Kortnebbkråka bruker spesielle teknikker for å lage kroker av kvister.

Kråke lager krok

Dette er det eneste dyret som faktisk lager sine egne redskaper, mener forskere.

10.12 2017 05:00

Neida, kortnebbkråkene på Ny-Caledonia er slett ikke de eneste dyra som bruker redskaper. Forskere har for eksempel sett at aper bruker stein som nøtteknekkere og at orangutanger bruker blader som ropert. De har til og med observert blekkspruter som tar på gamle kokosnøttskall som rustning.

Men det er noe annet å lage redskaper, hevder Christian Rutz og kollegaene hans i ukas utgave av Current Biology.

Kortnebbkråkene er den eneste arten unntatt mennesket som lager sine egne redskaper i det fri, skriver de.

Imponerende oppfinnelse

Forskerne observerte ville kråker på Ny-Caledonia.

Det viste seg at fuglene brukte en spesiell teknikk til å brekke av kvister slik at de ble bøyde i enden. Etterpå kunne de klippe og bøye den til enda mer, så det ble en fin krok. Den er nemlig mer effektiv enn en rett pinne når fuglene skal pelle ut larver fra under barken på trær.

Og dette er imponerende fordi kroker faktisk er temmelig avanserte ting, mener forskerne ifølge en pressemelding fra University of St Andrews.

Skal vi tro steinalderfunnene vi har i dag, tok det oss mennesker lang tid å finne den opp. Det finnes hele tre millioner år gamle steinredskaper. Men de eldste krokene er bare 90 000 år gamle, skriver forskerne i Current Biology.

Kroken er av menneskehetens største oppfinnelser, står det i pressemeldingen.

Og nå da kanskje også kråkenes.

Krokene er mer effektive enn rette pinner når kråkene skal fiske etter larver under barken på trær. (Foto: James St. Clair)

S. Sugasawa, B. C. Klump, J. J.H. St Clair, C. Rutz, Causes and consequences of tool shape variation in New Caledonian crows, Current Biology, desember 2017. Sammendrag.