Silda snakker med promp

Promping er kanskje flaut for mennesker, men det er den naturligste ting for silda. Den promper særlig om kveldene, og forskere tror lydene har en sosial funksjon.

Å snakke med rumpa høres kanskje ut som en skikkelig guttedrøm. En kanadisk forsker har imidlertid oppdaget at det ikke bare er gutter som knytter bånd gjennom lyder som har sin opprinnelse i anus.

Karakteristisk lyd

Silda lager nemlig uvanlige prompelyder om natta. Den klemmer små bobler ut av anus (gatt), som lager en karakteristisk kneppelyd. Forskere tror lyden fungerer som kommunikasjon, melder tidsskriftet Science.

Du lurer kanskje på hvorfor det forskes på slikt? Vel, silda er en fisk vi alle kjenner godt. Den er enormt viktig for fiskeriindustrien på den tempererte nordlige halvkule, og som et resultat av dette er mye av sildebiologien godt dokumentert.

hør silda prompe

Ben Wilson har lagt ut en lydfil med sildepromp på sin hjemmeside. Han har døpt lydene “fast repetitive ticks”.

Klikk her for å høre (waw).

I dag vet vi for eksempel at silda har veldig god hørsel, men vi vet lite om hva den bruker denne hørselen til.

Fiskeforskere har lenge undret seg over om sild kommuniserer seg imellom. Sild lager nemlig flere plystre- og dunkelyder. Ben Wilson fra Simon Frasier University i Kanada tror silda blant annet lytter etter promp.

Promper når den er redd?

For å undersøke sildelyder, har to forskergrupper nylig senket mikrofoner og kameraer ned i sildestimer. Magnus Wahlberg, fra Aarhus universitet i Danmark, og sammen med kollegaene har han lyttet i havet etter mørkets frembrudd.

Forskerne la merke til at silda ofte slapp bobler ut av anus mens den var redd, eller var på vei opp eller ned. Dette snodige funnet ble rapportert tidligere i år, i tidsskriftet Aquatic Living Resources.

Hør lyden

Ben Wilson har sett nærmere på fenomenet. Han har forsket for å forstå hvorfor og hvordan silda produserer denne bestemt lyden, med fisketanker i laboratoriet. Wilsons forskergruppe har filmet silda og knyttet boblene fra sildas anus sammen med lydene de tok opp.

De fant også ut at silda måtte gulpe luft i vannoverflaten for å lage kontinuerlige prompelyder. Når forskerne blokkerte tilgangen på luft, laget silda lyd bare en liten stund før det stilnet. De la også merke til at silda lager lyden spesielt i skumringstimene, når de samler seg sammen.

Sosial funksjon?

Dette antyder at sildeprompen har en eller annen sosial funksjon, rapporterer Wilson og kolleagene i tidsskriftet Biology Letters.

Beslektede fisk har også blitt ferska mens de har sluppet udefinerbare promper, men sildeprompen er særlig distinkt når det gjelder lyd.

Wilson B, Batty RS, & Dill LM; Burst pulse sound production by Pacific and Atlantic herring; Proceeding of the Royal Society of London Series B (Biology Letters), 2003.

Wahlberg, M., H. Westerberg; Sounds produced by herring (Clupea harengus) bubble release; Aquatic Living Resources; vol 16, 2003.

Ben Wilson: Herring and their mysterious farting sounds