- Privatlivet vår er allerede slutt, fastslo trendforsker Amy Webb på vitenskapsfestivalen the Big Challenge i Trondheim tirsdag. (Foto: NTNU Big Challenge Science Festival).

Trendforsker Amy Webb om kunstig intelligens:
- Privatlivet vårt er slutt, og det bør skremme oss

Nye teknologiske trender er smarte sko, belter, yogatights og handlevogner. De samler data om treningsinnsatsen din, pusher deg til å yte mer og kan avsløre om du er sint. - Men vil vi ha en mikrobølgeovn som nekter å poppe popcorn til oss?

Det spurte den amerikanske forskeren Amy Webb tilhørerne på vitenskapsfestivalen the Big Challenge i Trondheim tirsdag.

Webb er en av verdens fremste trendforskere. Hun har også skrevet bøker der hun advarer mot konsekvensene av at store firmaer registrerer alle mulige opplysninger om oss.

Smarttelefonen og smartklokken var bare starten. Det hotteste nå, er biometriske data. Nå lages klær som registrerer svette, puls og bevegelser som røper hvor slapt eller hardt vi trener i forhold til før.

Såkalt atferds-biometri er designet for å dytte oss til å trene bedre og mer.

Kunstig intelligens vever seg stadig nærmere inn i intimsfæren vår.

Chattetjenester som merker at du er sint

- Dette har både positive og negative sider, sa Webb.

I 2017 ble hun rangert som en av verdens fem viktigste kvinner i å forutse teknologi-endringer av tidsskriftet Forbes, ifølge DN.

Men - vi er i ferd med å miste kontrollen over hvordan all informasjonen kan brukes, mener trendforskeren.

- Vi har allerede mistet privatlivet vårt, konkluderer Webb.

For chattetjenester og handlevogner som registrerer om du er sint eller syk, sosiale medier som kan registrere om du har fått et glass for mye ut fra hva du skriver - dette er ikke science fiction.

Slik teknologi er allerede utviklet, og noe er tatt i bruk. Spesielt i USA og Kina, hvor personvernregler er svakere eller ikke eksisterende i motsetning til i Europa.

Tveegget sverd

De nye måtene å måle kroppsdata på, blir ofte fremstilt som et tilbud til kundene.

- Men hvordan kommer opplysningene om deg til å bli brukt? Ingen vet, sa Webb.

Tenk deg at du har mikrobølgeovn du kan snakke til. Det finnes blant annet en du kan koble opp mot Amazon med stemmeroboten Alexa. Du kan be den om å poppe popcorn, slik at du slipper å trykke på riktig wattstyrke. Den kan også bestille popcorn før du er tom.

- Men hva hvis denne teknologien kobles til sunnhetsidealer, og mikroen en dag nekter å utføre ordre, fordi du har spist for mye popkorn i det siste, spurte Webb, til latter fra salen.

Tre scenarier

Datadrevne scenarier kan hjelpe oss i møte med dyp usikkerhet, og hjelpe oss til å utvikle bedre strategier for fremtiden, mener Webb.

Det er tre scenarioer for hvordan vi vil oppleve dette i årene som kommer, mener hun.

Det optimistiske scenariet er at datainnsamling blir gjennomsiktig. Borgerne forstår hvordan, når, hvor og hvorfor de blir gjenkjent og registrert. Det er det liten sannsynlighet for, mener hun.

Eller så blir utviklingen nøytral, omtrent som nå hvor enkelte selskaper sitter med mye informasjon om oss. Vi irriterer oss over innlogging, risikerer å bli hacket, men de fleste er nokså lite bekymret for hvordan opplysningene kan bli misbrukt.

Autoritære stater

I verste fall går det fullstendig over styr. Rike mennesker kjøper tjenester som anonymiserer deres biodata. Autoritære stater bygger opp genetiske databaser for å overvåke sine innbyggere.

Webb mener dette er det mest sannsynlige utfallet.

Hvordan vi reagerer på innsamling av personopplysninger som kunder, og hvordan myndighetene velger å regulere denne innsamlingen av personopplysninger, vil avgjøre utfallet, sier hun.

Kina kan utgjøre en trussel

- Kina og Saudi Arabia er villige til å kjøpe slike tjenester for å overvåke innbyggerne, sa Webb.

Per i dag har Singapore den strengeste lovgivningen mot slike teknologier.

- Vi må slutte å leve i nuet. Vi må ta inn over oss at vi må velge hvordan vi vil ha det i fremtiden, sa Webb.

The Big Nine er en av bøkene Webb har gitt ut, som handler om de største selskapene som samler inn persondata i verden. Foruten de amerikanske selskapene Facebook, Google, Amazon, Apple, Microsoft og IBM omfatter dette kinesiske Alibaba og to andre kinesiske selskaper.

Powered by Labrador CMS