Hvor gammel er denne personen? 60, 65 eller 70? Det er ikke så lett å bedømme. (Illustrasjonsbilde: Shutterstock/NTB Scanpix)

Hvorfor ser noen yngre ut enn de er?

Ett gen kan spille en viktig rolle.

Noen mennesker oppfattes som mye yngre eller eldre enn de egentlig er. Plutselig kan det vise seg at personen du trodde var klar for pensjon egentlig er 50 år gammel.

Men hvorfor er det sånn?

En internasjonal forskergruppe har nå undersøkt hva som ligger bak denne forskjellen. De har kommet fram til at genet MC1R, som er med å styre hud- og hårfarge, også spiller en viktig rolle for hvor gammel du ser ut. Studien er publisert i Current Biology.

MC1R-genet kan også ha mange andre funksjoner, for eksempel smertefølsomhet, ifølge denne studien.

Over 2500 eldre nederlendere

Forskerne valgte ut rundt 2700 eldre nederlendere i forsøket. Alle var rundt 70 år gamle, og forskerne analyserte mange forskjellige genvarianter hos alle sammen.

Bilder av de gamle nederlenderne ble vist til en stor gruppe folk som skulle gjette hvor gamle de var.

Om du ser gammel eller ung ut skyldes sannsynligvis en gods miks mellom arv og miljø, og selvfølgelig hvordan genene dine reagerer på miljøet. Sollys og solariumsbruk er for eksempel hardt for huden, noe som kan gi mer rynker og DNA-skader.

Denne trailersjåføren som TV2 har skrevet om er et godt eksempel på hva mye sollys over mange år kan gjøre med huden.

Forskerne kunne dermed sammenligne genanalysene med den antatte alderen til de eldre nederlenderne. Forskerne fant en klar sammenheng.

Genet MC1R stakk seg ut. Folk som hadde én spesiell variant av dette genet ble gjennomsnittlig vurdert til å være to år eldre enn det de egentlig var.

Dette genet påvirker hud- og hårfarge, men forskerne er ikke sikre på hvorfor folk vurderte de med denne genvarianten som eldre.

Rynker var ikke viktigst

Alle bildene av nederlenderne ble kjørt gjennom ansiktsgjenkjenningsprogrammer som kan regne ut hvor mye rynker de har, eventuelle hudflekker og andre aldringstegn.

Det er kanskje lett å tenke at mer rynker betyr høyere antatt alder, men den spesielle genvarianten viste seg å være den viktigste faktoren for å bestemme den antatte alderen. De som vurderte bildene kunne umulig vite noe om genene til personene på bildene.

For eksempel kunne to fjes være dekket av rundt fem prosent rynker.

På tross av at begge personene hadde like mye rynker, var det større sannsynlighet for at personen med den spesielle MC1R-varianten ble vurdert som eldre.

Genvarianten var også en bedre indikator enn soleksponering, hudfarge, ekte alder og kjønn, selv om kvinner ofte oppfattes eldre enn de er, mens menn oppfattes som yngre, ifølge forskerne.

Forskerne håper å finne ut mer om akkurat hva denne genvarianten gjør med folks hud. Det kan være at MC1R også styrer DNA-reparasjon i huden, men forskerne mener det trengs mer kunnskap.

Liu m. fl: The MC1R Gene and Youthful Looks. Current Biology, 2016. Doi: 10.1016/j.cub.2016.03.008. Sammendrag