Det er flere tiltak som kan gjøre byer mer klimavennlige.
Treplanting og utbygging av parker, forbud mot bilkjøring, etablering
av sykkelstier, innføring av kunstige dammer og bekker, bygging av
energieffektive hus med bærekraftige løsninger og så videre.
Dette vil ikke bare begrense klimagassutslipp fra byer, men vil
også bidra til at de klarer seg bedre. Byer vil være spesielt sårbare for både flom
og hete, og norske byer tåler ikke store regnskyll, ifølge denne
saken på forskning.no.
Men utbedringene og tiltakene kan også få negative
konsekvenser for befolkningen i byene, skal vi tro forskere innenfor
samfunngeografi.
– En stor utfordring er å skape en klimatilpasset by uten at
det går på bekostning av sårbare og marginaliserte grupper og uten at disse
blir presset ut av byen, sier Roberta Cucca.
Hun er forsker i byplanlegging ved NMBU og la nylig frem
ny forskning på Storbykonferansen ved OsloMet.
Dette skjer når beboere fra arbeiderklassen eller andre
underprivilegerte grupper må flytte ut og nye innbyggere som tilhører
middelklassen eller har høyere utdanning flytter inn.
Det kommer ofte av at boligprisene øker når områdene blir mer
attraktive på grunn av områdeløft eller annen utbygging. I dette tilfelle skjer
det på grunn av grønne tiltak.
– Grønn gentrifisering utgjør en stor trussel i byer over
hele verden, sier Cucca.
Det gjør det spesielt vanskelig for folk med lavere inntekt, førstegangskjøpere og andre marginaliserte grupper å
kjøpe bolig i disse områdene.
– Forskere har lenge kritisert tendensen og pekt på de mulige
negative konsekvensene miljøtiltak i byen har på sårbare byborgere, sier hun.
Den grønne jernbanen i New York
Et populært eksempel er den spektakulære High Line i New York,
forteller Cucca – det gamle jernbanesporet midt på Manhattan som ble ombygget
til en park 2009.
Den ble i utgangspunktet sett på som en bærekraftig drøm av trær,
busker og blomster som snirklet seg 2,3 kilometer gjennom bygninger og gater i
New York.
Innbyggerne kunne både spasere, løpe og tilbringe tid ute på den nedlagte jernbanen.
Problemet var bare at boligprisene rundt jernbanesporet økte
raskt.
Annonse
Det gjorde at de som allerede bodde der, ikke hadde råd
til det lenger. De måtte flytte og ble erstattet av folk som hadde bedre råd.
I Nydalen blir innbyggere presset ut
Det samme har skjedd flere steder i Oslo, ifølge Cucca.
– Både Bjørvika, Sørenga og Nydalen er steder ved vannkanten
der det har skjedd «spektakulær» ombygging, noe som har ført til gentrifisering,
sier hun.
Dette har gjort områdene til svært attraktive steder å bo.
For attraktive, skal vi tro forskerne.
– I Oslo viser undersøkelser at ombyggingen av vannkanten,
fortettingsprosessene i de sentrale områdene og ombyggingen av elvene har særlig
bidratt til å øke boligkostnadene i områdene nær ombyggingen, ifølge Cucca.
Også stedene rundt Akerselva har blitt såpass grønne og
attraktive at boligprisen har økt.
Etterspør en tydelig boligpolitikk
Hvordan kan vi gjøre byen grønnere uten å gjøre den
ubeboelige for enkelte innbyggere?
Cucca presiserer at grønn ombygging og klimatilpasning er
nødvendig.
– Men det må ledsages av boligpolitikk for å virkelig
defineres som bærekraftig, sir hun og påpeker at begrepet bærekraft har tre
dimensjoner: miljømessig, økonomisk og sosial.
Vi trenger altså en mer rettferdig grønn omstilling. Men hvordan
skal vi få til det?
Annonse
– Ved å bruke sosial boligpolitikk, svarer Cucca.
Det gjelder for eksempel virkemidler som fast leie på leiligheter
og å kombinere sosialboliger med bærekraftige leiligheter og hus.
– I andre byer er boligpolitikken mer koordinert med
ombyggingsprosessene, sier Cucca.
I Wien støtter for eksempel myndighetene ombygging av både offentlige
områder og private bygninger med finansiering, og husleien kan ikke økes før
det er gått syv år.
Når noe er godt nok
Cucca og andre samfunnsgeografer snakker også om det de
kaller «grønn nok».
Må de grønne tiltakene være så spektakulære? spør hun og peker på eksempelet med New York High Line.
– Det er heller nødvendig å prioritere mange små, men effektive
klimatilpasningsinngrep, sier hun.
– Da unngår vi å måtte velge mellom det bærekraftige og det sosiale.