Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.
– Det er færre lærerstudenter som nå velger fag som kunst og håndverk, mat og helse og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), sier Merete Helle.(Foto: Element5 Digital / Unsplash)
Ny rapport: Små skoler sliter med å finne kompetente lærere
En kartlegging viser at 20 til 40 prosent av skolene sliter med å få tak i lærere med riktig kompetanse. Utfordringene er størst på små skoler, i distriktene og på de laveste trinnene.
– Det er færre lærerstudenter som nå velger
fag som kunst og håndverk, mat og helse, og kristendom, religion, livssyn og
etikk (KRLE), sier Merete Helle.
Hun jobber i Direktoratet for høyere utdanning
og kompetanse (HK-dir) og er en av forfatterne bak en ny rapport.
– Og få nyutdannede lærere har undervisningskompetanse i språkfag som fransk, tysk og spansk, sier hun.
Lærerstudent: – Er åpen for å undervise i flere fag
Nyutdannede grunnskolelærere har færre
fag de underviser i enn før, men små skoler trenger lærere som kan undervise i
flere fag.
– Siden utdanningen som grunnskolelærer ble
femårig i 2017, har flere valgt å spesialisere seg i de store skolefagene.
Mange studenter spesialiserer seg i norsk,
matematikk, samfunnsfag, kroppsøving og engelsk. Dette gjør det vanskelig for
skolene å dekke behovet i andre fag, sier Helle.
Lærerstudent Axel Stenstadvold fra
Høgskulen på Vestlandet har valgt en klassisk fagkombinasjon med samfunnsfag,
kroppsøving, norsk og matematikk.
– Jeg valgte fag ut fra interesse, men
noen studenter tenker nok mer strategisk på jobbmuligheter, sier han.
Selv om studenten har valgt en vanlig
kombinasjon av fag, er han ikke særlig bekymret for å finne seg en jobb etter
endt utdanning.
– Jeg kommer nok til å søke jobb i en av
de store byene. Jeg er åpen for å jobbe på alle trinn på barneskolen, så jeg
tror ikke det blir vanskelig å få en jobb.
Han er også åpen for å undervise i flere
fag, også utenfor sin spesialisering:
– Selv om jeg ikke har engelsk som
undervisningsfag, er jeg åpen for å undervise i engelsk på de laveste trinnene
på barneskolen. Der er det ofte viktigere med god pedagogikk enn dyp
fagkompetanse, sier han.
Det er nok flere lærere enige i. Hele 60
prosent av lærerne som underviser i engelsk på 1.-4. trinn på grunnskolen, mangler
formell kompetanse i form av 30 studiepoeng.
Nedgang i studenttall påvirker fagtilbudet
Lærerutdanningene for grunnskolen har tradisjonelt
hatt et bredt utvalg av fag. Men dette kan endres i fremtiden.
Flere høyskoler og universitet vurderer å
kutte i fagtilbudene sine på grunn av færre søkere og strammere økonomi. Dette
kan gjøre det enda vanskeligere for skoler å få tak i lærere med kompetanse for undervisning i kunst og håndverk, mat og helse, KRLE og fremmedspråk som tysk, spansk og
fransk.
– Når færre studenter velger disse fagene,
blir det vanskeligere å skaffe lærere som kan undervise i dem. Skolene
risikerer å stå uten nødvendig kompetanse, særlig i språkfag og
praktisk-estetiske fag, sier Helle.
Annonse
Et tiltak for å få flere lærere som dekker
hele bredden av skolefag, er å få flere til å søke seg til lærerutdanningen. Axel Stenstadvold har en klar oppfordring til unge som vurderer å bli lærer.
– Lærerutdanning gir mange muligheter og
er et givende yrke, sier han.