Denne artikkelen er produsert og finansiert av NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning - les mer.
I mellomkrigstiden reklamerte malingsprodusenten Alf Bjercke for at man skulle male selv. Her en serie med fargeforslag markedsført som Blomsterkjøkken.(Illustrasjon: Alf Bjercke)
Malingsprodusenten Alf Bjercke oppfordret kvinner til å male selv
– I mellomkrigstiden ble det moteriktig å ha rene, glatte flater, forteller konservator Barbro Wedvik. Hun har forsket på utviklingen i hus- og interiørmaling på første halvdel av 1900-tallet.
– Fra slutten av 1800-tallet og fram til
1950-tallet skjedde det store endringer i hvordan malingen ble produsert og
hvilke farger den hadde. Både industrialiseringen og de to verdenskrigene
virket inn på dette.
Det forteller konservator Barbro Wedvik i Norsk institutt for
kulturminneforskning (NIKU).
Linoljens lange dominans går mot en slutt
På begynnelsen av 1900-tallet var malinger basert på
naturmaterialer fremdeles dominerende. Linolje var standard. Det er maling med olje utvunnet fra linfrø.
Til tynning eller som løsemiddel brukte man vegetabilsk
terpentin. Linoljen kunne være blandet med naturlig harpiks fra nåletrær.
Fossil harpiks eller rav var den beste. Fersk harpiks var billigere. På vegg- og
takflater ble det også brukt limfarge. Det er maling laget enten av animalsk lim
eller plantebasert lim for eksempel fra rug og islandsk mose.
– Malinger med bindemidler basert på naturlige
ingredienser hentet fra plante- eller dyreriket var det som ble brukt. Ingrediensene i malingen ble blandet av malerne selv, forteller Wedvik.
Ferdigblandet maling fra USA
I andre halvdel av 1800-tallet skjedde det en revolusjon i
utviklingen av maling i USA. Denne beveget seg også videre til Norge.
– Ferdigblandet maling ble introdusert. Den
teknologiske utviklingen som skjedde ellers i samfunnet, omfattet også produksjonen av maling.
Wedvik forteller at særlig emaljemaling ble populært. Denne var blank og ble
brukt på for eksempel gulv og på metaller.
Man kunne også kjøpe halvfabrikata, som
emulsjon til veggmaling. Dette var blandinger av vannbasert lim og olje hvor
man blandet inn fargene selv.
Hva er emulsjonsmaling?
Emulsjon er en blanding av to væsker der den ene væsken eksisterer som dråper fordelt i den andre. En emulgator er et middel som lager en stabil blanding, en emulsjon, av to stoff som normalt ikke lar seg blande med hverandre.
Emulsjonsmaling er altså en type maling der man blander i en emulgator for å få to uløselige stoffer til å blande seg.
I årene før første verdenskrig ble industrielt produsert
ferdigmaling for interiører introdusert i Norge. En av de største aktørene på
det norske markedet var malingsprodusenten Alf Bjercke.
Hos dem ble det
benyttet kinesisk treolje som bestanddel i lakk og maling. Det gav rask
tørke og en slitesterk overflate.
Men egenblandet linoljemaling skulle forbli den dominerende
malingstypen en god stund til. Linoljen var viktig både i fabrikkprodusert
maling og som ingrediens i tradisjonell egenblandet maling.
Men krigen gjorde
den vanskelig å få importert. Dermed ble linoljen en
rasjoneringsvare.
Hvalolje som erstatningsprodukt
– I fagbladet Maleren kan vi i 1917 lese at det
daværende Industriforsyningsdepartementet gir tydelig beskjed til malere om å benytte
kun vannbasert maling på vegger og tak, forteller Wedvik.
Annonse
Videre skulle de bruke opp restlagre av
fabrikkprodusert maling på overflater som måtte kunne vaskes fordi tilgangen
på linolje var knapp. Sykehus skulle prioriteres foran bolighus.
Importvanskene fører til at malerbransjen tyr til
erstatningsprodukter. Tradisjonelle oppskrifter basert på bindemidler som
dyrelim, tran, harpiks og mel ble viktigere igjen. I 1918 ble hvaloljen
fristilt til bruk i maling. Den hadde inntil da vært regulert til mat, brensel
og såpe.
Men tilgangen til de nye maleproduktene er også bedre enn
tilgangen til den tradisjonelle linoljen.
– Ferdiglaget emaljemaling var tilgjengelig under
hele første verdenskrig. Kanskje ble flere malere og huseiere tidligere
kjent med denne typen maling enn de ellers ville blitt. Denne malingen var
blank og oljebasert, sier Wedvik.
Etter at krigen var over, var det fortsatt ustabil tilførsel
av linolje.
Mellomkrigstiden: syntetiske bindemidler utvikles videre
Men utarbeidingen av syntetiske bindemidler, som hadde begynt
tidlig på århundret, fortsatte. Biprodukter fra militær produksjon finner også
veien inn til malingen.
– Etter første verdenskrig fantes det store
fabrikklagre av såkalt skytebomull. Det er en bestanddel i dynamitt. Biprodukter fra denne
produksjonen ble brukt til nitrocellulosebasert lakk og maling.
Utover i mellomkrigstiden kom det flere nye ferdigmalinger
laget med ulike typer kunstharpiks. Det var typer som fenolharpiks og
alkyd. Dette brukes fremdeles i maling.
Dette var fernisser til fabrikkproduksjon
av maling. En ferniss er et lakkaktig stoff som smøres over ferdigtørket maling. Man kunne ikke blande maling selv med dem.
Den nyutviklede
metylcellulosen fra treindustrien derimot, kunne brukes til «hjemmelaget»
å blande maling. Disse halv- og helsyntetiske materialene var lette å
masseprodusere og å reprodusere.
De nye produktene var eksklusive i begynnelsen,
men ble etter hvert populære.
Annonse
Rene glatte flater ble idealet
I mellomkrigstiden skjedde det store endringer i
boligbyggingen. Det påvirket også behovet for maling.
– Boligene skulle være praktiske og lettstelte. En storstilt bygging av leiligheter for å avhjelpe bolignøden i byene endret
hvordan man så på maling. Gjennom for eksempel Østkantutstillingene i Oslo ble
det anbefalt at man malte i lyse, «glade» farger, sier Wedvik videre.
– Dekormaling med ornamenter forsvant. Det moteriktige
ble heller å ha rene, glatte flater. Selve malejobben måtte ikke nødvendigvis
utføres av yrkesmalere lenger. Mange av bygårdene bestod av aksjeleiligheter
der beboerne selv vedlikeholdt sine leiligheter. Det skulle være enkelt, raskt
og billig å male, forteller Wedvik.
Nye typer maling på markedet
Å skaffe velfungerende maling ble derfor viktig. Alf Bjercke
var en pionér på reklame og var sterkt inspirert av amerikansk markedsføring.
Bjercke solgte inn slagordet «Mal selv» med reklamefiguren Maler’n i spissen.
Kvinner ble oppfordret til å male og ble en ny målgruppe for salg av
maling.
– Maling laget spesielt for flater som skulle
være vaskbare, var gjerne blankere og ofte tilsatt nye typer lakker.
Ferdigmalingen Oxanoljemaling med kinesisk treolje ble lansert i 1929. Snart kom brosjyrer for hvordan male et Blomsterkjøkken med denne
malingen fra Alf Bjercke.
Malingsprodukter basert på nitrocellulose, som
Golac, og på alkyd, som Bengalac, kom på markedet.
Flere farger tilgjengelig
Fargeutvalget endret seg også i takt med bruk av nye bindemidler
og tilsetningsstoffer.
– Syntetiske pigmenter og nye bindemidler gjorde
at fargemangfoldet blir større og fargene sterkere. I tillegg ble malingen
i større grad solgt til privatpersoner.
Annonse
Forseggjorte brosjyrer viste
eksempler på hvordan rommene i huset kunne fargesettes etter gjeldende
mote.
– Kvaliteten på nye materialer og ny maling ble
også sett på som et statlig anliggende. Fra 1939 til 1940 tok Statens teknologiske
institutt ansvar for å teste malinger som ble produsert på det norske markedet, forteller forskeren.
Andre verdenskrig: strenge forskrifter
Behovet for vedlikehold forsvant ikke selv om det nok en
gang brøt ut krig. Etter krigsutbruddet, men før okkupasjonen av Norge, ble det
gjort en innsats for import av viktige råvarer til malingsindustrien fra USA.
Under andre verdenskrig blir bolighus imidlertid i liten grad prioritert å
male. Wedvik forteller at okkupasjonsmakten tok det meste av tilgjengelig
linolje til bruk på sine anlegg.
En forskrift fra august 1940 sa at all
privat bruk av linolje nå var forbudt. Unntak var maling av treverk som gulv,
dører, vinduer og gerikter. Til utvendig, høvlet treverk kunne maling og beis
med kun 15 prosent linolje benyttes. I praksis betød det at det ble brukt
diverse emulsjonsmalinger utendørs.
– I 1941 kom nye og enda strengere forskrifter,
sier Wedvik.
Linolje og treolje var fortsatt viktige råvarer for
malingsproduksjon.
– Når de viktigste malingsoljene igjen ble
rasjoneringsvarer, måtte malingsprodusentene ta i bruk lokale ressurser som tran
og andre marine oljer.
Nye, mer raffinerte biprodukter fra celluloseindustrien
ble tatt i bruk. Det var for eksempel tallolje i ferdigmaling fra Jotun. Det ble
også laget en rekke nye blandingsprodukter, hvor noen fungerte godt og mange
ganske dårlig.
Prøving og feiling
En stor forskjell fra under første verdenskrig var at
malingsprodusentene og malerne nå måtte forholde seg til alle de nye
materialene som hadde dukket opp i mellomkrigstiden.
Under første verdenskrig
kunne man fortsatt bruke de naturbaserte erstatningsproduktene som
var kjente og forutsigbare.
Annonse
Tilkomsten av de mange nye malingsproduktene i
mellomkrigstiden gjorde at man i mye større grad måtte prøve og feile for å
komme fram til fungerende erstatningsløsninger.
Resultatet var at mye av det
som faktisk ble malt under denne krigen, ble malt med suboptimale løsninger. Det kunne kanskje vært bedre om det forble umalt.
En endret verden
Industrialisering, petroleumskjemiens utvikling, to
verdenskriger, sosial boligutbygging samt reklamens inntog, gjorde at malingens
kvaliteter og maleryrket var et helt annet på 1950-tallet enn på begynnelsen av
århundret.
Denne kunnskapen kommer godt med i praktisk
konserveringsarbeid.
– Å studere utviklingen av maling i denne perioden
gir også mye informasjon om den generelle samfunnsutviklingen. Det er viktig
for oss som jobber med malingshistorikk å gjøre seg kjent med utviklingen av
selve malingsproduktene. Men også hvilken kontekst endringene skjer i,
forteller Wedvik.
Viktig kunnskap ved konservering
Hun forteller at de som konservatorer ofte blir kontaktet av
eiere av eldre bygninger. De mistenker at problemer med vedheft og
avskalling kan skyldes tidligere tiders krisemaling.
– Noen ganger ser dette ut
til å være tilfellet, men det trengs mer kunnskap for å kunne gjenkjenne disse
materialene når vi møter på dem, sier Wedvik.
Problemene kan også skyldes fukt, dårlig
grunnarbeid og uegnet lagoppbygging.
– Dette er viktig å finne ut av, slik at de
store verdiene som ligger i våre eldre bygninger, kan bevares best mulig.
Krav om mer miljøvennlig maling
I årene etter andre verdenskrig skjøt utviklingen i produksjonen av maling på ny fart. Nå med alkydmaling i «full blomst» og stor
produksjon av emulsjonsmaling basert på syntetiske harpikser, ofte kalt
lateksmaling.
De endringene som skjedde i første halvdel av 1900-tallet, preger i stor grad dagens malingssituasjon. De syntetiske, petroleumsbaserte bindemidlene
er fremdeles dominerende, og maling gjøres i stor grad av
privatpersoner.
– Med økende samfunnsinteresse for materialbruk og
bærekraft ser man at det også er blitt en økende interesse for å forstå
forskjellen på naturbasert og syntetisk maling. Det kreves at vi minsker bruken
av miljøskadelige, petroleumsbaserte malingsprodukter og løsemidler, forteller Wedvik.
Hun understreker at det da kan være nyttig å se bakover.
– Samtidig har det de siste årene igjen vært dyrtid.
Tiden vil vise hvordan malingsproduksjonen påvirkes denne gang, sier hun.