Annonse

SMS: En overraskende braksuksess

7777 55 2 555 0 888 444 0 4 222222 0 88 8 0 666 4 0 8 2 0 33 66 0 66666 555 111. Sifferne er "Skal vi gå ut og ta en øl?" på SMS. I alt må du utføre 65 tastetrykk for å be en venn med ut på et glass. Hvordan kunne et så håpløst brukergrensensnitt bli en braksuksess?

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er spørsmålet forskerne Øystein Foros og Frode Steen ved Norges Handelshøyskole har forsøkt å finne svar på, med støtte fra forskningsprogrammet “Kommunikasjon, IKT og medier” KIM.

Sammen med Kjetil Anderson i Telenor R&D har de utgitt rapporten “The SMS Bandwagon in Norway: What Made the Market?”

Spesielt stor suksess i Norge

- SMS har blitt en overveldende suksess i hele Europa. I Norge slo SMS gjennom tidligere og ble en enda større suksess enn ellers i Skandinavia og Europa, sier Øystein Foros.

- Det tok av mot slutten av 1990-årene. I dag er SMS blitt en signifikant tjeneste som utgjør en fjerdedel av mobilselskapenes inntekter.

Han reiser spørsmål om hvorfor SMS har hatt særlig stort gjennomslag i Norge. Vi ligger nemlig relativt likt med andre land når det gjelder utviklingen i spredningen av mobiltelefoner.

- I begynnelsen var tekstmeldinger et billig alternativ til dyre mobilsamtaler. Dette var nok en vesentlig faktor for å hjelpe markedet i gang.

Felles standard

- En annen avgjørende faktor har vært at tilbyderne tidlig ble enige om felles standarder. Prisene har også vært forutsigbare og like, uavhengig av tilbyder, i motsetning til prisene på mobilsamtaler, mener Foros.

Øystein Foros er førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole. Foros sitt spesialfelt er konkurranse- og reguleringspolitikk. I rapporten sammenligner forskerne utviklingen i Norge med andre land i Europa og USA.

Dessuten spør de seg hva som gjorde at WAP, som selskapene trodde mest på mot slutten av 1990-tallet, floppet, mens SMS person-til-person og andre innholdstjenester ble suksess på svært kort tid.

Vanskelig å plukke ut vinnere på forhånd

- Hva kan bedriftene og myndighetene lære av SMS-suksessen?

- Det viktigste er nok at det er vanskelig å plukke ut “killer applications” på forhånd. WAP floppet delvis fordi det var tungvint å ta i bruk og krevde kjøp av ny telefon.

- I SMS-markedet var det allerede telefoner ute med “overflødig” funksjonalitet. Muligheten til å sende SMS lå i GSM-standarden fra begynnelsen og det var bare et spørsmål om å ta muligheten i bruk.

- Dessuten har fraværet av forhåndsregulering nok spilt en positiv rolle, sier Øystein Foros.

Foros er opptatt av de mulighetene som ligger i integrering av kommunikasjons- og innholdstjenester. Er både markedsaktørene og myndighetene for opptatt av å tekkes dagens kunder på bekostning av fremtidens brukere?

Konferanse 24.november

Det vil han si mer om under KIM-programmets brukerkonferanse om “Nye medier - i grenselandet mellom regulering av atferd og medier” torsdag 24. november.

Programmet fokuserer ellers på blant annet videoovervåkning. Konferansen vil bli holdt i Auditorium R5 i Regjeringskvartalet (Inngang Akersgt. 59).

Powered by Labrador CMS