Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nasjonalt senter for e-helseforskning - les mer.
En trygghetssensor fanger opp varmestråling og sender bildet til tjenestetelefonene til de som er på vakt på den skjerma avdelingen.(Foto: Kristin S. Grønli)
Slik forandrer teknologi helsetjenestene: – Skjønner ikke hvordan de gjorde det før
Teknologien vil påvirke helsepersonell, pasienter og pårørende i økende grad i tiden som kommer, men fremdeles er det hull i kunnskapen.
– Jeg skjønner ikke hvordan de gjorde det
før, for dette er så stor hjelp, sier Anders Grebstad. Han er helsefagarbeider ved
Sykkylven bu- og aktivitetssenter.
Han peker på en trygghetssensor som henger helt oppunder taket i et hjørne på
rommet til en av beboerne. Grebstad arbeider med eldre som
har demens på lukket avdeling.
Sensoren fanger opp infrarødt lys, eller
varmestråling. Den kan sende ut anonymiserte bilder av situasjonen i et rom.
Slik kan den varsle helsepersonell dersom beboeren for eksempel har falt på
gulvet, har vært urovekkende lenge på badet om natta eller ligger unormalt
stille i senga.
– Teknologien gjør at vi bruker mindre tid på å springe mellom rommene hele
tiden for å sjekke. Da får vi større kapasitet og mulighet til å bruke mer tid
på menneskelig kontakt, sier Grebstad.
Teknologi gir mer trygghet
Mens han forklarer, får han tilfeldigvis inn en alarm på tjenestetelefonen sin.
Det tar bare et par sekunder å sjekke. Det ser ikke ut til å være behov for
å legge på sprang.
Bildet han får opp, viser en veldig grov, rød kontur av en
skikkelse i en stol.
– Det er ikke mulig å se hvem dette er, og bildene lagres ikke i sensoren. Den
bare står og ser etter mulige farlige situasjoner og sender ut varsler, sier
Grebstad.
Han understreker at dette først og fremst gir mer trygghet for pasientene. De
som jobber på avdelingen, blir i stand til å reagere veldig raskt når noe skjer.
Nattestid fører det også til mindre uro. De ansatte slipper nemlig å risikere å vekke pasientene når de må inn for å se
om alt er bra. Sensoren kan stilles inn så den sender ut varsler når pasienten
selv går opp av senga.
På avdelingen har Grebstad blitt en
ressursperson for teknologiske løsninger som skal settes opp eller prøves ut.
– Jeg er teknisk interessert og selvlært, forteller han.
Avdelingen har også hatt utprøving av matter under madrass. De registrerer når
pasienten setter seg opp eller står opp. I tillegg registrerer de puls og pustefrekvens.
De eldre kan bo lenger hjemme
Hjemmetjenesten i kommunen bruker andre
løsninger. De varsler tjenestetelefonene til de som er på vakt – og eventuelt
pårørende. Både trygghetsalarm, gps, dørsensorer og dispensere for medisin er i bruk.
– Døralarmer og gps er et veldig nyttig hjelpemiddel for de som kan finne på å
gå ut, sier Linda Tryggestad Søvik. Hun er avdelingsleder ved Heimetenestene i
Sykkylven.
Da kan brukerne fortsette å gå på tur. De pårørende kan føle seg trygge på at
de vet hvor de er. Samtidig slipper personalet å være til stede for å passe
på.
Skjønner at det må til
Annonse
Søvik forteller at det ikke har vært egne prosjekter for omstilling eller
omorganisering i kommunen i kjølvannet av ny teknologi.
– Det tar vi langsmed, sier hun.
Videre forteller hun at teknologien blant annet har ført til at brukere av
hjemmetjenesten ikke trenger like hyppige tilsyn, men kommunen har ikke
statistikk over dette.
– Jeg erfarer at brukere kan bo lenger hjemme. Spesielt de demente. Det er en gevinst i seg selv. Både pasienter og
pårørende er positive, sier Søvik.
Hun opplever også at de som jobber i hjemmetjenesten, er positive.
– Jeg tror de aller fleste syns dette er spennende. De skjønner at det må
til. På den andre siden er dette nye ting vi må lære oss. Kanskje er det enda en
app å følge med på. Det er ikke alltid like lett å se gevinsten langt frem i
tid, sier Søvik.
– Betyr alt
Uten varsling på dørene og gps-klokker kunne
ekteparet ikke hatt det slik de har det nå, forteller en kvinne på 67 år i
Sykkylven.
– For vår del betyr dette alt.
Hun bor hjemme med en dement mann på 73 år. Han finner gjerne på å gå ut en tur om natta. Hun ønsker å være anonym av
hensyn til mannens personvern.
– Uten varsling kunne jeg ikke sovet. Han er veldig sprek og går fort. Uten
teknologien måtte han nok ha vært på skjermet avdeling, sier kvinnen.
Hjemme har de alarmer på alle ytterdører. Alarmsentralen er en liten dings
hun kan ta med seg. Den varsler med lyd og informasjon om hvilken dør som blir
åpnet. Da vet hun hvor hun må løpe.
Annonse
– At han kan bo lenger hjemme, er veldig fint for oss. Jeg vil at han bor hjemme
så lenge vi begge klarer det. Det gir også en stor samfunnsmessig gevinst, sier
den 67 år gamle kvinnen.
Må forberede
Sosiolog og professor Monika Knudsen Gullslett ved Nasjonalt senter for
e-helseforskning understreker at vi må ha helse- og velferdsteknologi. Det
innebærer at både helsepersonell, pasienter og pårørende må forberedes på
dette.
– Dersom teknologien brukes riktig, vil den hjelpe oss med å få en bedre helse-
og omsorgstjeneste. Da må vi tenke på behovene til både samfunnet, helsetjenesten og brukerne.
– Teknologi kan i prinsippet brukes av alle mulige grupper med ett eller annet
hjelpebehov. Her må man derfor gjøre gode valg. Beslutningstagere må bevisstgjøres
og få kunnskap om hvordan bruken av teknologi påvirker samfunnet, sier hun.
Felles forståelse
Forvaltning, forskning og næringsliv må sammen med brukere sørge for en felles
forståelse av når og hvordan teknologi bør tas i bruk, understreker hun.
– Da er det viktig med god nok opplæring og gode vurderinger av behovene til
hver enkelt bruker. Hvilke behov må dekkes for at helsehjelpen skal være
forsvarlig? Hvilke andre behov kan eventuelt dekkes? spør Gullslett.
Hun tror teknologien kommer til å føre til veldig store endringer innen helse
og omsorg de neste fem til ti årene.
I nettverksprosjektet PROTECT har nordiske forskere på feltet samlet seg for å
fremme og forene nordisk forskningsbasert kunnskap om helse- og
velferdsteknologi.
Du kan lese noen av deres konkrete råd i de to faktaboksene
i denne saken.
Nøkkelprinsipper for beslutningstagere
I nettverksprosjektet PROTECT har nordiske forskere råd for innføring og bruk av teknologi i helse og omsorg. Blant annet dette knippet prinsipper:
1) Omfavn kollektiv tilnærming. Sørg for multi- og transdisiplinære partnerskap, brukermedvirkning og deltagende prosesser, samt politikk som utvikles nedenfra og opp.
2) Gjennomfør orienterende aktiviteter. Sørg for forståelse – ikke bare opplæring. Legg til rette for prosesser med rom for medskaping og kritiske holdninger.
3) Anerkjenn brukernes mangfold. Husk at ingen brukere er like. Alle har ulike behov.
4) Søk konsensus. Rydd i begreper og skap felles forståelse av hva helse- og velferdsteknologi er, og hvordan den bør brukes.
Kunnskapshull
Annonse
Eldrebølgen til tross: De eldre er langt fra
den eneste gruppen som kan ha nytte av å bruke teknologi gjennom helse- og
omsorgstjenesten. Det gjelder også en stadig voksende gruppe yngre brukere med
behov for hjelp.
Undine Knarvik er sosialantropolog og forsker ved Nasjonalt senter for
e-helseforskning. Hun forsker på velferdsteknologi for barn og unge med
funksjonsnedsettelser.
– Både i praksisfeltet og i forskningen er det et kunnskapshull ved betydningen velferdsteknologi kan ha for barna i hverdagslivet – for eksempel
deres selvstendighet og sosiale deltagelse, sier Knarvik.
Hun forteller at funksjonsnedsettelser inkluderer både fysiske og kognitive
funksjonshemninger. Det kan gi utfordringer på områder som kommunikasjon,
mestring av daglige gjøremål, selvstendighet og sosial deltakelse.
Knarvik har gjort
deltagende observasjon og intervjuer hos to familier med barn med kognitive
funksjonsnedsettelser.
Kalender
Familiene bruker apper på både mobiler og vegghengte skjermer. Der bidrar kalenderfunksjoner til mer oversikt og struktur i hverdagen. Her kan
også skolene legge inn aktiviteter som er viktige for å gi barna en oversikt
over skolehverdagen.
Målet er blant annet at en slik oversikt skal være med å
motarbeide indre uro. De teknologiske hjelpemidlene er avhengige av at personene rundt barnet både er
interesserte i og kompetente til å bruke dem, ifølge Knarvik.
– Mitt inntrykk var at barna ville kunne fått større nytte av hjelpemidlene
dersom foreldrene og skolene skapte en kontinuitet for bruken av dem. Dette
ville gitt barna større forutsigbarhet i hverdagen. Organisatoriske utfordringer er en fremtredende side ved saken.
Hun sier det er viktig at skoleledelsen forplikter seg til å legge til rette for
bruken av verktøyene. Ikke minst at de sørger for en klar fordeling av roller og
ansvar. Ansvaret bør ikke overlates til enkeltpersoner, for eksempel lærerne. De kan oppleve at teknologien kommer på toppen av en travel hverdag.
Sosialantropologen er også opptatt av at velferdsteknologien ikke kun skal
handle om å spare samfunnsressurser.
– Vi må ikke bare snakke om
kostnadseffektivitet. Vi må også snakke om livskvalitet og menneskerettigheter. Det handler
om at hvert enkelt menneske skal ha et godt og verdig liv, sier hun.
Dette er forskernes råd for helse- og velferdsteknologi på brukernivå:
1) Forebygg digital ekskludering. – Husk at brukere har ulik kjennskap til og evne til å bruke og forstå teknologien. – Gi brukerstøtte for å hindre og redusere digital ekskludering. Arbeid aktivt med digital inkludering. – Finn måter å motivere ikke-brukere til å bli brukere på.
2) Sørg for brukerinvolvering – Eksisterende brukere bør være involvert i planlegging, introduksjon, bruk og vurdering av teknologien. – Finn nye måter å utvikle og forbedre brukerinvolveringen på.
3) Husk at implementering krever ressurser. – Vellykket implementering krever stor innsats. – Sørg for utvikling av god ledelsespraksis. – Få på plass god opplæring og gode digitale ferdigheter hos helsepersonell. – Arbeid for et felles språk mellom profesjonsgrupper, ledere, klienter/pasienter, deres uformelle omsorgspersoner og andre interessenter.
4) Husk trygghet, sikkerhet og etiske tema. – Få en dyp forståelse for hverdagslivet til brukerne. – Tenk nøye gjennom forutsetningene for meningsfull bruk av teknologi.
5) Involver forskningsmiljøene. – Ta i bruk flere ulike forskningsmetoder. – Bruk validerte instrumenter og store studier for å måle effektene. – Sørg for at forskerne samarbeider på tvers av disipliner.