Flere tusen år gamle bilder av mennesker på huleveggen. (Foto: ANU)

Oppdaget hittil ukjente hulemalerier på øy i Indonesia

Usedvanlig mange tegninger er samlet på den bitte lille øya.

På øya Kisar nord for Øst-Timor ved Indonesia har arkeologer funnet tegninger som sannsynligvis er tusenvis av år gamle.

Mennesker, hunder, hester og båter er avbildet på til sammen ulike 28 steder.

Figurene er bittesmå, de fleste mindre enn ti centimeter lange. Likevel er de usedvanlige livaktige, synes de australske og indonesiske forskerne som har beskrevet fem av stedene i en ny artikkel.

Kortreist kunst

Hulemalerier av båter. (Foto: ANU)

Selve øya er også mikroskopisk. Den tilsvarer knapt en femtedel av Oslo, omtrent elleve fotballbaner.

Det er første gang arkeologer har kartlagt øya, og det gjenstår å finne ut hvem som laget tegningene.

Forskerne tror det kan være folk fra naboøya. For hulemaleriene ligner tegninger på Timor.

Kanskje det var den samme gruppa som slo seg ned begge steder for om lag 3500 år siden. Da kom det mennesker med hunder og andre husdyr, ifølge arkeologene.

Inspirert av fjerne strøk

Samtidig er noen av hulemaleriene antakeligvis av nyere dato. De minner om tegninger på 2500 år gamle metalltrommer fra Kina og Vietnam.

For tusenvis av år siden var øyene et viktig handelssenter for krydder. Kunstnerne kan ha byttet til seg trommene og latt seg inspirere av motivene.

I et historisk perspektiv er tegningene likevel ikke så gamle. I Indonesia laget folk hulemalerier allerede for 40 000 år siden.

Sue O’Connor mfl: Ideology, Ritual Performance and Its Manifestations in the Rock Art of Timor-Leste and Kisar Island, Island Southeast Asia. Cambridge Archaeological Journal, online 4. desember 2017. Doi: 10.1017/S0959774317000816. Sammendrag.