Hint om mentalgevinst av trening

Regelmessig trening øker antallet mitokondrier i hjerneceller hos mus. Dette kan forklare noen av de mentale gevinstene ved å holde kroppen i form, tror forskerne.

(Foto: Istockphoto)

I hver eneste celle i kroppen er det små kraftstasjoner, kalt mitokondrier. Her omdannes næringsstoffer til energi som cellene trenger for å fungere.

Tidligere forskning har vist at regelmessig trening øker antallet mitokondrier i muskelceller.

Dette har blitt brukt som del av forklaringen på mange av de positive fysiske effektene av trening – som økt utholdenhet og styrke.

Samtidig er det kjent at trening også virker positivt på det mentale, for eksempel ved å gjøre oss mer motstandsdyktige mot stress og depresjoner.

Det er uklart hva som er mekanismene bak disse mentale treningseffektene. Forskere fra University of South Carolina lanserer nå en mulig forklaring.

Trening som behandling?

I en studie på mus har de oppdaget at regelmessig trening også øker antallet mitokondrier i hjerneceller, ifølge en pressemelding fra The American Physiological Society.

Forskerne tror dette er med på å styrke utholdenheten under trening ved å gjøre hjernen mer motstandsdyktig mot tretthet, som påvirker fysisk yteevne.

De antyder også at økningen i antallet mitokondrier i hjernen kan ha kliniske implikasjoner for psykiske lidelser.

Kanskje kan fysisk trening være en del av behandlingen for psykiske problemer?

- Funnene kan føre til bedre atletiske prestasjoner gjennom redusert mental og psykisk utmattelse.

- De kan også føre til utvidet bruk av trening som en terapeutisk mulighet for å svekke de negative effektene av aldring, og for å behandle eller forebygge nevrodegenerative sykdommer, skriver forskerne i sin studie.

(Foto: Kaytee Riek / Flicks Creative Commons)

To grupper mus

Undersøkelsen ble gjort på mus som ble delt inn i to grupper. I treningsgruppa løp musene på en tredemølle i én time om dagen, seks dager i uka.

Den andre gruppa fikk samme håndtering og ble utsatt for det samme miljøet, men de ble igjen i burene mens de andre musene dro på trening.

Etter åtte uker undersøkte forskerne hjernen og muskelvevet til noen av musene i hver av gruppene. Noen av musene ble også testet for utholdenhet.

Som forventet hadde treningsmusene mer mitokondrier i muskelvevet enn de andre musene.

Men forskerne fant også flere markører for økt antall mitokondrier i hjernevevet, for eksempel bestemte genuttrykk som er knyttet til dannelsen av mitokondrier, og mitokondrielt DNA.

Etter treningsukene kunne musene i treningsgruppa løpe i 126 minutter før de ble utmattet, sammenlignet med 74 minutter før treninga startet. I den andre musegruppa var det ingen endring.

Funnene antyder at fysisk trening øker antallet mitokondrier i hjernen mye på samme måten som det øker antallet mitokondrier i musklene, skriver forskerne.

Jennifer L. Steiner, E. Angela Murphy, Jamie L. McClellan, Martin D. Carmichael1 og J. Mark Davis; Exercise Training Increases Mitochondrial Biogenesis in the Brain; Journal of Applied Physiology; august 2011; doi: 10.1152.

The American Physiological Society: Have Brain Fatigue? A Bout of Exercise May be the Cure