Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
Eldre som bor hjemme og har flere kroniske sykdommer, vil ha behov for tett oppfølging av helsepersonell for å kunne fortsette å bo hjemme.(Photo: Colourbox)
Eldre som får digital helseinformasjon, er mer engasjert i egen helse
Er du blant de som bruker mobiltelefon, sensorer og andre digitale verktøy for å få helseinformasjon, så tar du gjerne oftere del i avgjørelser om håndteringen av egen sykdom.
«Det at jeg hadde fått fast plass på sykehjem,
det fikk ikke jeg svar på. Men døtrene mine fikk. Det var dumt at de går frem
på den måten. Jeg føler enda at jeg følger såpass med at jeg kunne fått den
beskjeden selv.»
Dette forteller en av deltakerne i en studie gjennomført ved Universitetet i Stavanger.
I studien undersøker forskere hvordan en gruppe eldre, deres fastleger og hjemmesykepleien opplever koordinering og samhandling mellom de kommunale helsetjenestene og de eldre selv, inkludert bruk av digitale løsninger.
Resultater fra en kunnskapsoppsummering viser at god digital samhandling kan bidra til færre reinnleggelser, at eldre får mer oppfølging av kommunehelsetjenesten, og det kan gi økt livskvalitet hos de eldre.
Viktig med tett
oppfølging for å bo hjemme
Fremover vil en økende
andel eldre som lever med flere kroniske sykdommer, bo hjemme i stedet for på
sykehjem.
De vil ha behov for tett oppfølging fra ulike deler av helse- og
omsorgstjenestene for å kunne fortsette å bo hjemme etter hvert som helsen
eller sykdomsforløpet endrer seg.
– Hvordan fastleger og annet helsepersonell i
kommunehelsetjenesten møter disse eldre på en god måte, vil være sentralt, mener
Hilde Marie Hunsbedt Fjellså. Hun forsker på samhandling mellom eldre og de
kommunale helsetjenestene ved Universitetet i Stavanger.
Hun forteller at flere hjemmeboende eldre
møter fragmenterte og dårlig koordinerte helsetjenester med manglende
informasjonsflyt og liten grad av involvering av pasienter.
For å bedre samhandlingen og øke
pasienters deltakelse blir eHelse verktøy som for eksempel pasientinformasjon
på internett, mobiltelefoner og sensorteknologi ofte sett på som gode
hjelpemidler.
– De eldre er regelmessig
i kontakt med både fastlege og hjemmesykepleien for å finne ut hvor de kan få
nødvendig hjelp, og tidvis må de legges inn på sykehus for å få oppfølging av
sykdommen. Tett samarbeid med de eldre, deres familier og pårørende kan også
være nødvendig for å sikre at de håndterer sykdommen sin og får den hjelpen de
trenger, sier hun.
Digitale løsninger kan gi bedre livskvalitet
Forskere ved Universitet
i Stavanger har oppsummert resultater fra studier om digitale løsninger for eldre
med kroniske sykdommer som bor hjemme.
Dette er tydelig i studiene: Eldre som mestrer digitale verktøy, kan forbedre kommunikasjonen med
helsepersonell, øke tilgangen til helseinformasjon og styrke deltakelse.
– Vi ser at digitale verktøy kan gjøre samhandlingen
bedre og gi eldre økt livskvalitet ved at eldre selv får være med å bestemme
hvilke tjenester de skal ha, og delta aktivt i valg om behandling for å
håndtere egen sykdom, sier hun.
Mange eldre mangler kompetanse i å bruke teknologi. De blir avhengige av hjelp fra pårørende for å
ta del i samarbeidet med helsepersonellet.
Telefonen er fortsatt viktigst
I sin forskning har Hunsbedt Fjellså intervjuet 20 eldre med kroniske sykdommer, deres fastleger
og hjemmesykepleier. Målet var å undersøke hvordan de opplever samhandlingen mellom
dem og bruken av digitale verktøy.
Annonse
Noen eldre svarer at det bidrar
aktivt i spørsmål om egen helse, mens andre i liten grad deltar i avgjørelser
om behandlingsvalg og tjenester. Noen av
deltakerne brukte teknologiske løsninger regelmessig, mens andre hadde ikke et
forhold til det i det hele tatt, forteller forskeren.
De som ikke hadde et forhold til
teknologiske løsninger, kunne være veldig syke, hadde nylig opplevd forverring
av kronisk sykdom og husket ikke all informasjon.
Noen eldre visste heller ikke
at det ble sendt informasjon elektronisk mellom fastlege og hjemmesykepleier,
eller at det ble sendt elektroniske journaler fra sykehuset til fastlegen.
– De
klarte verken å motta eller ha oversikt over all informasjon angående egen
helse. For disse eldre hadde pårørende en viktig rolle. Pårørende
samhandlet med helsepersonell og hjalp til med for eksempel praktiske gjøremål,
sier forskeren.
Alle opplevde telefonsamtaler og fysiske møter med
helsepersonell som de viktigste arenaene for å få og dele informasjon.
Behov for støtte og opplæring i bruk av
teknologi
Eldre som
mestrer å bruke eHelse, kan oppleve en følelse av trygghet ved at de kan få
tilgang til informasjon når som helst og ved å vite at helsepersonellet også
har informasjon om dem.
– De eldre som deltok aktivt, ordnet mye selv, de håndterte
egne medisiner selv, og var med på å bestemme om de vil ha en operasjon eller
avvente. Fastlegen stilte dem spørsmål og gav dem valgmuligheter. De opplever at
de har et godt samarbeid med fastlege og helsepersonell i kommunen, og noen av
dem innhenter også informasjon eller oppretter avtaler med helsepersonell
digitalt, forklarer Hunsbedt Fjellså.
Foreløpige funn fra studien tyder på
at eldre bør oppmuntres til å bruke eHelse-verktøy, som Helsenorge, som en del
av kontakten med helsetjenestene.
Det kan derfor være nødvendig med mer
støtte og opplæring for å sikre at eldre kan dra full nytte av digitale
helsetjenester.
– En forutsetning for
at eldre selv skal klare å få fullt utbytte av de ulike digitale løsningene, er
at kommunene allerede nå utarbeider strategier som sikrer at eldre får støtte og opplæring i å bruke digitale helsetjenester. Mange
kommuner og frivillighetsaktører tilbyr for eksempel eldre opplæring i å bruke
data, nettbrett og smarttelefon, men forskningen vår viser likevel at mange
eldre fremdeles mangler kompetanse i å bruke eHelse-verktøy, mener forskeren.
Hun anbefaler at både fastlege,
hjemmesykepleier og helsepersonell på sykehus inkluderer de eldre i spørsmål om
behandling og håndtering av sykdom, og oppfordrer til å diskutere og lytte til
pasientenes ønsker.
Hilde Marie Hunsbedt Fjellså og Marianne
Storm: Eldre multimorbides opplevelse av deltagelse og samhandling i
primærhelsetjenestens: en kvalitativ studie. Abstrakt til
Helsetjenesteforsknings-konferansen. 2022
Muligheter og hinder ved bruk av digitale verktøy i eldreomsorgen
Pasientportaler som Helsenorge og elektroniske journaler kan sørge
for god informasjonsflyt mellom eldre og helsepersonell, og gi økt trygghet.
Sensorteknologi og apper kan
hjelpe eldre å overvåke sin egen helse og dele informasjon med leger og annet
helsepersonell. Dette kan være nyttig i overgangen mellom hjem og sykehus.
Kan være utfordrende at flere
systemer ikke snakker sammen, noe som kan føre til brudd i
kommunikasjonsflyten.
Mangel på erfaring, kunnskap
eller tillit til hvordan du bruker e-helse blant de eldre, men også hos
helsepersonell
Økt
arbeidsmengde for helsepersonell som skal være oppdatert og svare på
pasienthenvendelser digitalt.