"Profilbank" for folk på farten

Sliter du med en mengde profiler på mobiltelefon, PC etc.? Nå kan du snart sette profilen i "banken". De vil alltid være tilgjengelige, uansett hvor du er og uavhengig av hvilket datautstyr du bruker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

ADPO

ADPO (personalised ADaptive POrtal framework) er et tre-årig, brukerstyrt forskningsprogram under Eureka Celtic-paraplyen - 2004-2006.

Målet er å utvikle en åpen standard for personalisering av mobile tjenester, finne løsninger (patenter som forblir hos skaperen), samt utvikle produkter/tjenester og kommersialisere dem (eies av skaperen).

Deltakere er France Télécom UK, Speed-Trap (Storbritannia), France Télécom (Frankrike), Telefonica (Spania), Telenor R&D (Norge), Høgskolen i Oslo (Norge) og Linus (Norge).

Total finansieringsramme er 5,8 mill euro (ca. 48 millioner kroner), og den norske deltakelsen bidrar med 22 millioner kroner.

Prosjektet finansieres gjennom nasjonale fonds og deltakernes egne FoU-budsjetter. I Norge bidrar Forskningsrådet med 35 prosent. Telenor, HiO og Linus med resten.

Forskningsprosjektet ADPO skal finne løsninger som kan hjelpe travle mennesker på farten slik at vi alltid har nødvendig, skreddersydd informasjon tilgjengelig - uansett hvor vi er eller hvilket mobilt datautstyr vi benytter.

Personalisering av mobile tjenester er noe vi så langt bare har sett konturene av. Når forskerne er i mål, vil vi selv kunne bestemme hvilke informasjoner og tjenester vi vil ha tilgjengelig, uansett hvor vi er - men også hvilke opplysninger om oss selv vi vil at andre skal få tilgang til. Alt skal være samlet på ett sted.

“Profiljungel”

I dag legger vi igjen vår personlige profil i nettbanken, i nettbutikken, hos flyselskapet eller hos teleoperatøren - ja, hos alle vi ønsker skal kjenne oss igjen når vi tar kontakt ved hjelp av mobiltelefon, PC, PDA eller laptop.

Når vi bestiller en flybillett på nettet, forventer vi at flyselskapet vet hvilket kredittkort som skal belastes, hvor billetten skal sendes og hvilket bonuskort som skal godskrives.

Etter hvert har vi lagt igjen et utall slike profiler på et stort antall servere rundt om i verden. Alle er forbundet med egne brukernavn og passord. For å holde styr på alt sammen, har vi laget oss en passordbeskyttet fil på PCen. Det er ikke spesielt praktisk, men nødvendig. Særlig trygt er det neppe.

Vi har også tilpasset PCen til egen smak og egne behov. Bakgrunnsbilde og ikoner på skrivebordet har vi valgt for å kjenne oss igjen og for å kunne arbeide mest mulig effektivt.

De viktige nettstedene ligger under “favoritter”, adresseboken inneholder kontaktinformasjon til alle vi ønsker å ha forbindelse med. Det samme har vi gjort med mobiltelefonen, PDA’en og laptopen. Vi har gjort disse arbeidsredskapene personlige og mest mulig effektive gjennom de valgene vi har gjort.

"De leder ADPO-forskningen i Norge: Prosjektleder Do van Thanh, førsteamanuensis Tore Jønvik og Do van Thuan. (Foto: Are Wormnes)"

Men informasjonen som ligger i mobiltelefonen er ikke helt den samme som den som ligger på PCen . Dessuten er noe av informasjonen lagret i telefonens eget minne, noe ligger på SIM-kortet. Hva skjer da når vi bytter telefon eller operatør? Vi får trøbbel, i hvert fall mye bryderi.

Elektronisk profilbank

ADPO er et internasjonalt forskningsprosjekt med tung norsk deltakelse. Det løper ut 2006 og har som mål å utvikle standarder, løsninger og produkter/tjenester som gjør det mulig for oss å ha tilgjengelig den samme, personlige profilen uansett hvilken type mobil enhet vi benytter oss av.

- Dette kan virke enkelt, men er det ikke, konstaterer prosjektlederen i Norge, seniorforsker Do van Thanh ved Telenor R&D.

- Vi utvikler en slags elektronisk profilbank, et sted hvor hver enkelt bruker kan deponere sin profil. Vedkommende skal ikke trenge å tenke på hvor den ligger, den skal alltid være tilgjengelig.

For å få dette til må vi først få definert standarder som gjør det mulig å kommunisere på tvers av ulike plattformer. Vi må finne ut hvordan brukeren skal få tilgang til profilen sin, uavhengig av hva slags verktøy vedkommende benytter, og vi må gjøre det enkelt for brukeren å oppdatere innholdet i profilen sin.

Sikkerheten er også et viktig poeng. Den som sitter med “banken” må kunne garantere sikkerheten. Opplysningene i profilene må ikke kunne komme uvedkommende i hende. Men samtidig må systemet være så fleksibelt at det ikke begrenser bruksområdene, forteller van Thanh.

Teknologien som benyttes er XML webtjenester, for den er tilgjengelig over alt. Systemet må kunne oppfatte hva slags utstyr brukeren benytter og så velge ut hvilken informasjon som skal overføres.

Det er forskjell på en datamaskin og en mobiltelefon. Med mobiltelefonen har vi behov for telefonnumre, kontakter etc., men sitter vi ved en PC på en internettkafé kan vi også trenge våre “favoritter”, e-postadresser eller signaturlinjer, for eksempel.

- Brukeren skal slippe å tenke. Systemet skal sørge for at man alltid har de nødvendige opplysningene tilgjengelig, understreker van Thanh.

Muligheter

For Telenor er det tjenesten i seg selv som er interessant. Utfordringen blir å gjøre den så forlokkende at brukerne vil betale for den.

- Det blir spennende, for selv om markedsundersøkelser viser at brukerne ønsker seg slike muligheter, vil bare tiden vise om de er villige til å betale for dem. Vi trodde at MMS ville ta av raskt, men den tjenesten blir bare mye brukt i perioder hvor operatørene tilbyr den gratis, sier van Thanh.

Når tilbudet etter hvert kommer på plass, vil det også kunne brukes til å styre de tilbudene brukerne ønsker å få - for eksempel fra nettbutikker.

- I dag må du legge inn din personlige profil hos hver leverandør for å få silt ut de tilbudene eller tjenestene du er interessert i. Er du interessert i kriminallitteratur, er det de nye bøkene i den sjangeren du ønsker å få opp på skjermen når du logger deg inn i nettbokandelen.

- Slike opplysninger skal du kunne legge inn i profilbanken, det skal ikke være nødvendig med mer enn én profil ett sted. Det blir ikke lenger nettstedet som sitter med profilen din. Den skal du alltid ha full kontroll over selv, understreker van Thanh.

Norsk kompetanse etterspurt

Det at norske IKT-miljøer ble invitert av France Télécom UK til å delta i prosjektet, anser han som en anerkjennelse av norsk spisskompetanse på området.

Telenor, Høgskolen i Oslo (HiO) og Linus er de norske deltakerne i prosjektet. Store Telenor stiller med sin brede kompetanse og erfaring. Høgskolen i Oslo har den akademiske tilnærmingen, mens lille Linus med sine fem ansatte representerer små og mellomstore bedrifter med utpreget spisskompetanse.

- Norges sterke deltakelse i prosjektet reflekterer vår posisjon ute i Europa - det er strategisk viktig å være tungt inne i få, men betydningsfulle prosjekter. Det gir større utbytte enn å delta med lite i et stort antall prosjekter.

- Vi er attraktive partnere, konstaterer van Thanh.

- Vi er anerkjent internasjonalt for høyt faglig nivå og pålitelighet. Vi gjør det vi lover med høy kvalitet til riktig tid. van Thanh mener det er viktig at Telenor i kraft av sin størrelse og posisjon tar rollen som “lokomotiv”.

- Det vil være vanskeligere for HiO og små bedrifter, som Linus, å komme med i store, europeiske prosjekter som dette uten drahjelp, presiserer han.

ADPO er delt opp i seks “arbeidspakker” som er fordelt blant deltakerne:

  • Prosjektstyring - France Télécom.
  • Global systemdefinisjon - Høgskolen i Oslo.
  • Systemdesign og implementering - Telenor.
  • Integrasjon - France Télécom og Telefonica.
  • Demonstrasjon - Linus.
  • Markeds- og brukeranalyser - France Télécom.
Powered by Labrador CMS