Denne artikkelen er produsert og finansiert av De regionale forskningsfondene - les mer.
De fleste pasientene oppfattet den digitale oppfølgingen som svært positiv. De unngikk blant annet reisetid, reisekostnader og fravær fra arbeid.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
HIV-pasienter føler seg godt ivaretatt med digital oppfølging av legen
Norges første heldigitale oppfølging av HIV-pasienter er evaluert.
HIV
er et virus som svekker immunforsvaret og gjør kroppen mer mottagelig for
infeksjon og sykdom.
På
1980-tallet var HIV-smitte langt på vei en dødsdom. I dag gjør effektive
medisiner at de fleste HIV-pasienter kan leve normalt med samme forventede
livslengde som andre.
Folkehelseinstituttet anslår at det lever rundt 4.800 personer
med HIV i Norge i dag. Et stort flertall av disse klarer seg fint uten jevnlig
oppfølging ved sykehus.
Hva er HIV?
HIV er et virus som ødelegger immunsystemet ditt. HIV finnes i blodet, i menns sæd og i kvinners skjedevæske. Du kan få viruset når væsker fra infiserte personer kommer inn i kroppen din.
I dag finnes det gode medisiner som gjør at du unngår å utvikle aids, men du må bruke disse medisinene resten av livet.
Derfor
tok Medisinsk poliklinikk ved Sørlandet sykehus i Kristiansand i fjor i bruk
Norges første heldigitale oppfølging av HIV-pasienter. Løsningen består av en
innledende, digital kartlegging av helsetilstand og symptomer, dialogmeldinger
mellom bruker og helsepersonell og videokonsultasjoner. Les mer om løsningen.
Pasientene
som får denne oppfølgingen, rekrutteres etter strenge kriterier. De må ha hatt
viruset under kontroll over tid, generelt stabil helse, grunnleggende kunnskap
om å leve med HIV og dessuten være motivert til å prøve ut digital oppfølging.
Nå
viser en evaluering gjort av forskere ved Universitetet i Agder (UiA) at det
digitale tilbudet svarer godt til pasientenes behov.
Sparer tid og penger
– De
fleste pasientene vi intervjuet, oppfattet den digitale oppfølgingen som svært
positiv. De opplevde større fleksibilitet og økt livskvalitet. Videre unngikk de reisetid, reisekostnader og fravær fra arbeid, sier Hege Mari Johnsen.
Hun forteller at det dessverre fortsatt er
slik at noen opplever det å ha HIV som stigmatiserende. Derfor var det også noen som
fremhevet det positive i å slippe å sitte på venterommet.
Johnsen
er forsker ved UiA og har ledet forskningsprosjektet som har evaluert oppfølgingen av pasientene. Forskningen ble støttet av Regionale forskningsfond (RFF)
Agder.
Initiativet kom fra brukerne selv
Johnsen tror viktige årsaker til den positive mottagelsen er at initiativet til
prosjektet kom fra brukerne selv og at pasientenes behov ble sterkt vektlagt i
utviklingen av tilbudet.
Både pasienter, helsepersonell, IKT og administrativt
ansatte har bidratt i prosessen.
– Det tror jeg har vært helt avgjørende. I helsevesenet har vi dessverre sett nok
av eksempler på at man har utviklet systemene først, og så forsøkt å få dem til
å passe brukerne etterpå. Det går som regel dårlig, sier hun.
Én løsning passer
ikke alle
Johnsen
legger også stor vekt på at digital pasientoppfølging generelt må skreddersys den
enkelte brukergruppe.
– Behovene og forventningene varierer voldsomt fra pasientgruppe til
pasientgruppe. Unge som har fått diabetes type 1-diagnose, vil for eksempel ha
behov for jevnlige målinger og mye tettere oppfølging.
Annonse
Hun sier man må se hver
pasientgruppe for seg. Videre må man heller ikke glemme at helsepersonellets oppfatning av
hva pasientene trenger, ikke alltid stemmer overens med pasientenes
oppfatning.
Utfordringer knyttet til personvern
Selv
om HIV-pasientene var godt fornøyd med den digitale oppfølgingen, fremhevet de
betydningen av å beholde fleksibilitet i fremtidig behandling. De vil ha
medbestemmelse over hvor ofte de skal ha konsultasjoner, og de vil ha mulighet til å
møte legen fysisk dersom de føler behov for det.
– Det er også viktig å understreke at legene kan ha behov for å treffe pasientene
fysisk. Det er en del symptomer som ikke uten videre lar seg avdekke
gjennom digitale konsultasjoner, sier Johnsen.
Den
digitale oppfølgingen skapte dessuten nye utfordringer knyttet til personvern. Flere pasienter trodde blant annet at dialogmeldingene gikk direkte til behandlende
lege.
I realiteten går de til en sekretær som sorterer og videresender
henvendelser. Det ble etterlyst tydeligere informasjon om dette, og det er det
nå ordnet opp i, forteller Johnsen.
Sørlandet sykehus
«bruker brukeren»
Initiativet
til digital pasientoppfølging kom fra Kim Fangen. Han har vært
prosjektleder for utviklingen av tilbudet ved Sørlandet sykehus.
Fangen
har selv levd med HIV i 20 år og jobber som erfaringskonsulent ved sykehuset.
Han er ansatt på bakgrunn av sine pasienterfaringer og har ansvar for å bidra
til økt brukermedvirkning i utviklingen av behandlingstilbud ved poliklinikken.
– Det er viktig for oss at et digitalt pasientforløp ivaretar pasientenes behov for
enkel og fleksibel oppfølging i dag. Samtidig må vi ta hensyn til at
HIV-pasientene vil beholde kontakten med spesialisthelsetjenesten, sier han.
For selv om
behovet for fysisk oppfølging kanskje ikke er så stort i dag, kan det endre seg
etter hvert som pasientene blir eldre.
– Da er det en ekstra trygghet å få
behandling hos noen som faktisk er spesialister på HIV, og det er ikke
fastlegene, sier han.
Annonse
Bruker etablerte IT-systemer
Fangen
forteller at sykehuset ellers la stor vekt på at de ikke skulle drive med egen
IT-systemutvikling i dette prosjektet:
– Vi bestemte oss for å bruke etablerte systemer som allerede var nasjonalt
godkjent og etablert innen helsevesenet.
Det
har medført at den digitale oppfølgingen i praksis bruker tjenester fra tre
ulike tekniske plattformer. Ifølge Johnsen var ikke det noe stort problem for
pasientene.
– Lenkene til alle tjenestene er samlet i et informasjonsbrev på Helsenorge.no. Det er den samme plattformen som du og jeg bruker når vi kommuniserer med
fastlegen vår, sier forskeren.
Hun sier videre at det flere av pasientene derimot har påpekt, er at de synes det
kan være vanskelig å finne igjen informasjon de fikk i starten av
behandlingsløpet. Men det har sykehuset gjort noe med.
Samskapingsverksted
ga viktige forbedringer
I
tillegg til at forskerne intervjuet pasientene, ledet de det de har kalt et samskapingsverksted for pasienter, erfaringskonsulent, medisinsk personell, administrativt
personell og IKT-personell.
– Det bidro til videreutvikling og forbedring av den digitale pasientoppfølgingen.
En del av pasientene mente for eksempel at det digitale kartleggingsskjemaet
var for generelt. De savnet muligheten til å gradere helsetilstand og
symptomer, forteller Johnsen.
Som et resultat av dette har forskere ved sykehuset oversatt et
engelsk skjema for personer med HIV. Skjemaet vil bli testet ut og tilpasset
norske forhold i samarbeid med pasienter.
Verkstedet
resulterte også i tydeligere informasjon om personvern og til at det ble laget
instruksjonsvideoer. Ifølge Johnsen er disse særlig nyttig for eldre pasienter
med begrenset digital kompetanse.
Kim Fangen
er ellers tydelig på at han heretter ikke kommer til å sette i gang et eneste
prosjekt på sykehuset uten å koble på forskere:
Annonse
– Når vi startet opp nye prosjekter, blir det stadig viktigere å dokumentere
effekten av dem. Da må vi ha målinger av før og etter. Det kan forskerne
bidra med. De stiller også spørsmål som blir en ekstra kvalitetssikring for
oss, og som kan bidra til kontinuerlig forbedring av tilbudene våre.
Referanse:
DIGPAS. Et forskningsprosjekt tilknyttet
pilotprosjektet Digital pasientforløp for personer med HIV ved medisinsk
poliklinikk Kristiansand 2021-2023. Rapport fra Fakultet for helse- og
idrettsvitenskap, Institutt for helse- og sykepleievitenskap, UiA, 2023.
Deltakere i forskningsprosjektet
Deltakerne i prosjektgruppa bak forskningsprosjektet DIGPAS
besto av Hege Mari Johnsen (prosjektleder), førsteamanuensis ved Institutt for
helse- og sykepleievitenskap og Senter for e-helse, Ellen Ersfjord, postdoktor
ved Senter for e-helse, Anita Øgård-Repål, førsteamanuensis ved Institutt for
helse- og sykepleievitenskap, Santiago Martinez, førsteamanuensis ved Senter
for e-helse og Institutt for helse- og sykepleievitenskap (alle UiA), Kim
Fangen, erfaringskonsulent ved brukerstyrt poliklinikk for pasienter med HIV og
ME, og prosjektleder for Digitale pasientforløp, og Kristin Bårdsen Aas,
sykepleier og HIV-koordinator ved brukerstyrt poliklinikk for pasienter med HIV
og ME (begge Sørlandet sykehus helseforetak).