Makt og konkubiner fører genene videre

Kineseren Giocangga døde for nærmere 500 år siden. I dag lever 1,5 millioner av hans etterkommere, mener en gruppe genforskere. Trikset er patriarki, mange koner og konkubiner i fleng.

Forskergruppen har studert Y-kromosomet hos mannfolk fra Nord-Kina og Mongolia.

Konklusjonen er at 1,5 millioner nålevende menn er etterkommere av én og samme patriark.

Giocangga

Ved å sammenligne de genetiske dataene med historiske fakta foreslår forskerne at stamfaren heter Giocangga. Han levde midt på 1500-tallet.

Barnebarnet hans grunnla Qing-dynastiet som hadde makten i Kina fra 1644 til 1912.

Studien minner om en forskningsrapport som kom in 2003. Den foreslo at 16 millioner av dagens menn er etterkommere av den mongolske erobreren Djengis Khan.

Konkubiner

Begge studiene er en anelse kontroversielle, men belyser hvordan lokale hendelser kan påvirke populasjoner og genetisk variasjon.

På samme måte som etterkommerne etter Djengis, kontrollerte Giocanggas etterkommere store landområder. I tillegg var de rike og hadde flust med koner og konkubiner.

I følge den nye studien er dette en dugende strategi for reproduktiv suksess.

- Viktigere enn vi har trodd

- Denne typen reproduktiv fordel blant menn er kanskje en viktigere side av menneskelig genetikk enn vi har trodd, sier Chris Tyler-Smith til tidsskriftet Nature.

Han ledet begge studiene og hører til ved Wellcome Trust Sanger Institute i Hinxton i Storbritannia.

Qing-dynastiet besto av en stor overklasse av adelsmenn, hvor selv de med lavere rank hadde mange konkubiner, og dermed ble effektive spredere av Giocanggas gener. I 1912 hadde denne adelen 80 000 medlemmer.

Kritikk

Skeptikere fremhever at det er veldig vanskelig å tidfeste nøyaktig hvor og ikke minst når et bestemt kromoson oppstår.

Det blir dermed enda mindre eksakt å tilskrive det en bestemt historisk person. Begge studiene får kritikk for å være overdrevent sensasjonelle.

Yali Xue,Tatiana Zerjal, Weidong Bao, Suling Zhu, Si-Keun Lim, Qunfang Shu, Jiujin Xu, Ruofu Du, Songbin Fu, Pu Li, Huanming Yang, og Chris Tyler-Smith; Recent Spread of a Y-Chromosomal Lineage in Norther China and Mongolia; American Journal of Human Genetics, 77:000, 2005.

Tatiana Zerjal, Yali Xue, Giorgio Bertorelle, R. Spencer Wells, Weidong Bao, Suling Zhu, Raheel Qamar, Qasim Ayub, Aisha Mohyuddin, Songbin Fu, Pu Li, Nadira Yuldasheva, Ruslan Ruzibakiev, Jiujin Xu, Qunfang Shu, Ruofu Du, Huanming Yang, Matthew E. Hurles, Elizabeth Robinson, Tudevdagva Gerelsaikhan, Bumbein Dashnyam, S. Qasim Mehdi, og Chris Tyler-Smith; The Genetic Legacy of the Mongols; American Journal of Human Genetics; 72:717-721, 2003.

Nature: Y chromosomes reveal founding fater
The Wellcome Trust Sanger Institute: Team 19: Human Evolution

Ingressbildet viser keiser Kangxi (1654-1722) fra Qing-dynastiet, og tilhører Forbidden City Palace Museum i Beijing i Kina.