Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
– Opplevelsene av å være til nytte og å være en del av et fellesskap, og å få delta i noe de likte på en måte som var motiverende, er viktige faktorer, mener Elin Torkelsen.(Illustrasjonsfoto: Jack Hishmeh / Unsplash)
Å delta i lesegrupper er positivt for personer med kreft
Åpne samtaler om litteratur, følelsen av fellesskap og å bestemme over eget liv kan være grunner til at å delta i lesegrupper er positivt for personer med kreft.
– Du blir jo så sliten i hodet etter at du
har vært i kreftbehandling. Jeg begynte å lure på om hjernen noen gang ville
komme tilbake.
Elin Torkelsen er i full jobb i dag. Hjernen virker som før. Men i 2020 var hun en av 37.000 nordmenn som fikk en kreftdiagnose. Med den kom en tøff behandling. Stråling. Cellegift. Og så – friskmeldt i 2021.
Men så?
– Selv om man er kreftfri, så er man jo fortsatt preget etter behandlingen. Det finnes kurs i kosthold og trening. Men jeg var bekymra for hjernen også, sier hun.
I tillegg hadde hun alltid vært en lesehest. Så da hun fikk tilbud om å bli med på en lesegruppe på Vardesenteret i Stavanger, var valget lett. Vardesenteret er en møteplass i samarbeid med Kreftforeningen.
Utviklet i England
«Shared reading» er en metode som
har fått grobunn i Norge de siste årene. Og før du spør – nei, foreløpig finnes
det ikke noe godt, norsk ord for shared reading.
Noen kaller det lesegrupper. Andre bruker den noe ulitterære benevnelsen «spa for hjernen». Du kan uansett
se for deg en slags lesesirkel med opptil ti deltakere. Men i motsetning til
tradisjonelle lesesirkler ledes disse gruppene av en leseleder som har lært
seg metoden.
Og den er egentlig veldig enkel: Leselederen leser en
skjønnlitterær tekst høyt for så å lede samtalen om teksten etterpå.
Deltakerne vet ikke hvilken tekst de skal lese på forhånd.
«Shared reading» er utviklet i
England og brukes der i
helsesektoren, i fengsler og i rusomsorgen. I tillegg bruker de metoden på bibliotek og i skoler.
Men dette er ikke en terapeutisk
metode.
I «shared reading» er det heller ikke fokus på å analysere teksten, men
snarere på selve opplevelsen. Som leselederne omtaler det på
sine nettsider: «Vi leser for å bli klokere på oss selv – og andre.»
Forskeren: – Kunst og kultur kan være helsebringende
– Jeg var nysgjerrig på å finne ut
hvordan «shared reading» fungerer for kreftpasienter. Vi vet at det å ha eller
ha hatt kreft, kan ha store konsekvenser for pasientenes liv. Også etter at
behandlingen er avslutta.
Det forteller forsker Tine Riis Andersen ved Lesesenteret på Universitetet i Stavanger. Hun forsker på «shared reading» og etablerte lesegruppene i Stavanger som en del av sin doktorgrad.
Hun forteller at Verdens helseorganisasjon peker på at kunst- og
kulturopplevelser kan ha betydning for livskvaliteten til både friske og syke
personer.
Allikevel er det lite fokus på den psykiske helsen til mennesker som
er eller har vært i kreftbehandling.
– Vi kunne snakke om det som er vanskelig for andre å
forstå
Annonse
En av dem som ble med, var Siv
Sørbø.
– Jeg var nysgjerrig og syntes det var veldig
spennende å kunne være med på forskning. Nå vil jeg bare fortelle om det til
hele verden. Alle burde fått denne muligheten! sier hun.
Hun forteller at hun gikk hjem fra møtene med mer energi og følelsen av å være en del av et
fellesskap med andre i samme situasjon.
– Å være kreftpasient er en egen
opplevelse, som det ikke alltid er så lett å snakke med pårørende eller
venner om. I denne gruppa åpnet litteraturen for muligheten til å snakke om ting
som er vanskelig for andre å kjenne seg igjen i eller forstå.
Fysiske og digitale samlinger fungerte like godt
For å få kunnskap om hvordan
deltakerne opplevde «shared reading», laget Riis Andersen både fysiske og
digitale lesegrupper.
Tolv kreftpasienter mellom 23 og 69 år, alle kvinner, selv
om både Riis Andersen og deltakerne gjerne skulle hatt med seg noen menn, ble
med i studien.
De tolv kvinnene var på ulike stadier i kreftbehandlingen. Noen
var erklært kreftfri. Andre var i behandling.
Deltakelsen
besto av å være med i lesegruppene og dele refleksjoner etterpå skriftlig, på
lydopptak og i spørreskjema. Etter at perioden med
lesegrupper var avsluttet, gjennomførte forskeren et gruppeintervju med deltakerne.
Det er lydopptakene og intervjuene Andersen har brukt som grunnlag
for studien sin.
Deltakerne møttes en gang i uka i
et halvt år. Elin Torkelsen ble så glad i lesegruppemetoden at hun meldte seg
på både den fysiske og den digitale varianten.
– Det var veldig fint å være i de
gode omgivelsene på Vardesenteret og møtes fysisk. Men den digitale gruppa
fungerte faktisk også veldig fint. Utbyttet var det samme, sier hun.
Forsker Riis Andersen var også selv med
både som deltaker og observatør i gruppene.
Annonse
– Jeg la merke til at deltakerne ga rom og lyttet til hverandre. Hvis en
deltaker hadde mye på hjertet, var de andre lyttende og lot personen snakke
uten å avbryte.
Hun forteller at det var som om den felles erfaringen de hadde som
kreftpasienter, påvirket stemningen og tonen i gruppa.
– Deltakerne forteller at de kunne
komme til lesegruppene akkurat som de var. Det var en respektfull tone mellom
deltakerne. Det gjorde at det opplevdes trygt å dele ulike perspektiver og
tanker, både om tekstene og erfaringer man ville dele fra eget liv.
Rom for å delta som man ønsker og kan
Fraværet av å skulle prestere var viktig,
mener Elin Torkelsen.
– Noen hadde ikke energi til å delta i
diskusjonen. Noen ville ha tekst hvor fortellingen var lineær. Altså at det
ikke var vanskelig å forstå handlingen fordi det var vanskelig å henge med når
de ble for krevende.
Hun forteller at noen ganger måtte leselederen repetere teksten, fordi deltakerne strevde med å konsentrere seg.
– Det var også bra at tekstene var så korte og at
de ble lest høyt. I vanlige lesesirkler leser man jo selv, gjerne tjukke
romaner. Her kunne man også bare høre etter, sier hun.
Og gjennom litteraturen kom historiene.
– Plutselig var det noen som reagerte på
en tekst, så var det rom for å snakke om det. Det hadde stor betydning at alle
var i lik situasjon. Alle hadde sine historier, både som pasienter og i livene
utenom. Vi visste at historiene som kom, var fortrolige.
Litteraturen åpnet opp for samtaler
Det ligger en tanke bak forskningsprosjektet om at å dele litteraturopplevelser kan være helsebringende. Men selv om deltakerne kunne dele fra sine
egne liv, er ikke «shared reading»-grupper
terapeutiske i tradisjonell forstand.
Annonse
Deltaker Siv Sørbø mener at nettopp at samtalene
kretset om litteraturen, gjorde dem åpnere og mer utforskende enn i vanlige
samtalegrupper.
– Vi tolket tekstene vi leste så ulikt og var i berøring av helt
eksistensielle temaer. Litteraturen var åpneren og skapte mange veier inn til
samtaler om veldig vesentlige ting. Det er noe helt annet enn grupper der man
skal «snakke om det å ha brystkreft» med mer styrte tema knyttet rundt det
tekniske, følelsene, operasjoner og så videre.
Deltaker Torkelsen forteller at selv om det ikke var terapeutisk som
sådan, så skapte tekstene nye og sunne tanker.
– Mange av tekstene handlet om
tema vi kunne relatere til egen oppvekst, og naturen var ofte tema. Det var
mange eiketrær. Jeg ble inspirert av tanken på naturen som går sin gang,
langsomt over tid. Man ser på det som er, og gir slipp på et vis, sier
hun.
– Vi leste også mange humoristiske
tekster. Vi oppdaget at mange av tekstene dreide seg om ensomme damer som satt
hjemme når mannen gikk på jobb. Det kjente vi oss igjen i. Man er liksom hjemme
etter behandlingen også. Det kan være ensomt. Og nettopp derfor var det så kjekt
å gå på disse gruppene også. Å vite at man er til nytte, sier Torkelsen.
Knytter det opp til selvbestemmelsesteori
I studien ser forsker Andersen at det er noen ting
som kommer frem, som gjør at man kan forstå hvorfor kreftpasientene hadde så
stort utbytte av å være med i lesegrupper.
– Opplevelsene av å være til nytte og å
være en del av et fellesskap, og å få delta i noe de likte på en måte som var
motiverende, er viktige faktorer.
Hun knytter dette til den såkalte
selvbestemmelsesteorien. Det er en teori fra psykologien. Kort fortalt går den ut på at vi alle har behov for selvstendighet, å føle oss kompetente og å ha
gode relasjoner til andre.
– For kreftpasienter er hverdagen ofte
preget av det motsatte. Å delta i «shared reading»-grupper kan derfor være et
viktig bidrag til å gi dem disse viktige opplevelsene igjen, tror Andersen.
Hun sier at disse funnene kanskje ikke er unike for
kreftpasienter. Samtidig var den felles erfaringen som pasienter, viktig for
deltakerne i disse gruppene.
– De satte pris på et rom der de bare kunne være som
de var, der de fikk en pause fra livet utenfor og delta innenfor trygge
rammer.
Torkelsen har senere deltatt på åpne
lesegrupper.
Annonse
– Det er også veldig kjekt, men det var noe helt eget å samles i en gruppe med
personer som delte noen erfaringer.
Bearbeidet sykdommen
For Elin Torkelsen begynte hodet etter
hvert å fungere som før.
– Det er jo som annen trim. Det er mye
snakk om at man må trene seg opp gradvis fysisk, men det samme gjelder jo
hodet. Man må begynne i det små. Nå kjenner jeg meg akkurat som før.
Hun ble så interessert i litteraturen hun
møtte at hun gikk hjem og googla forfatterne og leste annen litteratur av dem.
Siv Sørbø
ble inspirert til å skrive egne dikt. Hun tror det var med på å bearbeide hennes
eget sykdomsbilde.
– Jeg håper at mange kommuner får øynene opp og tilbyr dette. Ikke bare til
kreftpasienter. Jeg er sikker på at mennesker som har andre sykdommer eller
strever med andre ting, kan ha stor glede av å delta i lesegrupper, sier hun.