Flere kvinner blir medlemmer av egne supporterklubber. Men klimaet på tribunen kan til tider være hardt, viser ny forskning. Her Malmö FF-supportere under en kamp mot IFK Göteborg i 2017.
Flere kvinner blir medlemmer av egne supporterklubber. Men klimaet på tribunen kan til tider være hardt, viser ny forskning. Her Malmö FF-supportere under en kamp mot IFK Göteborg i 2017.

Kvinner tar større plass på svenske fotball­tribuner

Kvinnelige fotballfans blir flere, og det merkes både på tribunen og i sosiale medier. Der skaper supporterne sin egen tydelige kultur og identitet, viser svensk forskning.

I Europa har andelen kvinner som ser fotball økt jevnt og trutt de siste ti årene.

I land som England, Tyskland og Sverige er 20 til 30 prosent av fotballpublikummet kvinner, ifølge det vitenskapelige tidsskriftet Soccer and Society.

Nå viser ny forskning at de svenske supporterkvinnene lager sin egen tydelige kultur og identitet både på tribunen og i sosiale medier.

De har for eksempel egne logoer, kontoer på sosiale medier, klistremerker, bannere og arrangerer egne turer til bortekamper.

– Kvinnene sier at «tribunen er det eneste stedet hvor vi virkelig kan være den vi er og oppføre oss som mennene gjør». De opplever også respekt fra de mannlige supporterne fordi de kan fotball og støtter laget sitt 100 prosent, sier forsker Aage Radmann ved Malmö universitet i en pressemelding.

Sosiale medier er en stor del av kulturen

Den svenske studien er basert på intervjuer med fans i fem kvinnelige supporterklubber for herrelag: Malmösystrar (Malmö FF), Gulsvarta Systrar (IF Elfsborg), BajenBaes (Hammarby IF), Blue Striped Ladies (Djurgårdens IF) og Pekingsystrar (IFK Norrköping).

Supporterklubbene startet mellom 2012 og 2017.

Studien analyserer også bilder og tekster på Instagram-kontoene til de fem supporterklubbene, fra de ble startet og frem til 2019.

Ifølge studien har sosiale medier nemlig stor innflytelse på dagens fotballkultur, både for kvinnelige og mannlige supporterklubber.

Det er her mye av samtalene, og profileringen skjer.

Fenomenet tifo

Det er også her den såkalte tifo-kulturen kommer til uttrykk. Det viser seg at de svenske kvinnesupporterne har omfavnet kulturen og uttrykker støtte til laget sitt på denne måten.

Selv om tifo kanskje er et relativt ukjent fenomen i Norge, er kulturen sterk blant supportere i Sverige.

Fenomen går ut på at fans og supportere lager flagg og bannere for å hylle laget sitt. Hvert flagg er unikt for hver kamp.

– Disse bannerne vises på sosiale medier, og det skjer en uformell rangering om hvem som er best og penest. Det er ekstremt viktig for fansen hvordan klubben og fansen oppfattes, og at de presenterer seg som en progressiv og aktiv supporterklubb, sier Radmann.

Slik så tifoen til supporterklubben for Hammarby IF ut da laget spilte mot Örebro SK i 2016.
Slik så tifoen til supporterklubben for Hammarby IF ut da laget spilte mot Örebro SK i 2016.

Liten andel kvinner i Norge

Hva er tifo?

Tifo er en forenkling av det italienske ordet tifosi, som betyr supporter.

Tifo er såkalte tribunearrangementer utført av supportere.

Tifo kan komme i form av store og små bannere, flagg, plakater, kasteruller eller lignende og arrangeres i all hovedsak ved spillernes entré før kamp.

Tifo har utspring fra i Italia på 60- og 70-tallet. I Skandinavia er tifo-kulturen spesielt sterk i Sverige.

– Både i Norge og internasjonalt har kvinner vært aktive i supporterbevegelsen, selv om de totalt sett utgjør en nokså liten andel, skriver Arve Hjelseth i en e-post til forskning.no.

Han er forsker i idrettssosiologi ved NTNU og interesserer seg blant annet i publikumskulturer.

Hjelseth kjenner ikke til at det er gjort liknende studie av kvinnelige supportere i Norge, men mener temaet er veldig interessant.

– Det er også interessant at kvinner har egne supporterklubber, men at de likevel deltar på de samme premissene som menn. Det handler altså ikke om å ha en favorittspiller, for eksempel, men om å støtte klubben, ifølge Hjelseth.

– Slike grupperinger kan utvilsomt bidra til å senke terskelen for å delta i supporteraktiviteter. For det er tidvis et nokså røft miljø, skriver han.

Klimaet på tribunen kan være hardt

Dette har også den svenske forskeren bitt seg merke i når han har intervjuet kvinnelige supportere.

Kvinnene kunne oppleve svært negativ respons fra noen av mennenes supporterklubber. Noen av kvinnene sluttet faktisk å legge ut bilder av seg selv og klubbene sine på sosiale medier på grunn av dette.

Men det er ikke bare mennene som gjør det tøft å være supporter. Det finnes også hierarki innad i klubbene. Den mest dedikerte kvinnelige fansen ser ned på andre kvinner som blant annet går med trange klær og smykker på tribunen.

De som går på fotballkamp for å møte gutter eller se på en mannlig spiller de synes er kjekk, vil de ikke bli respektert av de andre som er der av den «riktige» grunnen, ifølge den svenske forskeren.

Selv om enkelte mannlige supportere kan komme med hets – og selv om de mannlige og kvinnelige supporterklubbene blander seg lite – respekterer de hverandre, viser studien.

De limer for eksempel ikke over hverandres klistremerker i byen, slik som man gjør med konkurrerende klubber.

Mindre mangfold blant kvinnelige fotballfans

Supporterklubbene ønsker at flere fotballelskere skal være med i klubben. Likevel består kvinnenes fanklubber stort sett av hvite kvinner. Det oppdaget forskeren da han analyserte klubbenes sosiale medier.

Herreklubbene er ikke like homogene.

– Interessen for fotball er noe som forener, sier Radmann.

– I Malmö har fotballen for eksempel et godt integrert publikum med tanke på sosiale klasser, kjønn, alder og så videre. Fotball er viktig for integreringen, og er man ikke enige om noe annet, er man i hvert fall enig i at Malmö FF og FC Rosengård er viktige for Malmö, sier han.

Referanse:

Aage Radmann: Segregated femininities? Creating female fandom through social media in Sweden. Soccer and Society. 2022.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS