Annonse

Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.

– Det er færre lærerstudenter som nå velger fag som kunst og håndverk, mat og helse og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), sier Merete Helle.

Ny rapport: Små skoler sliter med å finne kompetente lærere 

En kartlegging viser at 20 til 40 prosent av skolene sliter med å få tak i lærere med riktig kompetanse. Utfordringene er størst på små skoler, i distriktene og på de laveste trinnene.

Publisert

– Det er færre lærerstudenter som nå velger fag som kunst og håndverk, mat og helse, og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), sier Merete Helle. 

Hun jobber i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og er en av forfatterne bak en ny rapport.

Merete Helle jobber i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

– Og få nyutdannede lærere har undervisningskompetanse i språkfag som fransk, tysk og spansk, sier hun.

Lærerstudent: – Er åpen for å undervise i flere fag

Nyutdannede grunnskolelærere har færre fag de underviser i enn før, men små skoler trenger lærere som kan undervise i flere fag.

– Siden utdanningen som grunnskolelærer ble femårig i 2017, har flere valgt å spesialisere seg i de store skolefagene.

Mange studenter spesialiserer seg i norsk, matematikk, samfunnsfag, kroppsøving og engelsk. Dette gjør det vanskelig for skolene å dekke behovet i andre fag, sier Helle.

Lærerstudent Axel Stenstadvold fra Høgskulen på Vestlandet har valgt en klassisk fagkombinasjon med samfunnsfag, kroppsøving, norsk og matematikk.

– Jeg valgte fag ut fra interesse, men noen studenter tenker nok mer strategisk på jobbmuligheter, sier han.

Selv om studenten har valgt en vanlig kombinasjon av fag, er han ikke særlig bekymret for å finne seg en jobb etter endt utdanning.

Lærerstudent Axel Stenstadvold har valgt en klassisk fagkombinasjon med samfunnsfag, kroppsøving, norsk og matematikk.

– Jeg kommer nok til å søke jobb i en av de store byene. Jeg er åpen for å jobbe på alle trinn på barneskolen, så jeg tror ikke det blir vanskelig å få en jobb.

Han er også åpen for å undervise i flere fag, også utenfor sin spesialisering:

– Selv om jeg ikke har engelsk som undervisningsfag, er jeg åpen for å undervise i engelsk på de laveste trinnene på barneskolen. Der er det ofte viktigere med god pedagogikk enn dyp fagkompetanse, sier han.

Det er nok flere lærere enige i. Hele 60 prosent av lærerne som underviser i engelsk på 1.-4. trinn på grunnskolen, mangler formell kompetanse i form av 30 studiepoeng.

Nedgang i studenttall påvirker fagtilbudet

Lærerutdanningene for grunnskolen har tradisjonelt hatt et bredt utvalg av fag. Men dette kan endres i fremtiden.

Flere høyskoler og universitet vurderer å kutte i fagtilbudene sine på grunn av færre søkere og strammere økonomi. Dette kan gjøre det enda vanskeligere for skoler å få tak i lærere med kompetanse for undervisning i kunst og håndverk, mat og helse, KRLE og fremmedspråk som tysk, spansk og fransk.

Figur: Andel lærere med utilstrekkelig kompetanse (målt i studiepoeng), etter fag og trinn. Prosent.

– Når færre studenter velger disse fagene, blir det vanskeligere å skaffe lærere som kan undervise i dem. Skolene risikerer å stå uten nødvendig kompetanse, særlig i språkfag og praktisk-estetiske fag, sier Helle.

Et tiltak for å få flere lærere som dekker hele bredden av skolefag, er å få flere til å søke seg til lærerutdanningen. Axel Stenstadvold har en klar oppfordring til unge som vurderer å bli lærer.

– Lærerutdanning gir mange muligheter og er et givende yrke, sier han.

Referanse:

Stig Helge Pedersen (red.): Får skolene den fagkompetansen de trenger? En kartlegging av de skolerettede lærerutdanningene (PDF). Rapport fra HK-dir, 2024. 

Powered by Labrador CMS