Business or pleasure? Hvis vi alle må kutte i flyreisene våre, er det fristende å droppe jobbreisene. Men går det egentlig an?(Foto: Shutterstock / NTB)
Kan vi ikke bare kutte ut forretningsreisene?
Vi oppfordres til å fly mindre. Men hva når jobben stadig sender deg på tur?
Feriereiser er hellige for mange, som trosser flyskammen og drar årlig på tur til Syden eller på storbyferier til Paris eller New York.
Men hva med jobbreisene våre? Kutter vi dem ut, blir jo klimafotavtrykket mye mindre for mange av oss.
Tom Erik Julsrud er forskningsleder i Cicero og har nylig
gjennomført en studie om forretningsreiser i Norge.
Den viser at pandemien har påvirket bedrifters behov for å
sende folk av gårde. Mange fysiske møter er blitt erstattet med
digitale.
– Men flyreiser har
begynt å øke igjen, og forretningsreiser er på mange måter på vei opp. Vil de
flate ut, eller vil de gå enda høyere enn før pandemien? spør Julsrud.
Julsrud påpeker at yrkesreiser er noe ganske annet enn
fritidsreiser, og de skiller seg fra hverandre på noen vesentlige punkter:
Yrkesreiser er mer formålsorienterte og ikke så mye
opplevelsesorienterte.
De er i større grad styrt av bedriften og arbeidsgiveren,
ikke av holdninger eller individuelle ønsker hos den som faktisk reiser.
– Og de kan lettere erstattes med teknologi, sier Julsrud.
Mellom 30 og 40 prosent av alle flyreiser er yrkesreiser, og
slik har det vært de siste årene. I 2022 var det 33 prosent, ifølge Julsrud.
Folk drar stort sett på forretningsreiser av tre grunner,
fant Julsrud ut:
De skal delta på møter – for eksempel styremøter
eller kontraktsmøter
De skal på konferanser
De skal bidra med operasjonell assistanse – for
eksempel ingeniører som skal ordne noe teknisk
De ansatte bestemmer lite
Som nevnt er fritidsreiser preget av folks ønsker og
drømmer, mens forretningsreiser er preget av mer strukturelle forhold. Det
gjelder for eksempel helt praktiske ting, som hvor bedriftens ulike avdelinger er
plassert eller hvem som er samarbeidspartnere eller leverandører.
– Beliggenhet styrer veldig mye hvordan folk reiser, sier Julsrud.
– Mange store virksomheter er del av internasjonale
nettverk, og dette vil da påvirke hva som forventes av reiser, sier Julsrud.
Bedriftene som må endre seg
Annonse
Så da ligger vel kanskje ansvaret for å redusere flyreiser
hos bedriftene og arbeidsgiverne istedenfor hos arbeidstakerne?
– Jeg mener at bedrifter bør gjøre det de kan for å redusere
flyreiser som ikke er absolutt nødvendige og erstatte dem med
kollektivtransport og/eller bruk av digitale løsninger, sier Julsrud.
– Flyreiser er en betydelig kilde til utslipp i
virksomhetene, og de fleste har nok fremdeles et stort potensial. Pandemien
viste med all tydelighet at mange kunne opprettholde aktivitetene sine i lengre
perioder uten reiser.
Han mener vi bør kunne forvente at tall som viser utslipp fra flyreiser legges inn i bærekraftsregnskapene. Og de bør dokumentere hvordan de jobber med å få utslippene ned på et minimum.
– Likevel er det klart at det største potensialet for
reduksjoner ligger innenfor fritidsreisene, hvor vi har sett den sterkeste
veksten de siste årene, slår Julsrud fast.
– En del forretningsreiser med fly må vi også regne med så
lenge vi er del av en global økonomi der uformell kommunikasjon og kontakt er
vanskelig å unngå helt.
Folk reiser
mindre
I den nye studien, som ennå ikke er publisert i et vitenskapelig tidsskrift, deltok tre bedrifter i en
spørreundersøkelse.
Det viser seg at ansatte reiser mindre på møter med
fly nå enn før pandemien. De er også mer kritiske når de vurderer om en reise
er nødvendig.
Likevel hadde omtrent halvparten av dem som ble spurt, flydd det siste året. Litt over halvparten har reist innenlands
og 40 til 45 prosent har reist utenlands.
Studien viser også at folk har flere digitale
møter og at mange av dem erstatter møter de tidligere ville reist til.
Vil de reise enda mindre?
Annonse
På spørsmål om de forventer å reise mindre med fly
i fremtiden, er derimot de fleste usikre og svarer «vet ikke».
– Folk vet ikke helt om de vil reise
mer fremover. Noen tror de vil reise mindre, noen tror de vil reise mer, sier
Julsrud.
Grunnen til dette tror han kan være at møter som
kan erstattes av videokonferanser og liknende, allerede blir erstattet og at møter
ofte styres av ytre faktorer som ansatte selv ikke er herre over.
– Teknologien kan ikke erstatte all
kontakt i fremtiden, tror Julsrud, som presenterte noen av funnene fra studien på en konferanse om flyreiser tidligere denne måneden.
Hvorfor drar folk på møter?
Julsrud prøver å finne ut hvorfor folk fremdeles drar på møter.
Flere svarte at behovet for uformell
kommunikasjon og samtaler, og forventninger om å være til stede, var de viktigste grunnene.
I tillegg kom behov for å gjøre komplekse oppgaver, undersøkelser
og observasjoner på stedet.
– Dette viser at det er en del normer som ligger i å være
til stede på møter. Det betyr ikke at disse normene ikke kan endres på, men du
har noen motkrefter som gjør at det kan være vanskelig for ansatte uten videre
å redusere flyreisene sine, sier Julsrud.
Mer økonomi enn klima
Som nevnt har flere av bedriftene i studien tatt med seg
erfaringene fra pandemien og reiser på færre forretningsreiser med fly.
– Jeg tror også det finnes muligheter for å gjøre disse
endringene mer varige. Men det er nok ikke først og fremst av klimahensyn at
bedrifter og virksomheter har begynt å fly mindre, det er mer av økonomiske
hensyn.
Annonse
– Og man har lært å bruke teknologiske verktøy mer enn før.
Han tror at det «å spare» på reiser i klimaregnskap blir mer
og mer viktig. Det kommer sannsynligvis flere krav til det senere også.
– Men jeg tror ikke det vil ha en kjempestor effekt på kort
sikt, sier Julsrud.
– Det er for eksempel mange kunnskapsbedrifter som jobber
med mange komplekse oppgaver som krever mye nærvær, tilstedeværelse og uformell
dialog.
– Og du har normer som er vanskelige å endre.
– Så jeg tror ikke vi vil se kjempestore endringer i
forretningsreiser framover.