I samband med utvikling av ei oppskrift
for handtering av lokal miljøforureining i sjøen undersøkte forskarane ein våg
med tusenvis av bildekk på botnen.
Dei fann tungmetall som koppar, bly og
særleg sink i unaturleg høge konsentrasjonar i botnmassane under og rundt
deponiet.
Dei målte også forhøgja verdiar av
ftalat. Det er eit stoff som har vore mykje brukt som mjuknarar i plastprodukt som til
dømes bildekk. Slike stoff er no forbode i ei lang rekke produkt.
Mellom ftalata var verdien høgast av stoffet
DEHP. Det kan ha hormonforstyrrande effekt på både dyr og menneske. Det
er mellom anna kjent at DEHP kan føre til endra kjønnsfordeling hos fiskeyngel og redusert produksjon av det mannlege kjønnshormonet testosteron hos
pattedyr.
Slengde restlageret på sjøen
Bak undersøkingane i vågen i Alver kommune står forskingsinstituttet NORCE og
NOSCA Clean Oceans. NOSCA er ei næringsklynge for aktørar innan beredskap og
handtering av forureining i sjøen.
– Dekka kjem frå ei bedrift som brukte
bildekk til å lage sprengmatter. Då verksemda tok slutt tidleg på 1980-talet, dumpa
dei fleire tusen dekk og dekkrestar på sjøen, seier Eirik Langeland. Han er dagleg leiar for næringsklynga og ein av initiativtakarane til undersøkinga.
Langeland fortel at det er kjent at gamle bildekk
inneheld tungmetall og miljøgifter. Gummien kan dessutan bli brote ned til
mikroplast.
– Vi ville finne ut kva miljøavtrykk dette deponiet har sett i sjøen.
Han meiner funna
viser kor viktig det er å kartlegge tilhøva grundig der det er dumpa avfall i
sjøen.
– Då kan ein lettare ta dei nødvendige
forholdsreglane før ein eventuelt tek skritt for å fjerne avfallet. Hadde ein
gått laus på dette dekkdeponiet på tradisjonelt vis med lekter og grabb, kunne
ein lett gjort større skade enn gagn. Resultatet kunne fort ha blitt
ytterlegare spreiing av skadelege og uønskte stoff, seier han.
Sjøbotnen var tydeleg forureina
Vågen vart kartlagt ved hjelp av akustikk
og film teken av ein undervassdrone. Forskarane lokaliserte
dekkdeponiet og tok vassprøvar og sedimentprøvar ved deponiet og i ulike
avstandar frå midten av deponiet.
Resultata vart samanlikna med målingar
frå to referansestader. Den eine var rundt ein kilometer unna i same våg, den
andre i ein liknande våg eit stykke unna.
– Referansemålingar er nødvendige for å
vite om førekomsten av eit stoff kjem av forureining eller kan vere
naturleg. Til dømes er sink det nest vanlegaste grunnstoffet i jordskorpa, så
vi måtte ha prøver frå fleire stader i nærleiken for å kunne vite om
konsentrasjonane ved deponiet kan skuldast dekka.
Det forklarer forskar Farhan
Khan frå NORCE.
Han fortel at det var betydelege konsentrasjonar
av tungmetall i sedimenta, særleg av sink. Det var også noko bly og koppar.
– Vi såg dessutan eit tydeleg mønster med
høgare konsentrasjonar mot sentrum av deponiet og lågare verdiar lenger ut. Vi
fann også ei rekke ftalat og ein god del gummipartiklar. Funna viser i sum
korleis ulike stoff har siva ut frå dekka og blitt tekne opp i sedimenta over
tid, seier han.
Annonse
I vatnet var det derimot lite
framandstoff.
Vassprøvene viste litt forhøgja verdiar av sink, men ikkje av
andre tungmetall. I vatnet var det heller ikkje noko mønster der det vart meir
av uønskte stoff jo nærare midten av deponiet du kom.
– Det kan truleg skuldast at dekka har lege
lenge og blitt slitne ned over tid, og at vatnet heile tida beveger seg inn og
ut av vågen, seier Khan.
Lagar oppskrift på handtering av marin forureining
Undersøkingane i Alver er del av eit
arbeid ekspertane i NOSCA har sett i verk. Dei skal lage ei oppskrift på korleis ein kan
førebu seg til å fjerne forureining på sjøbotn langs kysten.
– Alle tilfelle av forureining har sjølvsagt
særtrekk ein må ta omsyn til. Det handlar mellom anna om type avfall og om
tilhøva på kvar enkelt stad. Arbeidet vi har gjort i Alver peiker på nokre
hovudingrediensar som vil vere nyttige i alle tilfelle, seier Langeland.
Han tenker då mellom
anna på korleis ein kartlegg, kva prøver ein tek i kva omfang og kor ein tek desse prøvene.
Khan meiner ein av styrkane til
forskarteamet frå NORCE er at dei hadde kompetanse på ulike metodar for å ta
prøver frå miljøet og på ulike analyseteknikkar.
Han fortel at dei mellom anna har brukt
noko som heiter gasskromotografi.
– Det er ein målemetode som veldig enkelt
forklart tek utgangspunkt i at ulike organiske stoff har ulike kokepunkt. Difor vil dei bli skilt frå kvarandre under oppvarming, fortel han.
Forskarane har også påvist
gummipartiklar frå dekk ved hjelp av gasskromotografi. Då måtte dei først varme
opp prøva og bryte ho ned før dei fann dekkgummien.
Mykje industriavfall langs kysten
Annonse
At det er behov for ei oppskrift som kan
brukast fleire stader, er ikkje Langeland i tvil om:
– Deponiet i Alver er neppe eit
enkeltståande tilfelle. Tidlegare trudde ein at ein kunne dumpe kva som helst i
vatnet utan at det fekk konsekvensar. Sjøen er nok dessverre brukt som
avfallsdeponi mange stader langs kysten, for eksempel der det har vore ei eller
anna form for produksjonsverksemd.
Langeland trur også omfanget av bildekk i sjøen
er større enn mange er klar over:
– Brukte bildekk har vore brukt på
kaianlegg over heile landet som fenderar for å verne skipssida mot støyt og
gnissing. Og når gamle fenderar har slite seg og sokke til botn, har ein berre
hengt opp nye.
Må sikre området før eventuell opprydding
Resultata frå undersøkinga er lagt fram
for både statsforvaltaren i Vestland og Alver kommune. Kommunen har gjennomført
si eiga undersøking som støttar funna frå analysane til NORCE.
– Dermed har dei fått eit enda betre
grunnlag for å ta ei informert avgjerd om vegen vidare, og om kva metodar dei
eventuelt bør bruke dersom dei bestemmer seg for å fjerne dekka. Det dei i alle
høve ikkje må gjere, er å begynne å
rote opp sjøbotnen utan å ha sikra seg mot ytterlegare spreiing av stoff som
ikkje skal vere i sjøen, seier Khan.
Han kjem også med ei tydeleg tilråding om uansett å halde fram med overvaking av vågen for å sjå korleis tilstanden
utviklar seg.