Denne artikkelen er produsert og finansiert av Handelshøyskolen BI - les mer.

Kald drikke frister på varme dager, mens varm drikke er å foretrekke på kalde dager. Både lys og temperaturer påvirker kjøpsadferden vår, ifølge forskere. (Illustrasjon: GettyImages).

Været påvirker shoppelysten din

At solskinn og behagelige temperaturer gjør oss positive, mens kulde- og mørketid gjør oss mer dystre, er det mange som kjenner seg igjen i. Men hva sier forskning egentlig om forholdet mellom vær og hvordan vi oppfører oss som forbukere?

Leif E. Hem og Nina M. Iversen er begge professorer i markedsføring, og de interesserer seg ekstra for vær.

– Vi har kartlagt forskning som ser på sammenhengen mellom vær og forbrukeratferd, kunnskap som også har praktisk nytte for markedsføring og salg, sier Iversen som underviser ved Handelshøyskolen BI.

– Været påvirker oss både fysisk og emosjonelt som igjen innvirker på våre preferanser, valg og handlemåter, forklarer hun.

Kraftig snøfall hindrer oss i å kjøre til butikken, mens solstråler i april gjør oss våryre og i humør for en utepils. Studier har faktisk vist at hele 40 prosent av variasjonen i folks humør kan knyttes til vær.

Værtilpasset markedsføring

– Mulighetene til å promotere ulike produkter etter værsituasjonen er stor, sier Hem som er tilknyttet Norges Handelshøyskole.

Ved hjelp av teknologi og økende tilgang til data får vi stadig mer kunnskap om hvordan vi kan påvirke forbrukerne i ønsket retning basert på været.

Store datadrevne virksomheter vet å benytte seg av dette. Facebook har testet ut hvordan de skal nå forbrukere avhengig av det lokale været, mens Google har prøvd å tilpasse utendørsreklame etter det skiftende været.

Professorene Leif E. Hem og Nina M. Iversen interesserer seg ekstra for vær. (Foto: BI)

Lager basert på værmelding

Ikke bare reklame kan tilpasses været. Det bør også lagerbeholdningen. Driver du butikk i et hytteområde, kan det være lurt å sjekke yr.no før du bestiller helgens varer.

Er det meldt fine snøforhold, setter hytteeierne seg i bilen og fyller handlekurven når de ankommer fredag kveld.

Det samme gjelder for bilforhandlere. Er det meldt en skyfri sommer, er det greit å ha kabrioleter stående klare. Bilselgerne kan dessuten dra ekstra nytte av de varmeste dagene, siden studier har vist at vi blir mer impulsive når det er varmt.

Mykje lys og mykje varme

Studier har vist at lys får oss til å føle oss varmere og mer emosjonelle, som fører til at vi vurderer produkter mer positivt.

– Vi vet at sollys øker produksjonen av serotonin og dopamin. Er humøret bedre, er man mer positiv til servicen på restauranter, til investeringer og til å kjøpe, forteller Hem.

Både lys og temperaturer påvirker vår kjøpsadferd. En studie har vist at personer som sitter i en badstue, har økt vilje til å betale for produkter som gir umiddelbar belønning, enn dem som sitter i et vanlig rom.

Både lys og temperaturer påvirker vår kjøpsadferd. (Foto: Torbjørn Brovold)

Ekstremvær og store datamengder

Med utsikter til store klimaendringer i årene som kommer, vil været trolig bli stadig mer viktig for oss.

Disse endringene kombinert med store datamengder og kunstig intelligens, gir oss flere muligheter og større behov for å forstå sammenhenger mellom vær og vår adferd i fremtiden.

Referanse:

Leif E. Hem og Nina M. Iversen: Hvordan påvirker været vårt forbruk? Magma, 2019.

Se video om værstyrte forbrukere (Video: BI)

Powered by Labrador CMS