– Den første tanken min var «hvor farlig er
dette? Er dette starten på kreft?»
Silje Hem hadde tatt prøve av livmorhalsen hos
fastlegen. Da fastlegens sekretær ringte, var ikke resultatene som de skulle
være. «Dette må vi ta videre», hørte hun. Henvisning til Bærum sykehus. En konisering måtte vurderes. Hva nå enn
det var? En operasjon ble også nevnt.
Hun prøvde å spørre, men fikk ingen konkrete
svar. Hun fikk bare beskjed om å spare det hun lurte på, til sykehuset eller fastlegen.
Dermed visste hun ikke at tilstanden enn så lenge var ufarlig.
Eller at
konisering bare betød å fjerne litt av livmorhalstappen.
Skaper unødig bekymring
Det endte med at hun dro hjem fra jobb. Det
ble for vanskelig å fokusere.
– Jeg satt igjen som et spørsmålstegn. «Hva
gjør jeg?» Det første jeg så for meg, var at de skulle fjerne hele livmoren.
Ville jeg kunne få barn? Men den panikken var jo helt unødvendig.
Siljes opplevelse er på ingen måte unik. Hvert
år tar millioner av nordmenn ulike medisinske prøver, både hos fastlege og
spesialister. Der enkelte aldri hører prøvesvaret fordi det er normalt, mottar
andre svar med medisinske uttrykk de ikke klarer å tolke på egen hånd.
Ifølge
en ny studie som forskere ved Sintef har utført, kan dette skape unødig bekymring.
– Nå ønsker vi å finne måter å formidle
prøveresultater på en enkel måte uten å skape forvirring og frykt, sier forsker
Sandra Klonteig ved Sintef Digital.
Studien fokuserer på Livmorhalsprogrammet. I dette programmet tar kvinner jevnlig prøver fra livmorhalsen for å oppdage og behandle alvorlige celleforandringer før de utvikler
seg til livmorhalskreft.
– Vi samarbeider derfor tett med Kreftforeningen og
Kreftregisteret i prosjektet, sier Klonteig.
I studien, som er den første av flere, har
Klonteig og kollegene hennes sett på både kunnskapen som finnes rundt
Livmorhalsprogrammet, hvordan prøvesvar og prøvehistorikk formidles i dag og
hvilke behov som må møtes.
Sammen
med forskningsdeltakerne designet de et forslag til løsning beregnet på
Livmorhalsprogrammet.
I studien presenterte de 17 kvinner for ulike
scenarier og diskuterte alt fra ordvalg til tekniske løsninger. Blant annet ble
kvinnene både presentert for oppdiktede situasjoner med helt normale prøvesvar
og for tilfeller der oppfølging var påkrevd – slik som i Siljes tilfelle.
– I scenarier med normale prøver var
forsøkspersonene mest opptatt av å få et enkelt og tydelig svar. De ville også få vite
når de er anbefalt å ta neste prøve, sier Klonteig.
Annonse
Hun forteller at dersom det er påvist celleforandringer eller
HPV-virus, blir informasjonsbehovet enormt. Da begynner mange å google.
Derfor er det viktig at det ligger nok kvalitetssikret informasjon inne i selve
løsningen som formidler helsedata, og at den kommer lagvis:
Først et prøvesvar,
så en anbefaling: «Hva gjør jeg nå?» Og så ytterligere informasjon for dem som
ønsker det.
– Kan skape mye forvirring
Et viktig mål er å bedre kommunikasjon
og teknologiske løsninger så de blir mer tilgjengelige og lettere å forstå for
hvermannsen.
Mens studien skal ha overføringsverdi til helsekommunikasjon
generelt, er håpet for Livmorhalsprogrammets del at den bidrar til at folk tar
tester på riktig tidspunkt. Ikke for ofte eller for sjelden. Da blir det
lettere for helsevesenet å følge opp folk over tid og slik forebygge
livmorhalskreft.
De tekniske løsningene som skal formidle
prøvesvarene, har mye å si.
Her er helsehistorikk viktig. Forskningsdeltakerne kom med konkrete forslag til hvordan de selv ville
foretrukket å visualisere prøvene de har tatt gjennom livet. Dette er et
spørsmål som er særlig aktuelt nå som alle nordmenn har krav på å få utlevert
egne helsedata.
– Dette er medisinske registerdata skrevet av
laboratoriepersonell som har tolket prøvene, sier Klonteig.
– At man da bare skal gjøre dette tilgjengelig for innbyggerne uten å sjekke hvordan de mottar informasjonen, kan skape mye
forvirring og frykt og ikke minst belaste helsevesenet unødig.
Samtidig har studien sett på hvordan selve
løsningen skal se ut – alt fra teknologisk plattform til universell utforming
og visualisering av prøvehistorikk.
Må forklares bedre
Så hvordan kan dette gjøres bedre? I studien
foreslår kvinnene også en rekke løsninger som de mener ville vært
bedre:
Annonse
La det følge en forklaring med
alle vanskelige faguttrykk.
Gi en klar forståelse av hva som
er de neste stegene.
Sørg for at prøvesvaret alltid
blir kommunisert, også om det ikke er tegn til celleforandringer eller HPV.
Dette er tiltak Silje også sier hun kunne
ønsket seg.
– Den som ringte, kunne forklart at «dette fant
vi, men slapp helt av, det betyr det og det». Da kunne jeg lagt det litt bak
meg etter at jeg la på og tenkt at «nå tar de hånd om meg, det var ikke noe
farlig».
Må få på plass gode retningslinjer
Fordi forhåndskunnskap og utgangspunkt vil variere
så veldig for kvinnene som mottar prøvesvarene, er det viktig å få på plass gode
retningslinjer.
– Det er viktig å se på sammenhengen
prøvesvaret inngår i, sier Ragnhild Halvorsrud.
Hun er forsker ved Sintef og har
spisskompetanse på pasientforløp og brukeropplevelser.
– Det er alt fra å bestille time hos den som
skal ta prøven og få utført selve undersøkelsen, til ventetiden mens prøven
analyseres. Så skal du motta prøvesvaret. Og det kan skje på mange forskjellige
måter. Alle disse stegene må vi tenke på når vi nå eksperimenterer med ulike
tekniske løsninger og kommunikasjonskanaler.
Både Kreftforeningen og Kreftregisteret har
gitt en rekke innspill i løpet av studien. Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen tror den digitale tjenesten forskerne nå utvikler, vil
gjøre det lettere å forstå prøvesvarene fra Livmorhalsprogrammet.
Mer kunnskap om egen helse
– Hvis kvinnene får tydeligere svar forklart
på en enklere måte, vil de slippe mye usikkerhet og unødig bekymring. Det vil
også være med på å gi dem mer kunnskap om egen helse. Det vil sette dem i stand til
å ta bedre valg for seg selv.
Det er Ameli Tropé, leder i Kreftregisteret,
enig i. Samtidig peker hun på noen av utfordringene prosjektet vil måtte ta
høyde for.
Annonse
– Denne løsningen vil gjøre det mindre tilfeldig
hvordan svarene gis, men det er grenser for hvor standardisert et svar kan
være. Det er stor variasjon i hvilke svar som vil være riktige for den enkelte
mottakeren. Den bredden blir det viktig å fange opp i forskningen fremover.
«Alt ser fint ut»
Nå skal forskerne jobbe videre med disse
problemstillingene. De skal blant annet involvere de ulike aktørene i
Livmorhalsprogrammet i prosessen. Prosjektet, som har navnet VisMeg, varer frem
til 2025.
– Videre i forskningen skal vi snakke med
fastleger, gynekologer og alle andre som er involvert, sier Klonteig.
– Det er viktig å ha med alle disse når man
utvikler nye løsninger. Vi går mange runder. For eksempel for å sikre at ikke
fastlegene blir nedringt når helsedata blir mer allment tilgjengelige. Vi håper
vi også finner lærdom vi kan bruke mer generelt i hvordan man kommuniserer
medisinsk informasjon.
For Siljes del har uroen lagt seg. I tiden som
har gått etter behandlingen, har 27-åringen blitt fulgt opp jevnlig av
gynekolog.
– Den siste celleprøven min var for to måneder
siden. Da ble svaret godt kommunisert. Jeg fikk konkret tilbakemelding om at
«alt ser fint ut – du kan komme tilbake om et år», sier Silje.
– Å få god informasjon uten å måtte spørre «er
det farlig?» er en ganske vesentlig ting.
Referanse:
Sandra Klonteig, Jiaxin Li og Ragnhild Halvorsrud: «My Heart Jumped. Do I Have Cancer?» – Results of a Co-design Study with Cervical Cancer Screening Participants. Human-Centered Service Design for Healthcare Transformation, 2023. Sammendrag. Doi.org/10.1007/978-3-031-20168-4_19