I århundrene etter at Jesus døde, var det mange ulike tekster i omløp som ble lest og brukt av kristne. Noen var hundrevis av år gamle, som Mosebøkene. Andre tekster, som handlet om
Jesus og hans følgere, var ganske nye.
Dette ble ryddet opp i på møter på 300-tallet. Da bestemte kirkeledere
seg for hvilke tekster som var best, sannest og viktigst. Resultatet ble til Bibelen. Noen tekster ble
vurdert som uønsket eller unødvendige - og fikk ikke være med.
– Det kalles kanonisering. Tekstsamlingen ble lukket, og
ingen nye tekster kommer til, forteller Anne Katrine de Hemmer Gudme. Hun er professor på Det teologiske fakultetet ved
Universitetet i Oslo.
Riktignok har ulike trosretninger gjort justeringer. Martin Luther droppet åtte bøker. Judits bok er for eksempel ikke lenger med i protestantenes bibel, men fortsatt med i den katolske og den ortodokse.
Demonutdrivelse og døde griser
Ord og uttrykk har blitt
justert i nye oversettelser fra hebraisk og gresk. Språket er modernisert,
men ellers har dagens bibler de samme tekstene som ble godkjent på 300-tallet.
Men ikke alle vers og tekster blir brukt eller forkynt. Noen av dem lever et stille liv i boka og blir ikke tatt fram i
kirken, skolen eller konfirmantundervisningen.
Et eksempel er historien om Jesus, demonene og grisene.
En dag treffer Jesus på en mann med store problemer. Det
framstår som en akutt psykisk krise. I Bibelen blir mannens adferd forklart med
at han er besatt av onde ånder. Jesus forhandler med demonene. De
vil overleve, Jesus vil ha dem ut av mannen. Det ender med at Jesus sender
åndene inn i en stor flokk griser. Det går dårlig for de 2.000 grisene. De løper
utfor et stup, faller ned i sjøen og drukner. Den besatte mannen, derimot, blir
frisk.
De som passet grisene, var rimelig sjokkert.
Mirakuløs helbredelse
Historien om grisene er fortalt i tre av fire evangelier,
men blir sjelden tatt fram i dag.
– Dette er demonutdrivelse i stor skala, sier Gudme.
Evangeliene i Det nye testamentet har mange historier om hvordan Jesus helbreder syke, som oftest ved å legge en hånd på dem. Men i et titalls historier driver Jesus ut onde ånder av de syke.
Demonutdrivelser er ikke akseptert blant kristne i Norge i dag. Heller ikke at onde krefter forårsaker sykdom.
– Dette var en diagnose som passer til verdensbildet i Det
nye testamentet. Hvis noen oppførte seg sprøtt, var de besatt av demoner. Så da Jesus drev åndene ut av folk, var det er en mirakuløs helbredelse på lik
linje med at han kurerte folk for blindhet og funksjonsnedsettelser, sier
Gudme.
– Forfatterne av Det nye testamentet ville vise fram at Jesus var ekte vare og ikke en falsk profet, at han hadde spesielle krefter og guddommelig autoritet.
Jesus – en annerledes demonutdriver
Annonse
– Historien forteller om en åndeverden som virker merkelig på oss i dag, sier Bendik Vollebæk. Han er prest og har prosjektansvar for den ferske konfirmantbibelen fra Bibelselskapet.
Han mener historien bør leses opp mot fortellinger om andre demonutdrivere i Det nye testamentet. De gjorde det for penger og status.
– De skremte folk og la skylden på foreldrene eller den besatte selv. Jesus tok ikke betaling for å drive ut ånder. Og han tok et oppgjør med frykten og skammen som var knyttet til besettelsen, sier Vollebæk.
I bibler for barn fra ulike forlag er ikke historiene om demoner med.
De fine historiene
Det vi derimot hører om i kirken og skolen, er når Jesus går
på vannet, gjør vann om til vin og når han bespiser flere tusen mennesker på
fem brød og to fisk.
– Vi tar frem de vakre og fine tekstene som presenterer en
gud vi liker og som vi kjenner oss igjen i. Massemyrding av griser og slåssing
med demoner passer ikke inn i dette, sier Gudme.
Hun synes det er synd at de mer problematiske tekstene i Bibelen ikke blir tatt fram og diskutert.
– Disse tekstene forteller utrolig mye om tiden da de ble
skrevet. I stedet for å overse dem, kan vi forsøke å forstå hva tekstene forteller oss som vi kan ha nytte av i dag, sier Gudme.
Spis ikke fiken!
En annen oversett historie er den om Jesus som forbanner
fikentreet. Han var sulten, men fant ikke modne fikener på treet. Da
sa Jesus til treet: «Aldri mer skal noen spise frukt av deg!»
Det finnes mange bibelvers om mat som
har blitt til påbud og forbud for troende. Dette fikenforbudet har derimot
ikke blitt til en spiseregel for kristne.
Annonse
– Denne forbannelsen er vanskelig å forstå, men jeg tror den
er koblet til folkets og ledernes avvisning av Jesus. Treet er et symbol på
folket, sier Vollebæk.
Et annet vanskelig eksempel er historien om Hagar.
– En forferdelig historie
Abraham er stamfaren til jødedommen, islam og kristendommen.
Han får løfte fra Gud om at hans etterkommere og slekt skal få stor makt og
betydning.
Problemet er bare at Abraham og kona, Sara, ikke har noen
barn.
Det løser Sara med å sende Abraham i seng med den egyptiske
kvinnen Hagar, som er slaven deres. Hagar blir gravid, men nye problemer
oppstår.
Sara mener at Hagar ser ned på henne. Abraham sier at Sara kan straffe Hagar som hun vil. Det blir så ille at
Hagar rømmer.
Hun kommer seg unna, men så dukker en engel opp, sendt fra Gud. Engelen ber Hagar om å dra tilbake til
livet som slave. Hun skal la seg ydmyke.
– Dette er jo en helt forferdelig historie, sett fra Hagars synspunkt. Hun er slave, altså eid av noen andre. Hun har ikke rett til å bestemme over sin egen kropp, men blir gitt til en gammel mann som gjør henne gravid, sier Gudme.
– Det
er mange verdier her som vi ikke deler i dag. Men fortellingen kan for eksempel
brukes til å diskutere fertilitet og surrogatmødre. Er det rimelig å be andre
mennesker om å bruke deres kropp mot betaling for å oppnå vårt eget mål om å få
barn? Selv om dette er en gammel tekst, så er den direkte relevant for en
problemstilling vi står oppi i dag, sier Gudme.
Annonse
Det viktigste av alt på gammeltestamentlig tid var å føre slekten videre og få sønner.
– Kvinner hadde verdi kun som mødre. Det er mange patriarkalske
tanker i Bibelen, men her blir det veldig tydelig. Fortellingen om Hagar gir
grunnlag for gode diskusjoner om både Bibelens og vårt eget verdensbilde og
menneskesyn, sier Gudme.
Gladsaken om Hagar
Bakerst i den nye konfirmantbibelen er det ressurssider med tips
og råd. Her blir også flere av Bibelens ungdommer presentert.
– Her har vi tatt med de litt rare, makabre historiene som
ikke blir fortalt på søndagsskolen, forteller Bendik Vollebæk.
Hagar er en av disse ungdommene. Men slaveri, dårlig
behandling og surrogati er ikke nevnt.
Teksten forteller om det som skjer senere med Hagar. Hun dro altså tilbake Abraham og Sara, men ble jaget vekk da ekteparet fikk sitt eget barn.
Ute i ørkenen tørster nesten Hagar og barnet i hjel. Gud skaffer vann og lover Hagar en stor
familie.
– Livet var åpenbart helt annerledes for personene i Bibelen
enn for ungdom i 2024, men samtidig har vi forsøkt å få fram
allmennmenneskelige erfaringer som de kan kjenne seg igjen i, sier Vollebæk.
Han mener Hagars historie også kan leses som en gladsak. Hun er i
trøbbel, men Gud gir henne vann og en framtid.
– Derfor anbefaler vi å lese Bibelen sammen. Historiene har
mange lag og kan forstås på mange måter, sier Vollebæk.
Alt skal med
Helene Fagervik er seniorrådgiver i Bibelselskapet. De gir ut Bibelen under mottoet at den skal være
på et språk folk forstår. Derfor kommer nye oversettelser og utgaver, sist i
mars i år.
Annonse
Alle utgavene, enten det er til konfirmanter, skoler eller
menigheter, er komplette. Alle tekster er med. Det har aldri vært vurdert å
droppe noen av de vanskeligste fortellingene, de som virker fremmede på dagens
mennesker.
– Nei, om vi begynte å tulle med tekstene, ville vi miste
tillit. Vi har ansvar for å forvalte helheten av
Bibelen, sier Fagervik.
Droppe Det gamle testamentet?
Gjennom tidene har det vært flere forsøk på å redigere Bibelen.
Markion var en viktig person i den kristne
bevegelsen rundt 100 år etter Jesus. Han ville forkaste hele Det gamle testamentet,
men ble selv kastet ut av bevegelsen.
Flere har ønsket å sette sammen de fire
evangeliene til én fortelling. Årsaken er at de motsier hverandre
på flere punkter, som for eksempel på hva som var Jesu siste ord.
– Man har falt ned på at det har verdi å ha fire fortellinger med
ulike perspektiver, selv om det kan være klønete med motstridende
versjoner av det som hendte, sier Bendik Vollebæk.
Pest betyr egentlig noe annet
En vanlig måte å håndtere de vanskelige tingene i Bibelen, er å lese den allegorisk. Det vil si å tolke ting som bilder på noe annet. Som at når Gud ga folk pest, så var det egentlig åndelige plager, ikke sykdom.
Slik lesing har lang fartstid i kirken og er
redningsplanken ut av vanskelige tekster, skriver Magnar Kartveit i boka Gud,
pest og plage.
Selv de som hevder at de leser Bibelen bokstavelig, tyr til
bilder når tekstene blir for ubehagelige eller ikke passer med det de tror på,
skriver Kartveit.
Men denne måten å lese Bibelen på, har blitt kritisert av både
Martin Luther og andre teologer. Det gir for mye rom til den som tolker bildene.
– De gangene kirken har prøvd å gjøre det lettere for seg
selv, har det ofte gått galt og det kommer gjerne en motreaksjon. Så vi må
orke å stå i spenningen, selv om det gjør at jeg ikke kan gi konfirmantene entydige
svar, sier Bendik Vollebæk.
De første versene blir brukt i dag. De handler om flyktningers lengsel tilbake til hjemlandet sitt.
De siste versene blir derimot ikke sunget. Heller ikke av
popgruppen Boney M som brukte teksten i låten Rivers of Babylon.
Salmen slutter med ønske om grusom hevn: «Salig er den som
griper dine barn og knuser dem mot berget!»
– Det er ikke særlig koselig eller oppbyggelig, men heller
en voldsfantasi, sier Anne Katrine Gudme.
Hun mener at den eldste delen av Bibelen er mye artigere enn
den nyeste.
– Det gamle testamentet er kjempebra på fortellinger. Her kommer det menneskelige fram på helt grunnleggende måter: glede, redsel, ensomhet, raseri, hevn, harmoni og lykke. Selv om mye kan virke fremmed, kan vi jobbe med å få fram relevansen for oss i dag, sier Gudme.
David står som forfatter, og han vil straffe sine
motstandere: «Gud, knus tennene i deres munn …. La dem bli lik sneglen som løses opp i slim.» David vil vaske føttene
i blodet til sine fiender.
– Jeg er ikke glad i konflikt og sinne, så dette er en
vanskelig tekst for meg. Men jeg har møtt andre som synes at slike tekster i
Bibelen er terapeutiske, sier Bendik Vollebæk.
Anne Katrine Gudme mener vi kan kjenne oss igjen i salmedikterens tanker.
– Også i dag er det mange som vil at Gud skal gripe inn på deres vegne og skade motstanderne deres. Det er bedre å diskutere om dette er et rimelig ønske og hva vi forventer av en gud enn å late som salmen ikke finnes, sier Gudme.
Hva er vanskelig?
Gudme bruker de problematiske tekstene når hun
underviser studenter i teologi.
– Det er bedre å snakke åpent om det vanskelige i Bibelen enn at folk får sjokk når de
tilfeldig kommer over dem, sier Gudme.
– Det er ulike meninger om hva som er vanskelige tekster for ungdom, sier Bendik Vollebæk.
Alle som konfirmerer seg i kirken, får en bibel når de
starter undervisningen. De siste ti årene har 300.000 ungdommer fått boka. De fleste av dem kjenner ikke Bibelen fra før.
– I dag må vi starte med blanke ark. For 20-30 år siden
kunne konfirmantene mer om tekstene i Bibelen, også de vanskelige. Da
argumenterte de mot ting de mente ikke hang på greip, sier Vollebæk.
– I dag kan ikke ungdom nok til å stille spørsmål.