PR-krig i vente i Irak
Det finnes mange versjoner av sannhet i en krig og vi må forvente oss en PR-krig av dimensjoner i Irak.
-Å styre informasjon har man gjort i alle kriger, men denne gangen vet jeg amerikanerne har hyret inn profesjonelle filmfolk som er spesialister på høyteknologiske effekter i filmdramatisk sammenheng. Disse vil trolig vise redigerte og bearbeidede filmer der det legges stor vekt på imponerende høyteknologiske effekter og der sivile lidelser nok vil komme et godt stykke ned på lista, sier kommunikasjonsansvarlig Øyvind Johnsen i PR-byrået Geelmuyden. Kiese til NTB.
Han ser for seg amerikanske briefinger for det internasjonale pressekorpset som vil kunne arte seg som høyteknologiske show, redigert og tilrettelagt av svært profesjonelle filmfolk.
Å montere videokameraer på soldaters hjelmer og på bomber er eksempler på slike filmatiseringer som vil kunne bearbeides profesjonelt etterpå, sier han.
Hovedhistorien
For alle parter i en krig er det avgjørende å holde fast ved sin hovedhistorie om hvorfor krigen var nødvendig og gjenta denne i nyanserte versjoner. President George W. Bush’ sin historie går ut på at amerikanerne vil befri irakerne fra tyrannen og om mulig finne bevis for at Saddam Hussein har lagre av masseødeleggelsesvåpen og dermed er en trussel mot verden.
Saddam Husseins historie går ut på at amerikanerne er ute etter Iraks olje og at Irak er offer for amerikansk verdensimperialisme.
- Saddam spiller på historiske strenger i den arabiske verden, også når det gjelder dette med å dø med æren i behold. Jeg vet ikke i hvilken grad hans historie fungerer i den arabiske verden, men i de vestlige samfunn fungerer den nok ikke spesielt godt, sier Johnsen.
Han mener amerikanerne vil legge stor vekt på raskt å vise TV-bilder av begeistrede irakiske folkemengder som jubler over amerikanernes inntog. I tillegg vil de trolig hyppig informere om presisjonsbombing, “smarte, intelligente bomber”, som tar hensyn til sivilbefolkningen.
Stort apparat
Professor i journalistikk ved Høgskolen i Oslo, Rune Ottosen, sier at det ikke er noe nytt at det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon samarbeider med PR-byråer for å framstille budskapet på en best mulig måte.
- Pentagon har forberedt krigen i lang tid. De har et apparat med mange tusen informasjonsfolk. Denne gangen er det også svært viktig, siden det er så mye motstand internasjonalt mot krigen, påpeker Ottosen.
Å spre ren desinformasjon om militære operasjoner på forhånd er også en taktikk for å skape forvirring og sverte fienden. Da det ble opplyst at irakerne var i ferd med å spre kjemiske våpen til militære enheter eller gass til oljebrønner, kan det ha vært ledd i slik krigføring.
- Man skal i alle fall være skeptisk til slike opplysninger, råder Ottosen.
En forskjell fra forrige Golf-krig er at internett er langt mer utbredt. Det blir trolig mye vanskeligere å lyve over lang tid denne gangen enn forrige gang, påpeker han.
Journalister
- Selv om amerikanerne nå sier at de er innstilt på å vise større åpenhet overfor media enn forrige gang, ville jeg ikke stole på det. Men jeg tror også at journalister i dag er mer kritiske til det som presenteres enn den gangen for 12 år siden. De har lært litt og registrert i ettertid at de ble lurt den gangen, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold.
Han er også kjent med at det amerikanske forsvarsdepartementet har engasjert Hollywood-eksperter som vil legge enorm vekt på presentasjonen av informasjon.
- Vi er nødt til å stille med et kritisk blikk og en empirisk innstilling og motta det vi får se og høre med skepsis, sier han.
- Norsk presse er gjennomgående svært kritisk til krig i Irak. Men på ett punkt mener jeg norsk presse ikke har gjort jobben sin. De har ikke vært flinke til å sette et kritisk søkelys på de utenrikspolitiske ekspertenes rolle. Vi har sett i de siste årenes kriger at de er kommet med en rekke dommedagsprofetier og understreket alt som kunne gå galt. Det kan jo hende at det går riktig ille denne gangen, men slike dystre spådommene har ikke holdt stikk tidligere, sier generalsekretæren.
(NTB)