Grønn, glitrende forskning

En andreklasse fra Kjelsås i Oslo bruker desember til å forske på en av våre kjæreste juletradisjoner, nemlig juletreet. Vi møter dem på et julepyntet Norsk folkemuseum der de er for å samle inn data til forskningen sin.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Barn fra klasse 2C ved Kjelsås skole. (Foto: Marit Møllhausen)

Hver jul drar vi med oss et bartre inn i stua. Vi pynter det og fester lys på, så får juletreet stå der og glitre i noen uker før det bæres rett ut igjen.

Men hvorfor har vi egentlig dette treet i stua? Akkurat det lurer klasse 2C ved Kjelsås skole på. Faktisk så mye at de har bestemt seg for å forske på det.

Med problemstillingen «Hvorfor har vi juletre?» skal de utforske denne merkelige juletradisjonen. For å finne ut mer har de bestemt seg for å besøke Norsk folkemuseum, der de kan få se hvordan folk pyntet til jul i gamle dager.

En praktisk tradisjon

Juletreforskerne stiller forberedt på museet. De forsker etter Nysgjerrigpermetoden og har laget hypoteser der de forklarer hva de tror er grunnen til at vi har juletrær. Klassen tror at vi har juletre fordi det er en tradisjon.

En jente i klassen har faktisk allerede fått et hett spor: Hun har fått vite at skikken med juletre er en tradisjon som kommer fra Tyskland. Dette må undersøkes nærmere.

Andreklassingene tror også at vi har juletre av mer praktiske grunner. En av hypotesene er nemlig at vi har juletre fordi vi må ha noe å legge julegavene under. En annen er at vi vil ha noe å pynte.

Klassen tror også at vi kanskje har juletrær fordi vi må ha noe å gå rundt når vi synger julesanger.

Juletrær i gamle dager

Juletre på Norsk folkemuseum. (Foto: Marit Møllhausen)

På museet får de se hvordan juletrær så ut før i tiden. Både hos rikmannsfamilien på Prestegården og hos de fattige familiene i byen har de juletrær, men de ser ganske forskjellige ut.

Både pynt, treart, størrelse og plassering granskes grundig av forskerne. Et av de eldste juletrærne elevene får se har en åpenbar «mangel» – det er ingen julegaver under treet! Den ene hypotesen er muligens svekket.

Brev til forskere og andre eksperter

Klassen har lagt flere planer for hvordan de skal finne ut av det de lurer på. De har allerede skrevet brev til en forsker som de tror kan gi dem noen kloke svar. I følge Eline i 2C er han nemlig den som vet mest om jul i hele verden.

Noen av elevene har også skrevet til annen ekspert på jul: Selveste julenissen kan vente seg et brev fra forskerne i 2C! Har han tid til å svare i den travle førjulsstria, tro?

Spørreundersøkelse utenfor nærbutikken og intervju med en juletreselger står også på planen. Kanskje vi har andre grunner for å ha juletrær i dag enn i gamle dager?

Elevene i 2C kan feire jul med fersk, forskningsbasert kunnskap om juletrær. Vi andre må vente til våren for å se hva de har forsket seg frem til. 1. mai er det innleveringsfrist i konkurransen Årets Nysgjerrigper og klassen skal være med.

Vi får spare litt julestemning til mai.

Lenke:

Forskningsrådet – Nysgjerrigper

Powered by Labrador CMS