalaen (3–5).

Lite entusiasme

Peggy S. Brønn.

De som deltok i undersøkelsen, fikk også spørsmål om i hvilken grad de snakker positivt om de offentlige virksomhetene. Så mange som tre av fire nordmenn forholder seg nøytrale, og velger å bruke midten av skalaen.

Best ut er de fem virksomhetene som topper listen over best totalt omdømme. Topp 5 er de eneste som kan gleder seg over at mer enn 50 prosent av intervjupersonene vil snakke pent om dem.

– Nordmenn har ikke spesiell lyst til å jobbe for offentlige virksomheter, og er heller ikke interessert i å snakke pent om dem, kommenterer Brønn.

Norges verste omdømme

Omdømmeundersøkelsen RepTrak Offentlig 2010 gir oss også en oversikt over hvilke offentlige virksomheter som vi er minst imponert over – de med det svakeste omdømme.

Helt på bunn havner NAV med 40,8 (av totalt 100 oppnåelige omdømmepoeng).

Deretter følger Jernbaneverket, Samferdselsdepartementet og Utlendingsdirektoratet (UDI). Felles for omdømmejumboene er at de stadig vekk figurerer i mediene med negative saker.

Referanse:

Apeland Informasjon og Reputation Institute i samarbeid med Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI: RepTrak Offentlig 2010.

Powered by Labrador CMS