Turbulens oppstår når lufta strømmer på en kaotisk måte.

Forskere ser at det blir mer turbulens

En stor endring har allerede skjedd i mengden turbulens, viser britisk studie.

Hvis du skal ut og fly i sommer, er det en viss risiko for at du opplever turbulens. 

Sjansen er faktisk litt større enn før, hevder de britiske forskerne bak en ny studie.

Stort sett strømmer lufta i jevne og horisontale bevegelser høyt oppe der flyene beveger seg. 

Av ulike grunner kan lufta begynne å strømme på en kaotisk og tilfeldig måte. Og da kan flyet begynne å hoppe og sprette. 

41 år med turbulens-statistikk

Det er et forskerteam fra University of Reading i Storbritannia som står bak den nye studien i forskningstidsskriftet Geophysical Research Letters

De legger nå frem funn som antyder at fremtidens flyturer kan bli mer turbulente og at flyturen du tar i år er mye mer humpete enn en gjennomsnittlig flytur i 1979. 

Enkelt forklart: Lufta er litt mer humpete enn de var for noen år tilbake. 

I studien har forskerne undersøkt turbulens-statistikk fra 1979 frem til 2020. 

80 prosents økning

Over Nord-Atlanteren finner vi en av verdens mest brukte flyruter. 

Der økte den totale tiden der fly ble utsatt for kraftig turbulens med 55 prosent på disse 41 årene. 

I 1979 var det til sammen nærmere 18 timer med kraftig turbulens. I 2020 var det mer enn 27 timer. 

Den moderate turbulensen hadde økt fra 70 timer til nesten 96. 

Det var desidert mest av den milde turbulensen. Der kunne forskerne se en 80 timers økning på de 41 årene – fra 466 timer til 546 timer. 

Sammenheng med klimaendringer?

Forskerne mener at endringene henger sammen med endringene i klimaet ellers. 

I den vitenskapelige artikkelen forklarer de det slik: 

Varmere luft fra CO2-utslipp øker vindskjæret i jetstrømmene. Vindskjær er stor forskjell i vindstyrke eller vindretning på kort distanse, skriver Store norske leksikon.

Når det skjer, blir det mer klarluftsturbulens. Som det ligger i navnet, er dette turbulens i klarvær. Den er altså vanskelig å forutse for piloter. 

Forskerne mener at det ikke bare skjer over Nord-Atlanteren, men også globalt. 

Turbulensen som pilotene ikke ser

– Turbulens gjør flyvninger humpete, og det kan til tider være farlig, sier forskeren Mark Prosser i en pressemelding fra universitetet. Han har vært med på arbeidet med studien.

Han mener flyselskaper må begynne å tenke på hva de skal gjøre i en fremtid med mer turbulens. 

Spesielt problematisk er det med turbulensen som pilotene ikke ser og har muligheten til å forberede passasjerene på. De fleste personskader skjer når passasjerene ikke har sikkerhetsbelte på seg. 

Det skrev forskning.no i en artikkel i fjor. Der kan du også lese mer om hva turbulens egentlig er og hvordan det oppstår. 

– Varmere vær og mer turbulens

Også professor og atmosfæreforsker Todd Lange ved The University of Melbourne tror det blir mer turbulens enn det som er i dag. 

– Når kloden blir varmere og klimaet endrer seg i tiårene som kommer, tror vi at turbulensen også vil bli påvirket, skrev forsker Todd Lane i The Conversation i fjor

Lane forklarte det med at jetstrømmene skifter og kan bli mer intense. 

Han peker på en årsak til: tordenvær. Det blir trolig kraftigere i fremtiden fordi varmere luft i atmosfæren kan holde på mer vanndamp. Og tordenvær er én av flere grunner til turbulens. 

Det skjer en del turbulensrelaterte personskader hvert år. Risikoen er likevel svært liten, skrev forskning.no i artikkelen i 2022. 

Referanse: 

Prosser, Mark C., Williams, Paul D., Marlton, Graeme J. og Harrison, R. Giles. (2023). Evidence for Large Increases in Clear-Air Turbulence Over the Past Four Decades. Geophysical Research Letters.

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS