Antall reiser til utlandet er tilbake på samme nivå som før pandemien, ifølge nye tall fra SSB.
Må vi egentlig reise så mye?
Det var et av spørsmålene som ble stilt på Ciceros seminar
om flyreiser tidligere denne måneden.
Kan vi reise mindre eller kortere? Hvordan kan vi reise
annerledes? Og er fly i det hele tatt fortsatt en mulighet?
Noe av det mest forurensende vi gjør
I Norge – og i verden – står flytransporten for cirka to
prosent av utslippene våre. Det høres kanskje lite ut, men forskerne illustrerer
det på denne måten:
Hadde luftfart vært et land, ville det vært det sjette
største utslippslandet.
I tillegg er det en annen viktig del av bildet: Flyreiser
utgjør en stor del av hver enkelt persons klimafotavtrykk.
Det er altså noe av det mest forurensende vi gjør. Og vi
nordmenn er blant de verste:
Borgar Aamaas er forsker ved Cicero med bakgrunn i
meteorologi og klima. Han har laget en kort liste over mulige måter å redusere
utslipp fra fly på:
1. La være å reise
2. Endre transportmåten
3. Endre/redusere utslippsmåten
La oss starte med punkt tre. For hvordan går det egentlig
med utviklingen av utslippsfrie fly?
Luftfartstilsynet har som mål at all sivil innenriks
luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040. Da vil klimagassutslippene
blir redusert med minst 80 prosent sammenliknet med 2020, ifølge en
rapport fra tilsynet og Avinor.
Men hva skal vi gjøre før den tid?
Annonse
Fulle fly
– Når du først flyr, ta et fly som er fullstappet, sier
Aamaas.
Da kan du være sikker på at du bidrar med så lite utslipp
som mulig når du først reiser med fly.
Men dette kan jo være vanskelig å vite i forkant. Og flyselskapet
kan velge å sette opp en flyvning til hvis en av dem blir full.
– Når du flyr business class, er det som regel færre om bord, fordi hvert sete får større plass. Så det beste vil være å fly økonomiklasse.
Faktisk kan flyturen din bidra til cirka 300 prosent større
utslipp hvis du flyr på førsteklasse enn på vanlig klasse, ifølge Aamaas.
Han kommer med tre tips til:
Fly mest mulig direkte. Det reduserer utslippene
rundt avgang og landing.
Gå for et flyselskap som har en moderne flåte
og drift.
Fly korte turer. Lengde er den aller viktigste
faktoren, og jo kortere du flyr, jo mindre utslipp blir det totalt sett.
Endre måten å reise på
Alternative transportmidler er det andre punktet på listen hans. Kan vi velge noe annet enn fly?
– For turen mellom Oslo og New York er det jo ikke noen reelle
alternativer. Men for Oslo til Bergen og Trondheim, er tog et godt
alternativ.
– Dette gjelder også for togreiser i Norden og kanskje
nedover på kontinentet også. Både tog og buss kommer bedre ut enn fly, sier
Aamaas.
Annonse
Men hvis vi reiser med dieseltoget fra Trondheim til Bodø, er
forskjellene mindre, påpeker Aamaas.
Ikke alle togene i Norge eller Europa går nemlig på strøm. Omtrent
60 prosent av de norske banene er i dag elektrifisert, mens på Nordlandsbanen,
Rørosbanen og Raumabanen brukes det fortsatt dieseltog, ifølge Store norske leksikon.
– Hvis du er alene i bilen, vil det som regel lønne seg å fly
framfor å kjøre en bensinbil. Men hvis du har full bil med fem passasjerer, vil
det lønne seg å kjøre, miljømessig, sier Aamaas.
– Og elbilen kommer naturligvis bedre ut enn fly, nesten uansett,
sier han.
Dropp reisa
Så til forskerens siste punkt – la være å ta turen.
Pandemien har vist at det faktisk går an å kutte kraftig i
flyreiser, sier Aamaas.
– Digitale verktøy kan gjøre mange turer unødvendige.
Fritidsreiser er i mindre grad nødvendige reiser, kanskje med unntak av når det
gjelder familie og gode venner som er spredt ut over verden, sier han.
Et annet alternativ er å reise sjeldnere og bli lenger.
– Det går an å endre destinasjon og likevel ha en
fantastisk opplevelse, sier Aamaas.