En internettbasert tjeneste for kommunikasjon og samhandling skal gjøre livet enklere for pasienter og helsepersonell. Men hvordan ivareta brukerne og sikkerheten?
Prosjektet er nylig tildelt 9 millioner i finansiering fra Forskningsrådets program for IKT-forskning VERDIKT og varer ut mars 2014.
Vi nærmer oss stadig en heldigital hverdag. Mange har blitt vant til å bruke nettsamfunn som møtesteder, skrive blogginnlegg for å fortelle verden om livet sitt, og surfe på internett på mobilen.
Forskere ved Oslo universitetssykehus har nå begynt å implementere lignende muligheter i samhandlingstjenesten Connect 2.0.
Ett system, forskjellige brukere
Tjenesten lar pasienter logge inn på et sikkert nettsted hvor de kan registrere symptomer, snakke sammen med andre pasienter, lese seg opp på sin egen sykdom og ta kontakt med sykehuset om spørsmål de har.
Men selv om tjenestens hovedfokus er på pasienten, blir den også tatt i bruk av helsepersonellet på sykehusene. Det byr på flere utfordringer.
– Vi vil lage et effektivt nettverk mellom pasienter og helsepersonell, og finne de kritiske faktorene for at noe som dette skal fungere.
– En av utfordringene våre er at pasienter og helsepersonell har veldig ulike behov og bruker systemet svært ulikt, forteller Cornelia Ruland.
Hun er prosjektleder og forsker ved Senter for pasientmedvirkning og sykepleieforskning ved Oslo universitetssykehus.
Mobilutfordring
Forskningsteamet jobber nå med å gjøre samhandlingstjenesten tilgjengelig på mobiltelefon. Det blir da lettere å sende inn lydklipp og bilder, noe som vil være en hjelp for dem som sliter med å skrive på PC eller mobiltelefon.
Samtidig er det en fordel for alle pasienter å kunne sende inn bilder av for eksempel sår for å spørre legen hva de bør gjøre. Dette setter enda større krav til sikkerhet.
– Bildene som blir tatt og sendt inn, kan ikke lagres lokalt på telefonen, ettersom det ville vært et usikret lagringssted. Man må ha full kontroll over hvem som har innsyn i dataene, forteller Per Tømmer, leder for IT-seksjonen i prosjektet.
Fokuset på sikkerhet må likevel ikke overgå brukervennligheten:
– Sikkerhet er en viktig del av arbeidet vårt, ettersom tjenesten baserer seg på svært sensitiv info. Likevel vil vi ikke skremme vekk brukere ved å sette opp for avanserte innloggingsmuligheter. Det er en vanskelig balansegang, fortsetter Tømmer.
Enklere hverdag
Connect 2.0 er et resultat av mange års forskning. Det startet allerede i 1995, da Cornelia Ruland skapte Choice - et lite program designet for å hjelpe eldre å sette ord på symptomene og lidelsene sine.
Annonse
– Forskningen vår har hele tiden handlet om å gi pasientene verktøyet de trenger for å få best mulig hjelp.
– Ettersom vi allerede har systemet vi trenger, jobber vi nå for å gjøre det så enkelt og brukervennlig som mulig.
– Vi utvider samtidig tjenesten til å forbedre kommunikasjon og samhandling mellom pasienter og helsepersonell innen ulike nivåer av behandlingskjeden, forteller Ruland.
En av utfordringene det jobbes med er at systemet skal fungere for så mange ulike typer brukere, forklarer hun.
– Helsesektoren er fragmentert. Vi vil ha et system som kan implementeres rett inn i hverdagen til alle involverte. Det skal ikke bare gjøre hverdagen lettere for pasienten, men også bedre kommunikasjonen innad i helsesektoren - mellom sykehusene og kommuner.
Mer enn helse
Målet er at Connect 2.0 skal bli et forskningsbasert produkt som kan tas i bruk av helsevesenet, og som kanl bidra til å realisere målene i Stortingets samhandlingsreform.
– Prosjektet vil også framskaffe generaliserbar kunnskap som kan anvendes på mange andre områder enn helse, påpeker Ruland.