Sjelden kråke imponerer med nebbeferdighetene

Kråkenes intelligens er godt dokumentert. Likevel ble forskerne overrasket over hawaiikråkenes evne til å bruke redskaper.

Krotnebbkråka, som holder til på Ny-Caledonia i Stillehavet, har lenge vært biologenes yndling. Den har vært stjerna som har vist hvor smarte kråkefugler kan bli.

Nå har den fått konkurranse fra den sjeldne hawaiikråka. Det er bare rundt 100 eksemplarer igjen av denne arten, som ikke overraskende holder til på Hawaii. Alle lever i fangenskap for å redde den fra utryddelse.

Dette ga forskerne mulighet til å studere hele bestanden på nært hold.

– Vi hadde tidligere sett enkeltfugler som brukte pinneredskaper, men vi tenkte ikke så mye over det, sier Bryce Masuda i en pressemelding fra University of St. Andrews i Skottland.

Naturtalent

Larver og andre godbiter ble stukket inn i hull og sprekker i trestokker, så langt inn at nebbet alene ikke var langt nok.

Det ble fort klart for forskerne hawaikråka, alala som den heter på hawaiisk, hadde naturtalent.

– Nesten alle begynte spontant å bruke redskaper, sier Masuda som leder San Diego Zoos arbeid med å bevare fuglearter på Hawaii.

– Det ser ut til at det er helt naturlig for alalaene å ta i bruk verktøy, sier Christian Rutz fra University of St. Andrews. Han har ledet studien.

En hawaiikråke bruker en pinne for å pirke mat ut av en trelegg. (Foto: Ken Bohn, San Diego Zoo Global)

Kråkene skiftet ut redskap de ikke var fornøyd med, og de forandret på dem, for eksempel ved å brekke en pinne i to hvis den var for lang.

Forskerne ble spesielt imponert over de yngste fuglene. Isolert og uten mulighet for å lære av mer erfarne redskapsbrukere, tok halvparten pinnen i eget nebb.

Finnes det flere handybirds?

Rutz mener funnene åpner for at det finnes uoppdagede «handybirds» der ute.

– Hawaiikråke og kortnebbkråke er veldig fjerne slektninger. Siste felles stamfar levde for 11 millioner år siden, og det ser ut til at de har utviklet disse evnene uavhengig av hverandre, sier han ifølge den samme pressemeldingen.

Senere i år skal noen av hawaiikråkene slippes ut i det fri for å se om de kan etablere seg uten menneskelig hjelp.

Betty med kroken

Forskning.no har tidligere skrevet om forsøkskråka Betty som lærte seg å heise opp en bøtte med mat ved hjelp av en krok. Da forskerne tok fra henne kroken og ga henne en rett ståltråd, bøyde Betty den til en krok og tok den i bruk.

Det kan du lese mer om her: Den fjærkledde ape