Ett enkelt minutts sprint, kombinert med ni minutters lett mosjon gir samme resultater som 50 minutters trening i moderat tempo, ifølge en ny studie. Anbefalingen fra helsemyndighetene er 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. (Foto: Colourbox)
Ett enkelt minutts sprint, kombinert med ni minutters lett mosjon gir samme resultater som 50 minutters trening i moderat tempo, ifølge en ny studie. Anbefalingen fra helsemyndighetene er 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. (Foto: Colourbox)

- Ti minutters trening er nok

En kort treningsøkt kan være like god som en lang, mener forskere.

Published

Du vil kanskje gjerne trene, men synes aldri du har tid. Men det har du faktisk, skal vi tro en ny studie.

Den tyder nemlig på at ett enkelt minutts sprint, kombinert med ni minutters lett mosjon gir samme resultater som 50 minutters trening i moderat tempo.

Det skriver Livescience.com.

Den nye studien er publisert i tidsskriftet PLOS ONE.

25 menn deltok i studien. Ingen av dem hadde drevet med noen form for trening før forsøket.

Mennene ble delt opp i to grupper: en sprintgruppe og en utholdenhetsgruppe. De ble satt til å trene henholdsvis sprint og utholdenhet tre ganger i uken i tolv uker på en ergometersykkel.

Etter de tolv ukene viste de to gruppene av menn samme fremskrittene på mange punkter. Blant annet gjaldt det kondisjon og muskelfunksjon samt kroppens evne til å respondere på insulin – hormonet som regulerer blodsukkeret vårt.

– Studien vår viser at en intervallbasert trening kan være mer effektiv. Du kan få samme utbytte som ved en tradisjonell tilnærming til trening, men på kortere tid.

Det sier medforfatter på studien professor Marin Gibala fra McMaster University i Canada, ifølge Livescience.

Voksne og eldre som i utgangspunktet er lite fysisk aktive vil ha en betydelig helsegevinst ved å være i fysisk aktivitet av moderat til høy intensitet omtrent 30 minutter daglig, ifølge Helsedirektoratet.

Les mer om anbefalingene for forskjellige aldersgrupper.