Hvert år rapporteres omtrent 20.000 sykler stjålet i Norge,
ifølge SSB.
Tallene hadde trolig vært mye høyere dersom de inkluderte uanmeldte tyverier. Mange av syklene blir aldri funnet, og sakene blir sjelden
oppklart, skriver SSB.
I Sverge blir det anmeldt 70.000 sykkeltyverier, men
forskerne anslår at det reelle tallet på stjålne sykler er nærmere en halv
million.
– Politiet må å ta en sykkeltyv på fersk gjerning for at
noen skal kunne pågripes, sier forsker Johan Egeskog, forskningsingeniør ved Sveriges
veg- og transportforskningsinstitutt i en pressemelding.
Han mener den lave oppklaringsprosenten er en forklaring på hvorfor
så få anmelder tyverier. Han tror det også skyldes at eldre sykler ikke gir erstatning
fra forsikringsselskapene.
I 2021 var det færre enn tre prosent av sykkeltyveriene som
faktisk ble oppklart.
Mer bekymret for dyre elsykler
Forskerne gjennomførte en spørreundersøkelse blant svenske
syklister, der ti prosent svarte at de ofte lar være å sykle som følge av de
mange tyveriene.
Nesten 30 prosent svarte at de innimellom lar sykkelen på grunn av dette.
Forskerne tror at noe av årsaken til at folk er redde for
syklene sine, er at verdien på dem har økt de siste årene.
Det skyldes først og fremst fordi mange har gått til innkjøp
av dyre elsykler. Elsykkelen har ført til drastiske endringer i transportvanene
til folk, ifølge denne
saken på forskning.no.
Forskerne mener at faren for tyveri har en klar innvirkning på sykling generelt. Det kommer blant annet frem at mange
syklister velger andre reisemåter, som bil, buss,t-bane og tog.
Magne Brekke Rabben er forsker ved NTNU og har skrevet bok
om sykkelens historie i Norge. Han tror dette også er overførbart til norske
forhold.
– Det har jo åpenbart en innvirkning på hvor mye folk tør å
bruke sykkelen sin, men hvor stor den er her i Norge, er usikkert.
Annonse
– Det kan være mange og sammensatte årsaker til at folk
velger å ikke sykle, påpeker han. – For eksempel dårlig tilrettelagt infrastruktur, utrygg trafikk, manglende vintervedlikehold av veinettet, dårlig vær og at andre transportformer er enkelt tilgjengelig.
Det er ennå ikke gjort liknende undersøkelser i Norge.
Tiltak mot sykkeltyveri – og frykten for den
De svenske forskerne foreslår tiltak som kan få folk til å
tørre å bruke syklene sine igjen.
Det er først og fremst viktig å ikke å ikke kjøpe tyvegods.
– Det finnes ikke noe som heter «god tro». Kjøper har
undersøkelsesplikt og må sjekke at sykkelen han eller hun skal kjøpe, ikke er
stjålet, sier den svenske forskeren, Johan Egeskog.
I tillegg foreslår de dette:
Mer kunnskap om låser og hvordan man kan parkere
trygt
Mer effektiv straffeforfølgelse
Et nasjonalt offentlig sykkelregister
Flere og bedre parkeringsplasser til sykler,
gjerne bevoktet
Magne Brekke Rabben er spesielt enig i at flere
og bedre parkeringsplasser er nødvendig.
– Gjerne under tak. Det vil være til god hjelp. Her kan
arbeidsgivere bidra til mer bærekraftig og sunnere reisevaner for sine ansatte.
I tillegg må dette selvfølgelig være et offentlig ansvar, sier han.