En medisinsk ekspertgruppe slo i 2008 fast at overhyppigheten av kreft blant personer med lang tilknytning til Rosenborg-laboratoriene ikke vitenskapelig kunne forklares med arbeidsmiljøet. (Foto: NTNU)
En medisinsk ekspertgruppe slo i 2008 fast at overhyppigheten av kreft blant personer med lang tilknytning til Rosenborg-laboratoriene ikke vitenskapelig kunne forklares med arbeidsmiljøet. (Foto: NTNU)

NTNU endret gamle pressemeldinger

Pål-Ørjan Johansen og Teri Krebs ble presentert som NTNU-forskere i en pressemelding fra 2013. Dette har blitt endret i løpet av de siste dagene, og forskerne blir nå omtalt som tidligere ansatte ved Institutt for nevromedisin i de samme pressemeldingene.

Publisert

Dette er saken

Forskning.no har avdekket flere forhold ved forskningen til ekteparet Teri Krebs og Pål-Ørjan Johansen, som av etikkeksperter betegnes som brudd på grunnleggende forskningsetiske prinsipper.

Blant annet lot de være å publisere resultater fra en studie på ecstasy- legemiddelet MDMA, de har påberopt seg forskertitler ved NTNU som de ikke har og de har oppgitt støtte fra Forskningsrådet til studier de ikke har fått penger til. 

Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag (NEM) kommer til å følge opp denne saken. 

Her er sakene som er publisert i denne saken: 

LSD-forskere trikset til seg troverdighet, 1. juni 2015

– Svært alvorlig, sier etikkekspert, 1. juni 2015

Brukte NTNU-titler lenge etter at de sluttet, 1. juni 2015

Kommentar: Hvem kan kalle seg forsker, og er Teri Krebs og Pål-Ørjan Johansen forskere?, 1. juni 2015

– Vi har ikke hatt god nok kontroll, 2. juni 2015

Beruset forskningskritikk. Krebs og Johansen svarer på kritikken, 3. juni 2015

Advarte Forskningsrådet mot ecstacy-studie, 3. juni 2015

NTNU endret gamle pressemeldinger, 5. juni 2015

Ignorerer kritikk, ser bare ruspolitikk, 9. juni 2015

I løpet av denne uken har forskning.no publisert flere saker om forskningen til Teri Krebs og Pål-Ørjan Johansen.

Forskerekteparet var tidligere ansatt ved NTNU, men de har blitt anklaget for å ha fortsatt å bruke tilknytningen til NTNU etter at den gikk ut, for å fremme sin egen forskning.

Forskerne selv sier at NTNU har presentert dem som tilknyttede forskere helt fram til 2013.

Endrede pressemeldinger

Ifølge Aftenposten har NTNU gått inn og endret på tilknytningsstatusen til forskerparet i gamle pressemeldinger.

I den originale pressemeldingen fra 2013 sto denne formuleringen:

«Stipendiat Teri Krebs og klinisk psykolog Pål-Ørjan Johansen, begge ved Institutt for nevromedisin, NTNU.»

Denne setningen har blitt endret til:

 «Stipendiat Teri Krebs ved Institutt for nevromedisin og klinisk psykolog Pål-Ørjan Johansen, tidligere ansatt ved samme institutt».

Forskerne har selv sagt at NTNU presenterte dem som tilknyttede forskere i 2013, men etter at pressemeldingen har blitt endret, framstår det som om de lyver, skriver Aftenposten.

– Retting av feil

– Johansen var ikke ved instituttet da denne pressemeldingen ble publisert, så er her er det bare en faktisk feil som har blitt rettet, sier Christian Fossen til Aftenposten. Han er kommunikasjonssjef ved NTNU.

Fossen mener at de ikke har gjort noe feil ved å endre de gamle pressemeldingene, og hevder at kommunikasjonsavdelingen trodde at den originale pressemeldingen var korrekt da den ble sendt ut i 2013.

– Dette er ikke et forsøk på å skjule at de har vært forskere hos oss, sier Fossen.

Hans Fredrik Marthinussen, jusprofessor ved Universitetet i Bergen mener at NTNU prøver å distansere seg fra forskerekteparet etter oppslagene i forskning.no, Universitetsavisa og Adressa. Marthinussen er også juridisk rådgiver i EmmaSofia, som er forskernes egen stiftelse.

– Det som er grovt her er at når ting eskalerer i media forsøker NTNU å skjule at de selv har omtalt dem som forskere på institusjonen, ved å endre gamle pressemeldinger uten at det er mulig å se det, sier Marthinussen til avisen.

NTNU-kommunikasjonssjef Christian Fossen hevder de ikke prøver å gjemme vekk tilknytningen etter den negative omtalen.

– Det har ikke vært vår intensjon. Det er gjort en liten teknisk endring, sånn at pressemeldingen er riktig slik den fremstår nå, sier han.