Test av depresjon

Et protein i hjernen kan fortelle om man lider av depresjon, mener amerikanske forskere. De ser for seg en kjapp og enkel depresjonstest.

Hensikten med studien er å finne nye metoder for raskere diagnostisering, og ikke minst riktig behandling av alvorlige depresjonslidelser.

Forskerne har klart å påvise en biologisk markør for depresjon, ifølge studien som er publisert i tidsskriftet Journal of Neuroscience.

Ved hjelp av en enkel laboratorietest, tror de at markøren vil kunne avsløre om pasienten lider av depresjon eller ikke.

Selvmord

Sentralt i studien er analyser av hjerneprøver fra 16 personer som hadde tatt sitt eget liv. Alle hadde tidligere fått diagnosen depresjon.

Når forskerne sammenlignet disse prøvene med prøver fra mennesker uten kjent depresjon, oppdaget de en interessant forskjell.

Det viste seg at et protein som kalles Gs alpha var annerledes fordelt i hjernecellene hos de som hadde tatt livet sitt, i forhold til kontrollgruppen.

Signalbehandling

Gs alpha-proteinet knyttes til signalbehandlingen som foregår gjennom de såkalte nevrotransmitterne. Proteinet finnes i hjernecellenes membraner.

Men hos personene som hadde tatt sitt eget liv, fant forskerne at en større andel av proteinet var lokalisert i et annet område av cellemembranene (“lipid rafts”), enn i hjernene til kontrollgruppen.

Ved å påvise denne uvanlige plasseringen av proteinet gjennom en enkel test, mener forskerne det også vil være mulig å avdekke om en person lider av depresjon eller ikke.

Rottehjerner

At fordelingen av Gs alpha-proteinet i cellenes membraner virkelig kan knyttes til depresjon, mener forskerne er vist gjennom en tidligere studie av rottehjerner.

Studiene viste hvordan antidepressiva synes å korrigre “feilplasseringen” av Gs alpha-proteinet i rottehjernen.

Dobbel funksjon

Forskerne ved University of Illinois i USA mener derfor at en “depresjonstest” kan ha en dobbel funksjon:

For det første vil en innledende test kunne fortelle om pasienten lider av alvorlig depresjon.

Dernest, hvis pasienten behandles medikamentelt med antidepressiva, vil oppfølgende tester kunne vise om medisinen virker.

Hvis en større andel av proteinet samler seg på det “riktige” stedet i cellenes membraner, vil det kunne vise at medisinen har den ønskede effekten, skriver forskerne i en pressemelding.