Til topps med dyrelesing

Høytlesning for dyr ga full uttelling i barnas forskningskonkurranse: Klasse 5A og 5B ved Storevarden skole i Rogaland er Årets Nysgjerrigper 2010.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Klasse 5A og 5B ved Storevarden skole i Rogaland er kåret til Årets Nysgjerrigper 2010. Her på hjemmebane. (Foto: Storevarden skole)

«Hvordan reagerer dyr når de blir lest høyt for?» lurte de 32 femteklassingene fra Sola kommune, og satte i gang med et storstilt forskningsprosjekt.

Ikke mindre enn 48 dyr har rogalendingene brukt som forsøksdyr, deriblant seks hester, åtte kaniner, fem høns og en ørkenrotte.

Original og velskrevet

– Årets 1. prisvinnere utforsker en meget original problemstilling. Vi leste rapporten med stor fascinasjon, uttaler juryen i sin begrunnelse.

De gir i tillegg prisvinnerne skryt for en særdeles velskrevet rapport, med flotte tegninger, fine bilder og gode tabeller som viser det omfattende arbeidet elevene har gjort.

Marsvinet Tico bryr seg ikke mye om tekster lest uten innlevelse. Men når tekstene leses med innlevelse, spisser Tico ørene. Spesielt ser han ut til å like den morsomme teksten og den spennende teksten. (Foto: Storevarden skole)

1. prisen er en tredagers drømmetur i Oslo, der Tusenfryd, festmiddag, Oslosafari og besøk hos Æresnysgjerrigper Jørn Hurum på Naturhistorisk museum er blant programpostene.

Dyr liker lesing

Prisvinnerne har funnet ut at de vanligste kjæledyrene ser ut til å like å bli lest for, spesielt av eierne sine.

En undulat viser det ved å lage koselyder og legge seg på skulderen til eieren sin. Hunder gjesper og inntar kosestilling. Gullfisker holder seg i ro når de blir lest for.

Rogalendingene har lest høyt fra flere sjangre, som morsomme tekster, spennende tekster, kjærlighetstekster, triste tekster og faktatekster. Alle tekstene ble lest med og uten innlevelse.

– Det vekker nok mer oppmerksomhet med litt innlevelse i opplesningen, men stemmen må ikke være for hard og brå, konkluderer leseforskerne i rapporten sin.

Tidenes prisutdeling

Når undulaten Påsan blir lest for, legger han seg på skulderen til eieren sin og lager koselyd. (Foto: Storevarden skole)

Førsteprisvinnerne ble utropt og hedret sammen med åtte andre prisvinnere under en storslått prisutdeling på Chateau Neuf i Oslo i dag.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen stod for overrekkelsen, mens Solveig Hareide fra Newton ledet showet. Andreas Wahl underholdt de 400 fremmøtte barneskoleelevene med et forrykende fysikkshow.

Før prisutdelingen var publikum invitert til et mini-forskningstorg der mange av Nysgjerrigpers venner bidro med spennende aktiviteter for store og små. Arrangementet var også en markering av Nysgjerrigper 20-årsjubileum, som feires i år.

Lenke:

Les mer om vinnerprosjektet på nysgjerrigper.no 

Andre prisvinnerne i Årets Nysgjerrigper 2010:

2. pris på småskoletrinnet: 4. klasse ved Hillestad skole i Vestfold for prosjektet «Hva er ekte glede?»
2. pris på mellomtrinnet: 6C ved Jåtten skole i Stavanger for prosjektet «Hvorfor har vi lekser?»
3. pris på småskoletrinnet: 4B ved Marker skole i Østfold for prosjektet «Hvorfor liker gutter å kysse på jenter?»
3. pris på mellomtrinnet: 6B ved Mjølkeråen skole i Bergen for prosjektet «Hvorfor plukker ikke folk opp hundebæsjen?»
Kreftforeningens Helsepris: 7. klasse ved Haus skole i Hordaland for prosjektet «Får barn betre konsentrasjon på skulen av å vere i mykje fysisk aktivitet i løpet av skuledagen?»
Naturfagsenterets Naturfagpris: 1.–4. klasse ved Onøy/Lurøy skole i Nordland for prosjektet «Hvorfor glitrer snøen?»
Vinner av både NITOs Teknologi- og designpris og ENOVAs Energipris: 7A ved Ulsmåg skole i Bergen for prosjektet «Futt og fart med sol»
Matematikksenterets Matematikkpris: 1. klasse ved Hillestad skole i Vestfold for prosjektet «Mister jenter flere tenner enn gutter i 1. klasse?» 

Powered by Labrador CMS