– Ved å øke interesse for lesing, vil gutters leseferdigheter også bli bedre mener leseforskerne Trude Hoel, Anne Håland og Anne Charlotte Begnum ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
I en undersøkelse om gutters leselyst har de sett nærmere på ungdomsskolegutters tanker om bøker og lesing. Ved å forstå gutters lesepreferanser, vil det være lettere å finne litteratur som bidrar til økte ledeglede.
Dette handler ikke bare om at gutter mangler interesse for lesing, men også om at norske litteraturformidlere, som lærere, bibliotekarer og foreldre er for dårlige til å finne fram bøker som appellerer.
– Gutter er ikke uinteresserte i bøker og lesing. Det handler bare om at vi må få vist fram det de opplever som aktuelt og som de har lyst til å lese, sier Hoel.
– Ingen vet mer om hva unge gutter interesserer seg for enn unge gutter selv.
Må motiveres
For mens noen gutter liker å lese, åpner andre sjelden en bok. Resultatene viser at det finnes både likheter og forskjeller mellom disse to gruppene.
De som liker å lese har lettere for å interessere seg for alle slags bøker, mens de som leser sjelden har større behov for å bli motivert gjennom bestemte sjangre og typer av innhold.
Fagbøker, bøker om vennskap og bøker som skal vekke følelser, vil ikke bidra til økt leselyst blant de som sjelden leser. Humoristiske bøker vil derimot kunne få opp leselysten.
– Veldig mange gutter er interessert i å lese humoristiske tekster som får dem til å le. Tekster som er litt pirrende, og som inneholder action, forteller Hoel.
Guiness rekordbok er et eksempel på en bok som får gutter til å bli nysgjerrige. Selv forteller flere av guttene i undersøkelsen at dette er en bok som inneholder mange morsomme rekorder man kan lese om og prøve å slå.
Også bøker med innslag av krim, spenning, sex og action er hva gutter vil ha mer av. En av respondentene i undersøkelsen svarer følgende på sprøsmål om tema han vil ha mer av:
”Jeg vet om en bok som inneholder alt, den har både action, krim og spenning, kjærlighet, sex og humor, og det er James Bond”.
Mer diskusjon
For at en litteraturliste skal virke appellerende på unge gutter bør den i tillegg til aktuelle ungdomstema, også inneholde ulike sjangre, som tegneserier, aviser og blader.
Også bøker som kombinerer flere elementer i en og samme tekst vil øke leselysten.
Ved å søke hjelp fra noen som har god oversikt over aktuell ungdomslitteratur og aktuelle ungdomsforfattere, trenger det ikke å være så tidkrevende å sette opp en god litteraturliste, mener Hoel.
– Få tak i en god litteraturformidler som har oversikt. Da vil du spare mye tid på leting og feiling. De vet hva som blir lest og hva som er aktuelt, sier Hoel.
Annonse
I tillegg til å lage en god litteraturliste må læreren også sette av tid til å diskutere bøkene med elevene ved å høre på elevenes tanker og refleksjoner rundt det de leser.
– Gi elevene en oppfølging underveis i lesingen. Spør dem hvordan det går, hva de tenker på og lytt til det de har og si, oppfordrer Hoel.