I gutteaktig iver over å vise oss hvor han
finner data til forskningen sin, haster professor og kreftlege Oluf Dimitri Røe
i helsesko gjennom ankeldyp løssnø fra Sykehuset Levanger til
forskningssenteret HUNT på et jorde noen hundre meter unna.
Men der, i resepsjonen, et piano.
Og brått er det som om den gresknorske 61-åringen glemmer planen om å ta oss med inn til selve biobanken som inneholder hundretusener av frosne trønderske blodprøver lagret i nitrogentanker.
I stedet setter han seg på krakken, slår noen prøvende akkorder og så ljomer «Se alltid lyst på livet! sa mor og far til meg» fra en smilende munn.
Gjensidig nytte
Da Røe som 13-åring bestemte seg for å bli
lege, hadde han allerede spilt fiolin i fem år. Han er sikker på at musikken,
legegjerningen og forskningen på lungekreft drar gjensidig nytte av hverandre.
Fellesnevnere: innlevelse, kreativitet og
intuisjon.
Så parallelt med at han har behandlet
pasienter og publisert vitenskapelige artikler, har han spilt fiolin og
sekkepipe med DumDum Boys, Gabriel Fliflet og Åge Aleksandersen.
Og mens han sitter ved pianoet og synger
Lillebjørn Nilsens strofer om å ha huet under armen og armen i bind, slår det
meg at påfallende mange kreftforskere spiller instrumenter på høyt nivå.
Som de to siste års vinnere av Kong Olav
Vs kreftforskningspris: Bjørn Tore Gjertsen og Håvard Danielsen.
Måtte velge mellom musikken og medisinen
Da Bjørn Tore Gjertsen i 2021 fikk
Kreftforeningens heder for sitt banebrytende arbeid med
blodkreft, fortalte han at det egentlig var kornetten som brakte ham til
medisinstudier i Bergen.
For der fantes Eikanger-Bjørsvik
Musikklag, et av verdens beste brassband. Ambisjonen var å bli profesjonell
musiker.
Den første tiden kombinerte han
pensumlesing og øving. Med tjukke tepper isolerte han et svært klesskap i
studenthybelen, satte seg bak lukket dør og lot lungene jobbe.
– Lyddempingen fungerte fint. Han som
bodde øverst, trodde jeg spilte fiolin, forteller han.
Like fint fungerte ikke ambisjonen om å
prestere på høyeste nivå både akademisk og musikalsk. Da han gjorde det under
pari på en viktig kjemieksamen, innså han at han måtte velge.
Gjertsen rakk å vinne norgesmesterskapet i
brassband med Eikanger-Bjørsvik før han hoppet av den seriøse musikksatsingen.
Dermed gikk han glipp av europamesterskapet året etter der bandet som det
første norske noensinne, vant gull.
Siden har han som forsker, dratt nytte av
mange av kvalitetene han behøvde i orkesteret.
Annonse
– Disiplin,
øving, repetisjon. Og så er begge deler lagspill; jeg har aldri vært noen
solist.
Fortsatt
spiller han så å si hver dag.
– Kornett,
trompet og flygelhorn. Musikken inspirerer forskningen og vice versa, sier han.
Øver på gitar åtte til ti timer i uken
Også Håvard
Danielsen, som i fjor fikk Kong Olav Vs kreftforskningspris for sin
banebrytende bruk av kunstig intelligens, har stått i spagat mellom musikken og
forskningen.
På 1970-tallet
ledet han viseklubben Tjodleik i Lørenskog og spilte gitar i band med blant
andre Anne Grete Preus.
– Det var et
uhyre vanskelig valg, minnes han.
Selv om han
ikke lever av musikken, øver han som om han gjorde det. Mellom åtte og ti timer
i uken, mer enn noen gang. Hver helg har han én-til en-undervisning på Teams
med den profesjonelle konsertgitaristen Brandon Acker fra Chicago.
– Målet er å
bli så god at jeg kan bruke gitaren som en forlengelse av hjernen. Altså at når
jeg tenker på musikk, så kan jeg umiddelbart spille den også, sier han.
Nobelpris-vinner med Willie Nelson
Medisin og
musikk har vært filtret sammen siden antikken. Legekunstens gud Asklepios var
sønnen til Apollon, gresk mytologis gud for musikk. Da Tidsskriftet for Den
norske legeforening kom med sin første utgave i 1881, skrev redaktørene at
«Vårt fag er likeså meget en kunst som en vitenskap.»
Det er dagens
redaktør, Are Brean, enig i.
Annonse
– Medisinen står i spennet mellom
mennesket selv og teoriene om det, mellom humaniora og naturvitenskapene,
mellom kunsten og det jordnært praktiske. Dette er kanskje med på å forklare
hvorfor så mange leger driver med musikk? sier han.
Brean kan støtte seg til empirien. I en
undersøkelse referert i Tidsskriftet i 2013 svarte 58 prosent av
yrkesaktive norske leger at de kunne spille et instrument. Det er betydelig
flere enn blant folk flest: Der er andelen 19 prosent, viser Statistisk
sentralbyrås ferskeste Kulturbarometer.
Den mest kjente
syntesen av kreftforsker og musiker er James P. Allison, mannen som i 2018
mottok Nobelprisen i medisin for å ha utviklet immunterapien. Han spiller
munnspill i bandet The Checkpoints, som består av kreftforskere og -leger.
Flere ganger har han akkompagnert Willie Nelson på scenen.
Allison synes
ikke å tillegge god musikk mindre verdi enn god forskning. Snarere tvert imot:
– Av og til er
samarbeidet i laboratoriet vårt så velsmurt at vi er som et skikkelig bra band,
sa han i et
intervju da han mottok prisen.