Kinoklar med stipendiatarbeid

Filmen "Red" er helt sentral i filmregissør Trygve Allister Diesens stipendiatarbeid innen filmregi. Til sommeren skal filmen vises på amerikanske kinoer.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Lillehammer - Les mer

"Stillbilde fra filmen "Red"."

Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid

Trygve Allister Diesen er ansatt som stipendiat ved Den norske filmskolen ved Høgskolen i Lillehammer. 

Stipendperioden er finansiert av Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid er en parallell til forskerutdanningene organisert som doktorgradsprogrammer.

Programmet skal sikre kunstnerisk utviklingsarbeid på høyeste nivå og skal føre fram til kompetanse som førsteamanuensis.
 

Det er det amerikanske Magnolia Pictures som har kjøpt de amerikanske distribusjonsrettighetene til “Red”. 

Arbeidstittelen til Diesens stipendiatarbeid innen kunstnerisk utvikling er “Being the Director - Maintaining your Artistic Vision While Swimming with Sharks”.

Der tar han for seg hvordan man som filmregissør kan opprettholde sin kunstneriske visjon i en så vidt kollektiv og kommersiell kunstform som film. Arbeidet skal avsluttes i løpet av 2008.

I løpet av stipendiatperioden har han hele tiden dokumentert og diskutert sitt eget arbeid som filmregissør blant annet gjennom videodagbok og intervjuer med folk som har jobbet tett med han underveis på ulike filmproduksjoner.

- Dette for å sette min virkelighetsoppfatning under produksjoner i relieff, forklarer regissør Diesen.

Foruten “Red”, er også fjernsynsserien “Torpedo” sentral i Allister Diesens stipendiatarbeid.

Egnet for problemstilling og kunstnerisk gehalt

"Trygve Allister Diesen"

Allister Diesen visste ikke hvilke filmer/TV-produksjoner han ville få realisert da han søkte opptak som stipendiat for snart tre år siden.

- Jeg klarte å sannsynliggjøre at det ville dukke opp prosjekter. ”Torpedo” var bl.a. ett av dem jeg hadde satt opp på listen over muligheter, sier Diesen.

Og han måtte være kresen.

- Prosjektene skulle både være egnet til å belyse problemstillingen jeg arbeider med, samt ha kunstnerisk gehalt.

- Det var først etter å ha sagt nei til en rekke andre prosjekter, som jeg vanligvis ville takket ja til, at ”Red” dukket opp, forteller Diesen.

- Det er et svært spesielt prosjekt med hensyn til regirolle og kreativt eierskap siden det allerede var påbegynt av en annen regissør. Fra et forskerstandpunkt var det en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg, og som regissør var det et manus som jeg brant etter å fortolke.

Amerikanske penger

"Stillbilde fra filmen "Red"."

“Red” er basert på en roman av forfatteren Jack Ketchum, og handler om den eldre enkemannen Avery som drar til sitt faste sted for å prøve fiskelykken.

Sammen med han er den 14 år gamle hunden Red. Tre unge kamerater, to av dem brødre, vil rane Avery, men han har lagt igjen penger i bilen et stykke unna. I raseri skyter en av dem Red i hodet.

Resten av filmen følger vi Avery i hans kamp for rettferdighet og for at de ansvarlige skal innrømme sin skyld.

“Red” er Diesens første internasjonale film, laget med amerikanske penger og engelsktalende skuespillere.

Diesen er også med som en av filmens produsenter. Filmen hadde verdenspremiere på Robert Redfords filmfestival, Sundance i USA i januar 2008.

Med seg i “Red” hadde Diesen fotograf Harald Gunnar Paalgaard og klipper Jon Endre Mørk. Christian Schanning har bidratt kreativt på lydsiden.

Hovedrollen som Avery innehas av skuespiller Brian Cox. Øvrige roller bekles av Tom Sizemore, Robert Englund, Amanda Plummer og Kim Dickens.

Det er foreløpig ikke besluttet når filmen kommer på norske kinoer.

Refleksjon

Som kunststipendiat er den kunstneriske produksjonen i stipendiatperioden det aller mest sentrale - sammen med dokumentasjon og refleksjon.

Arbeidet som skal vurderes i Diesens tilfelle vil bestå av ”Torpedo”, ”Red”, dokumentarfilmen “Being the Director” - hvor han ser på arbeidet med nettopp de to produksjonene, samt en mulig skriftlig refleksjonsbit.

Vris og vrenges

Diesen håper og tror at særlig dokumentaren vil være av verdi for regi- og filmstudenter.

- Den skal ikke bare vise hvordan det er å jobbe på et norsk og et amerikansk filmsett, og hvordan det er forskjellig. Den skal også illustrere alle de valg man som regissør stadig stilles ovenfor.

- Man hamrer og hamres om hverandre, forteller Diesen.

- Jeg håper at jeg kan få frem hvordan den kunstneriske visjonen man entrer et prosjekt med både er en forutsetning for å lykkes, men at den også kan være din største fiende underveis, fortsetter han.

- Jeg viser i hvilke faser visjonen i mine prosjekter blir utfordret, vridd og vrengt rundt.

Powered by Labrador CMS