Menskopp finnes nå over hele verden. Men fremdeles er det relativt få som bruker den, ifølge forskere.(Foto: Albert Gea / Reuters / NTB)
Hvorfor bruker ikke alle kvinner menskopp?
Menskopp er både billigere og mer miljøvennlig enn tamponger og bind. Nå har forskere sett på hva som skal til for at flere kvinner verden over vil bruke den.
Problemet er at selve materialet ikke kan resirkuleres.
Vi bruker omtrent 45 milliarder engangsprodukter for
menstruasjon hvert år på verdensbasis, og produksjonen står for cirka 245.000
tonn CO2 utslipp årlig, ifølge en rapport
fra NIVA.
Hva er en menskopp?
Menskopp er en liten, fleksibel kopp av medisinsk silikon.
Den plasseres i skjeden og samler opp menstruasjonsblodet. Koppen
holdes på plass ved hjelp av vakuum.
Det er plass til mer blod i en kopp enn i en tampong eller
bind, og den kan derfor være i skjeden i opptil 12 timer.
Hver menskopp kan vare i flere
år.
Menskoppen skal steriliseres ved å kokes i tre minutter før
bruk, og deretter skylles mellom hver gang den brukes. Den skal kokes igjen
i tre minutter før neste menstruasjonsperiode.
Kilde: Vitus apotek / ung.no / menskoppen.no
Faktisk er mensprodukter den femte største bidragsyteren til
plastforurensning på kysten i Europa, ifølge EU-parlamentet.
Så hva bør kvinner over hele verden egentlig blø i?
Jo, menskoppen, for eksempel.
Men selv om den viser seg å være et
trygt alternativ som faktisk funker, er det få som ennå bruker den, ifølge
forskere fra Frankrike, Japan og Indonesia.
De har derfor prøvd å finne ut av hva som skal til for at
kvinner skal velge menskopp fremfor bind og tamponger.
Folk tror den er ubehagelig
Først måtte de finne ut av hvorfor ikke flere brukte
menskoppen.
Er det bare gamle vaner som er vonde å vende, eller finnes det
andre grunner?
De fant flere årsaker, blant annet at kvinner i disse
landene har fått for lite kunnskap om hvordan menskoppen funker, og hvilke miljøfordeler
den faktisk har.
Det finnes også en del feilinformasjon der ute, ifølge
forskerne. Det handler spesielt om at menskoppen skal være ubehagelig, og at
den skal ha uheldige helseeffekter.
Det er ennå uklart akkurat hvordan alt dette spiller inn når
kvinner skal velge mensprodukter i butikken, ifølge forskerne.
Derfor gjennomførte de nettbaserte spørreundersøkelser i Frankrike,
Japan og Indonesia – tre land med ganske ulike kulturer og økonomi.
Måtte velge
Undersøkelsen inkluderte over 6000 kvinner i alderen 18 til
49 år.
De ble delt inn i tre grupper – en kontrollgruppe, en gruppe
som fikk informasjon om helse- og miljøeffekter og en som fikk informasjon om
pris – både i det korte og det lange løp.
Annonse
Deretter måtte de velge mellom tre alternativer: Tamponger,
bind og menskopp.
I forkant av spørreundersøkelsene satte forskerne sammen såkalte
fokusgrupper. Det er en forskningsmetode som gjør at forskere og deltakere kan å
gå mer grundig inn i et tema.
Da snakket de om hva som betyr noe når man faktisk skal
kjøpe menstruasjonsprodukter i butikken, og hvorfor det er sånn.
Pris overgikk både miljø og helse
Er det for eksempel gammel vane som betyr mest? Er det pris?
Spiller miljøet en viktig rolle når kvinnene velger produkter? Handler det noen
ganger om sosiale forventninger?
Etter å ha analysert resultatene fant forskerne ut at det
viktigste for deltakerne, var pris.
Det å gi informasjon om hvor billig menskoppen er – som viser
seg å være langt billigere enn de andre produktene – vil derfor være et effektivt
tiltak i alle de tre landene, ifølge forskerne.
Det absolutt billigste produktet
Informasjon om pris var viktigere enn både helse- og
miljøfordeler.
– Mens sanitetsbind fortsatt er det mest brukte
menstruasjonsproduktet i Frankrike, Japan og Indonesia, kan de økonomiske
fordelene ved menskopper bidra til at flere tar dem i bruk, konkluderer professor
Takuro Uehara ved det japanske universitetet Ritsumeikan University i en
pressemelding.
Men da må denne informasjonen ut til forbrukerne, mener
forskerne.
Og ikke bare informasjon om hvor mye hver enkelt menskopp
koster, men også hvor kostnadsbesparende de er i det lange løp.
Annonse
Priseksemplene forskerne brukte var følgende: tampong koster 6 kroner per bruk, bind koster 1,50 kroner
og menskoppen koster 0,7 kroner. Selv om prisen på én menskopp er nesten 300 kroner, varer den i opptil ti år.
Japanske influensere kan få flere til å bruke
Uehara og kollegaene så også på hva landene kan gjøre for at
menskopp skal bli forbrukeres foretrukne mensprodukt.
De foreslår utdanningskampanjer om de økonomiske fordelene,
og at helsepersonell, bedrifter og medier bidrar til å spre informasjon.
Siden landene som er med i studien, er såpass forskjellige, foreslår
forskerne egne, skreddersydde tiltak.
I Japan for eksempel, mener de at influensere kan ha stor
påvirkningskraft. De kan markedsføre menskoppen og bidra til at faktabasert informasjon
kommer ut.
I Frankrike bør tiltakene legge vekt på brukervennlighet,
komfort og hvor godt koppene er tilpasset en aktiv livsstil.
I Indonesia er tilgjengelighet det viktigste. Forskerne
mener derfor promotering av lokalproduserte menskopper både vil øke bruken og
samtidig støtte små og mellomstore bedrifter.
Rettferdig tilgang
Til slutt bemerker Uehara og kollegaene hvor viktig rettferdig
tilgang på menskopp er.
– Et gratistilbud kan forbedre bruken betydelig og bidra til
å begrense fattigdom, spesielt i lav- og mellominntektsland, sier han i pressemeldingen.