Finaleklare unge forskere

Nesten 2000 barn deltar i den 20. runden av barnas årlige forskningskonkurranse, Årets Nysgjerrigper. Blant temaene det forskes på, er brune bananer, smittende smil og stråling fra mobiltelefoner.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Eiksmarka skole i Bærum slår alle rekorder i Årets Nysgjerrigper 2009, med 30 innleverte bidrag. Elevene fra klasse 5D (bildet) har sikret seg finaleplass med forskning på grillede marshmallows. (Foto: Andreas B. Johansen)

Nysgjerrigper

Nysgjerrigper er Forskningsrådets satsing for elever og lærere i barneskolen (6–13 år).

Målet er å stimulere til undring og spørrelyst, og vise at forskning er gøy.

Årets Nysgjerrigper skal motivere barn til å finne svar på egne spørsmål ved hjelp av vitenskapelig arbeidsmetode.

www.nysgjerrigper.no.

– Mangfoldet i tema og den høye kvaliteten på bidragene viser at forskning engasjerer både elever og lærere.

– Mange av deltakerne har faktisk arbeidet med prosjektene sine gjennom hele skoleåret, forteller Kate Furøy.

Hun leder tiltaket Nysgjerrigper i Norges Forskningsråd, som står bak konkurransen Årets Nysgjerrigper.

Til innleveringsfristen den 1. mai var det kommet inn 130 bidrag til konkurransen. Nå har fire regionale juryer plukket ut sine favoritter og sendt 20 bidrag videre til finalen.

Finalistene konkurrerer om 10 ulike priser.

– Det beste bidraget hedres med utmerkelsen Årets Nysgjerrigper 2009. Premien er en reise for hele klassen og 20 000 kroner, forteller Furøy.

Prisen offentliggjøres den 9. juni, sammen med 2. og 3. priser for småskole- og mellomtrinnet. I tillegg har Nysgjerrigper fem samarbeidspartnere som deler ut hver sin spesialpris den 4. juni.

Øst i tet

Blant de 20 finalebidragene kommer hele 9 fra region Øst. Fylkene Akershus og Oslo bidrar til høyt folketall i regionen, men folketall alene forklarer ikke at regionen kaprer en så stor andel av finaleplassene, mener Furøy:

– Ved enkelte skoler har det utviklet seg et godt miljø for forskning som læringsmetodikk. Bare fra Eiksmarka skole i Bærum har vi mottatt 30 bidrag til årets konkurranse, hvorav tre er med videre i finalen.

– Vi ser også at dedikerte lærere får til mye. Barnas nysgjerrighet er motoren i prosjektet, men læreren må ta veilederrollen alvorlig for å gi prosjektet retning og form.

Av de øvrige finalistene kommer syv fra region Sør, tre fra Vest og ett fra Nord.

Se fullstendig oversikt over finalebidragene og last ned rapportene her.

Lenke:

Nysgjerrigper

Powered by Labrador CMS