Mer Fuglesang i rommet

Neste sommer skal Christer Fuglesang igjen sveve utenfor den internasjonale romstasjonen. Kanskje får han også tid til egne eksperimenter.

Christer Fuglesang, den europeiske romorganisasjonen ESAs svenske astronaut, får en ny tur i rommet. Foto: NASA

Skandinavias første astronaut fortalte selv om oppdraget på en pressekonferanse hos den svenske Rymdstyrelsen i Solna utenfor Stockholm før helgen.

Fuglesangs nye romoppdrag har ferdnummer STS-128.

Oppdraget kommer til å bruke romfergen Atlantis. STS-128 starter med oppskytingen den 30. juli 2009 og skal vare i to uker.

Tar med seg lasterom

På pressekonferansen sa Fuglesang at detaljene rundt oppdraget ennå ikke er klare.

Men planen er at STS-128 skal ta med seg en såkalt Multi-Purpose Logistics Module (MPLM) opp til romstasjonen.

- En MPLM er i prinsippet et lasterom fylt med mat, klær, utstyr og vitenskapelige eksperimenter, fortalte Fuglesang. – Vi kommer til å frakte “vår” MPLM opp til romstasjonen, så vil nok en senere romferge ta den med ned.

To romvandinger

I løpet av oppdraget skal den svenske astronauten utføre to romvandringer.

Under det ene oppholdet utenfor romstasjonen skal han bytte ut en eksperimentmodul som sitter utenfor det europeiske romlaboratoriet Columbus.

Modulen som Fuglesang skal skifte heter European Technology Exposure Facility (EUTEF).

Den veier rundt 300 kilo og inneholder ni ulike eksperimenter innenfor blant annet astrofysikk, biologi og materialfysikk.

Partikkelmåleren som Fuglesang håper å kunne ta med seg til romstasjonen neste sommer. Foto: KTH

Under den andre romvandringen skal den svenske astronauten bytte ut ammoniakktanker som sitter utenfor romstasjonen. Disse brukes av romstasjonens klimaanlegg.

Kanskje eget eksperiment

Kanskje får Fuglesang også ta med seg sitt eget eksperiment opp i rommet. Astronauten er nemlig partikkelfysiker.

Sammen med kolleger ved Kungliga Tekniska Högskolan i Sverige, har han bygget et eksperiment, en partikkelmåler.

Eksperimentet er nå godkjent av NASA. Fuglesang håper at han får anledning til å utføre eksperimentet på denne turen.

Likevel er det romvandringene som Fuglesang ser mest frem til under det nye oppholdet i rommet.

Du kan lese mer om Christer Fuglesangs forrige oppdrag, og om en av nordmennene som har søkt om å bli ny astronaut, her: Snart klar for Fuglesang i rommet, Drømmen om rommet.